Han borde väl absolut ha sagt till om han skulle in och böka på din tomt när han anlade staketet men varför i herrans namn skulle han behöva säga till om han placerar ett staket på SIN tomt. Är det ett fult staket eller varför har du synpunkter om det?
 
  • Gilla
  • Älska
robertsandboge och 13 till
  • Laddar…
TS har du lust att förtydliga hur vida det var maskiner eller grannen i egen person som var på din tomt? Om det bara var grannen som stövlade runt förstår jag inte alls varför du upprörs, om någon av mina grannar lallar runt på min tomt för att göra något befogat så inte sjutton störs jag av det. Skulle de komma inkörande med en traktor som sliter sönder gräsmattan är det ju en helt annan historia. Staketet kanske ska vara omålat eller ett sånt där fult underhållsfritt stängsel så det lika gärna kunde stått på tomtgränsen? Jag hade nog också meddelat grannarna om jag drog upp ett staket mellan tomterna men enbart för att vara artig, inte för att jag tycker det är någon form av krav så länge det kan göras utan åverkan på grannens tomt.
 
  • Gilla
  • Älska
robertsandboge och 18 till
  • Laddar…
Jag är nog av åsikten att även om det vore en fördel att informera TS, så har ju faktiskt inte grannen gjort något fel just i den frågan.
Sen att de beträder dennes tomt är ju en annan sak. Här kan jag tycka det är ett klart övertramp om man kört in med maskiner på tomten. Men är det att man stått en halvmeter in och hållit en jordborr etc. Och dessutom städad bort ev jordrester, så känns det väl rätt småaktigt att klaga på det.

Då får man väl fråga sig om man ser lika alvarligt på ett barn som råkar rulla in bollen 1m på tomten någon gång i veckan. Mao är det "stand your ground" som gäller så ligger det nog andra problem i botten...

När det gäller placering så har grannen full rätt att placera staketet så nära dennes gräns som hen önskar. Sen pratas det ofta om att det är smart att släppa in 20-50cm. Detta för att kunna underhålla. men ärligt talat. Om man har en granne som opponerar sig mot att beträda tomt för underhåll (Syftar inte på TS, har ingen aning om Han kommer bli grinig om grannen vill måla om från hans sida). , som väl är aktuellt vart 10-20 år på ett staket. Så begriper jag inta vad 20cm skulle göra för skillnad. man lär inte kunna stå och skrapa och måla utan att beträda grannes tomt ändå.

Jag skulle tvärt om säga att så länge man inte skapar en "fredad" zon på den yta man släpper, alltså en remsa där ingen har tillträde. där grannen (I detta fall då skulle utgöras av den som inte äger staketet.) , låter man i praktiken nyttjandet av den delen av tomten tillfalla grannen. Svårt att säga till grannen "Staketet sitter 20 cm in på min tomt. Ser jag ett fotspår på den remsan så.....".

Så jag hade definitivt satt mitt staket så nära gränsen som jag kan.

Häckar tycker jag är en helt annan sak. Där har man ett ansvar att även hålla utväxt på sin sida. Så inte grenar skjuter över. Dessa kräver ju dessutom ett löpande underhåll. Har aldrig sett någon som har en häck som går att sköta utan att beträda grannen, vid normala villa tomter vill säga. Så även för detta känns regeln/rekommendationen ganska obsolet. (Dock behöver man ju ta höjd för övergjutande grenar) Med normal grannsämja är väl detta dock heller inget problem.

Så sammanfattningsvis. Grannen har gjort allt rätt, juridiskt även om ett samtal hade varit på sin plats. Eventuellt har entreprenören gjort ett övertramp, i synnerhet om det är grävmaskinen som stått på TS tomt. . Frågan är dock vad TS hade svarat om Hen frågat om grävaren får stå en 1/2 m in på tomten när plintarna grävs? Ett nej här hade väl varit ett större moraliskt snedsteg. Grävmaskin helt annan femma...

Sen hade jag inte tvekat på att lägga en sten i hörnet om jag var irriterad på grannens genade.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Så sammanfattningsvis. Grannen har gjort allt rätt, juridiskt även om ett samtal hade varit på sin plats. Eventuellt har entreprenören gjort ett övertramp, i synnerhet om det är grävmaskinen som stått på TS tomt. .
Det är väl fortfarande grannens ansvar vad entreprenören gjort i detta uppdrag?
 
  • Gilla
Dalastuga och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är väl fortfarande grannens ansvar vad entreprenören gjort i detta uppdrag?
Ja det var väl mer eller mindre det jag skrev. men det är en jädra skillnad om någon står med stöveln på andra sidan, eller om det faktiskt körts över en maskin. Det senare är inte på något sätt ok, utan godkännande.
Det första är kanske juridiskt inte ok. men har man en äkta invändning där, så får man åtminstone inte mina sympatier, utan då bör kanske grannen byggas så högt och tätt han får. Nu tror jag inte det är hit TS vill. Han signalerar ju dock tydligt att han inte är konfliktsökande. Men samtidigt rätt missnöjd med att få ett staket nära gränsen. Detta måste han nog dock inse är granens fulla rätt.
 
  • Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
Det är bara att tacka och ta emot. Själv skulle jag vara överlycklig om grannen byggde och betalade ett staket (eller gärna högt plank) på sin sida.
Sen är det inte OK att köra in och arbeta från er sida hursomhelst, men det är en separat fråga.
 
  • Gilla
helixa och 4 till
  • Laddar…
B
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?

"givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes" . Är det ett antagande eller är det några bestående skador som du kan se? Om han varit in och trampat några cm på din tomt- gör det egentligen något? Vill du inte ha ett staket mot grannen?

Släpp och gå vidare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
TS har du lust att förtydliga hur vida det var maskiner eller grannen i egen person som var på din tomt? Om det bara var grannen som stövlade runt förstår jag inte alls varför du upprörs, om någon av mina grannar lallar runt på min tomt för att göra något befogat så inte sjutton störs jag av det. Skulle de komma inkörande med en traktor som sliter sönder gräsmattan är det ju en helt annan historia. Staketet kanske ska vara omålat eller ett sånt där fult underhållsfritt stängsel så det lika gärna kunde stått på tomtgränsen? Jag hade nog också meddelat grannarna om jag drog upp ett staket mellan tomterna men enbart för att vara artig, inte för att jag tycker det är någon form av krav så länge det kan göras utan åverkan på grannens tomt.
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
 
Redigerat:
  • Gilla
maer031 och 14 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller något prydnadsföremål som trädgårdsutsmyckning:

[bild]
Lämpligen ackompanjerat med en skylt
"Minfält" :cool:;)
 
  • Gilla
  • Haha
KateVN och 5 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Du är du men jag skulle inte bry mig mycket, tänk på roligare saker och gräv inte ner dig i vad grannar gör, att dom tänker annorlunda
 
  • Gilla
Stefanp123 och 7 till
  • Laddar…
Hus tomte
Så ni alla tycker det är ok om era grannar kommer in med en grävmaskin på eran tomt för gräva ner plintar till sitt staket utan att fråga först.

ja skulle bli galen

å dessutom tror ja hans staket måste sättas 50cm in på sin egna tomt för han ska inte behöva trampa ner dina blommor/häck för att underhålla sitt staket (måla)

Tror många inte vågar prata me sina grannar å helt enkelt blir överkörda bara för att dom e ”snälla”

nä bäst å va tyst innan ni alla hoppar på mej

nä du e inte petig
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 32 till
  • Laddar…
Om det återställdes till godkänt skick hade jag inte tänk en sekund till på det, men det är baserat på min tillräckligt goda relation med mina grannar.

Hade du sagt ok om han hade frågat först?
Om inte, så hade jag nog tyckt att du var en sur-gubbe.

Då det känns som ni redan har en ansträngd relation har jag förståelse för att detta irriterar.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Så ni alla tycker det är ok om era grannar kommer in med en grävmaskin på eran tomt för gräva ner plintar till sitt staket utan att fråga först.

ja skulle bli galen

å dessutom tror ja hans staket måste sättas 50cm in på sin egna tomt för han ska inte behöva trampa ner dina blommor/häck för att underhålla sitt staket (måla)

Tror många inte vågar prata me sina grannar å helt enkelt blir överkörda bara för att dom e ”snälla”

nä bäst å va tyst innan ni alla hoppar på mej

nä du e inte petig
Nu när det är mycket snö kvar så blir det inte så mycket skador.
Så jag hade mest sagt åt grannen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Är ju självklart att man inte kör in en grävmaskin på grannens tomt utan att fråga.

Har bra relation med mina grannar och hade såklart sagt ja om de frågat men jag hade blivit irriterad om de gjort det helt oannonserat.
 
  • Gilla
Crippman och 16 till
  • Laddar…
Hur stor är tomterna? Är det snö eller vad där grävaren kört? Är det grannen som kört grävaren själv?
 
  • Gilla
Göran -63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.