Jag gav min granne tillåtelse att köra sin bil över min tomt till hans garage, under förutsättning att det bara var han som körde och endast med personbil. Eftersom han misskött sig genom att låta andra köra och även kört tyngre fordon över marken i fråga, varvid markskador har uppstått, har jag nu sagt åt honom att han inte längre får använda denna genväg. Nu hotar han att stämma mig och hävdar att vi ingått ett muntligt avtal.
Vad ska jag göra?
 
Hur ska han bevisa det då? Han har ju i så fall dessutom brutit mot ert muntliga avtal genom att låta andra köra där samt att köra tunga fordon.
 
Ingen fara, han har absolut inget "case". Muntliga avtal utan vittnen går inte att bevisa.
 
Ja, och du har ju dessutom rätt att häva "kontraktet" pga kontraktsbrott.
 
Muntliga avtal gällande fast egendom är ogiltiga hur väl de än kan bevisas.
 
soft skrev:
Jag gav min granne tillåtelse att köra sin bil över min tomt till hans garage, under förutsättning att det bara var han som körde och endast med personbil.
Är du säker på att det verkligen framgick?
 
Nyfniken:
Jag är 100% säker .

Tack till alla som svarade.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.