Staffans2000
L Liisa Ahlberg skrev:
t: 3790950, member: 2511"]Känns väldigt tveksamt om man skulle få nån hjälp
med en polisanmälan för detta .Det gäller nog att
få personen som håller på med detta att förstå att
hen måste respektera andras egendom.

Vi hoppas att med den information vi har, tidigare samtal, läget på träden och vem som drar nytta osv att det går till åtal.[/QUOTE]

Ha inte för stora förhoppningar bara.

Velourvarianten är körd i sank. Om inte rättsstaten hjälper dig, är det bara hårda bandage kvar.

Staffan

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
galento
L Liisa Ahlberg skrev:
t: 3790950, member: 2511"]Känns väldigt tveksamt om man skulle få nån hjälp
med en polisanmälan för detta .Det gäller nog att
få personen som håller på med detta att förstå att
hen måste respektera andras egendom.

Vi hoppas att med den information vi har, tidigare samtal, läget på träden och vem som drar nytta osv att det går till åtal.[/QUOTE]

Liisa , kan du inte visa/skicka honom denna tråden så han får
veta att han håller på att bli en rikskändis och kan läsa
kommentarerna om sitt handlande själv.

Håller man på med sånt otyg kvittar det om han får veta
att han blir känd som en riks idiot .

L
Det var ju en ide. Vem vet....grannen kanske är med i ämnet

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L
Vi pratade med en trädtekniker på kommunen och han berättade att det händer rätt ofta att träd skadas med uppsåtet att ta död på dem. Det vanliga är att folk kommer undan med det då det nästan krävs att man kommer på dem i stunden.

Nissens
L Liisa Ahlberg skrev:
Vi pratade med en trädtekniker på kommunen och han berättade att det händer rätt ofta att träd skadas med uppsåtet att ta död på dem. Det vanliga är att folk kommer undan med det då det nästan krävs att man kommer på dem i stunden.
Då är väl polisens råd det bästa. Sätt upp en kamera...

L
Nissens Nissens skrev:
Då är väl polisens råd det bästa. Sätt upp en kamera...
Kamera installerad

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Maria T
Grannar och träd....
Det @Liisa Ahlberg råkat ut för är sorgligt och väcker en hel del ilska hos mig; att överhuvudtaget ha mage att ta sig in på nån annans tomt (fastighet kanske det kallas) och borra/plugga träd med gift i hopp om att de dör handlar inte bara om den uppenbara överträdelsen utan att nån tar sig rätten till "sitt" soliga läge eller bättre utsikt.
Sitter här och kokar lite av ilska medan jag skriver. Vi köpte vår fastighet 2001, en fin uppvuxen "tomt" med ett ruckel till hus som redan var bestämt det skulle rivas, och vi fick förfrågan hur många träd vi ville ta ner - här finns ekar,lönnar, tallar, granar, rönnar...och vi ville bara ta ner de träd som störde uppförandet av vårt nya hus, vi gillar träd och har sett så många närliggande avstyckade tomter där alla träd tas bort och ingen skugga finns.
Så. Vi har kvar samtliga träd utom några som obönhörligen behövdes tas ned p g a röta och fallrisk.

Tre år efter vi byggde så kom en nyinflyttad granne och hälsade på med orden (ordagrant) - Hej, jag heter K**** och har precis flyttat in nere på hörnet (pekar), kan ni tänka er ta ner några träd som skuggar vår uteplats?
Haha, nej. Ni flyttade in och kunde se hur soligt/skuggigt det var på er uteplats, var mitt svar.
Jag säger "hej" när jag möter nån ur den familjen, jag har inte fått ett "hej" tillbaka sen 2011 vilket jag tycker säger mer om dom än om oss.
Sen hälsade jag på hos en annan granne för ett tag sen, en trevlig sådan vars hund jag gärna vallar och vi fikar, tränar ihop osv, och då frågar hon om vi skulle kunna tänka oss att toppa våra tallar... jag blir jättepaff för vi sitter på deras uteplats och det finns inte tillstymmelse till att våra tallar, som jag såklart ser från deras tomt, skulle skugga nåt. När jag frågar lite undrande så säger hon att det är just de ljusaste kvällarna i juni som de skulle vilja ha sol till kl 22, och inte nu som till 21:30.
Ojojoj vilka problem folk har. Vi har en altan, där vi inte har sol efter kl 16:30 även de ljusaste av dagar, en balkong med sjöglimt eftersom grannen åt det hållet har magnifika träd (ekar) som hen inte vill kapa, samt en plattlagd uteplats med sol fram till ca 18 sen går solen ned bakom trädtopparna i dungen som tillhör kommunen. Vi är så nöjda ändå, tänker inte bråka om kvällssol eller sjöutsikt och anser att de här tämligen egoistiska grannarna får vara nöjda och glada att bo på en så fin och luftig plats, med mycket grönska och 25 minuters restid till storstan och ska inte komma och begära av oss att ta ned friska träd för några timmars mer sol, som kanske inte ens blir utnyttjade.
Ursäkta för lång text, men känner verkligen jag gick igång på detta ämne.

• Gilla
  • Älska
j.erkers och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För egen del gillar jag träd lika mycket som jag ogillar översittare, som tror att de kan göra vad de vill. Be grannen dra dit pepparn växer. För tänk efter: -Vad vill han ha nästa gång... och nästa? Nej. Släpp ingen djävul över bron!

Rädda pojkar får inte pussa vackra flickor.

Staffan
Dumt svar! Så säger man inte o inte bör man tänka så heller.

• Haha
jonmo och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K Katarina B.O. skrev:
Dumt svar! Så säger man inte o inte bör man tänka så heller.
Haha dra upp en fem år gammal tråd bara för att säga det...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gammar tråd...visst...Jag kan bara berätta att f.d grannen bekräftat att han vet vem som pluggade två träd med Eco plugg. Förundersökning las ner trots inlägg på insta gram där sambon jublade över ecoplugg. Jaja....i de döda träden står kvar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.