S sanjen skrev:
Han hade redan en man ute som var och tittade på våra träd och gav prisförslag, och grannen lovade även bort träden till han som skulle ta ner dem...
En man? Vad då för man? Kolla upp vad det är för någon. Se så att det är en riktig trädfällarfirma med ansvarsförsäkring.
För att fälla på annans mark krävs motorsågskort.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
ok, jag tror man ska vara försiktig med att läsa in saker som inte står där, onödigt att skapa en konflikt som inte finns.
Riktigt!
Men eftersom du inte har tolkningsföreträde, får du så vackert ha på dig ryggsäcken själv, tills TS talar om hur han uppfattade situationen.

Staffan
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Heta sommardagar har skuggande träd ett betydande värde!

Här har vi skog både i väst och sydväst. När det är som varmast på eftermiddagen, blir det nästan outhärdligt i de rum som vetter mot väster. Men det varar inte så länge. Sen har vi hela kvällen på oss att vädra och sätta korsdrag, så att det finns svalka vid läggdags. En del av träden står på vår egen tomt: Jag skulle aldrig drömma om att ta bort ett friskt och skuggande träd.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Känner igen problemet att grannar ojar sig för att de upplever skugga under en del av dygnet, i vårt fall enbart på förmiddagar.

Jag förhåller mig tämligen iskall till önskemål från grannar att ta ner träd som har ett betydande värde inte minst för att ge skugga under varma sommardagar, som i vårt fall blir som mest påtagligt under eftermiddagar.

Finns det ett gemensamt intresse att ta ner träden så är det ju en annan sak och man kan diskutera vem som ska betala / få ev vinst av vad.
 
  • Gilla
Cider och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Intressant och spännande frågeställning - jag kunde ha varit grannen och ser fram emot uppföljning.
Som sagts; hur mycket betyder träden för er, har ni glädje av skuggan de ger eller kan ni tänka er att de någon gång skall tas ner? Kan ni behöva marken någon gång för egna projekt eller står de perfekt för gungor och skugga mitt på dagen?
Om ni inte har någon större glädje av dem så förespråkar jag karma - låt grannen finansiera borttagandet och fira med en grillkväll med grannen när det är klart.
Vill ni ha kvar dem pga anledning så förklara detta för grannen så får de en chans att förstå.
Jag lider själv av träd som i mina ögon är meningslösa för grannen men som skuggar tre fastigheter från kvällssolen.
Jag har tagit ner träd på min tomt pga att det skuggade en annan grannes tomt.
Klart positivt för grannsämjan att vara lyhörd och kompromissvillig.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
J
Vi har tagit ned några träd. Borttransport av grenar och ris är inte ett litet jobb. Likaså att frakta bort spån och återfalla och återställa efter stubbfräsning - iallafall om träden är stora. Värdet på träet är litet i förhållande till kostnad för allt jobb, jord, gräs osv. Vill ni ha bort träden, passa på men låt dem göra allt och köp lite björkved istället för att spara på tallen... Låt dem inte ta ned och lämna bortforsling och återställning till er!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Riktigt!
Men eftersom du inte har tolkningsföreträde, får du så vackert ha på dig ryggsäcken själv, tills TS talar om hur han uppfattade situationen.

Staffan
Nej det är ju just det som är poängen. Gör inga antaganden alls så slipper man ha ryggsäcken på. Det funkar för mig iallafall.
 
Jag känner igen problemet
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är ju just det som är poängen. Gör inga antaganden alls så slipper man ha ryggsäcken på. Det funkar för mig iallafall.
Problemet är väl i primärt att nån (ingen nämnd och ingen glömd) i grunden är rättshaverist och riddare av Jante ordern.
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Våra grannar hade en mindre ek vid vår tomtgräns vilket resulterade i alla löv blåste rakt in i vår carport och stannade kvar där, det blev en jäkla massa sopande. Grannen pratade i flera år om att ta ner den men fick aldrig tummen ur. När vi hade en arborist här så passade vi på att ta in prisförslag även för eken. Grannen blev bara glad när vi sa att vi kunde lösa det, men de fick betala själva. Problemet löst för båda parter!
Jag har ett likadant problem; En stor lönn som dock står en bit i på grannens tomt så att inget hänger över till min tomt. Men massvis med lönnlöv blåser över till vår trädgård likt förbannat.:sick: Men i mitt fall ville grannen inte fälla trädet när trädfällaren var här och tittade.:(
 
kmartinb kmartinb skrev:
Jag har ett likadant problem; En stor lönn som dock står en bit i på grannens tomt så att inget hänger över till min tomt. Men massvis med lönnlöv blåser över till vår trädgård likt förbannat.:sick: Men i mitt fall ville grannen inte fälla trädet när trädfällaren var här och tittade.:(
Antar att jag måste locka med något...
 
J
Glömt inte att det är ett ögonblicks verk att ta ned träden. Det tar ett par generationer att få dem igen.

Så om du inte själv har problem med att träden står där de står. Låt dem stå kvar. De ger karaktär åt hela området.
 
  • Gilla
Borgir och 5 till
  • Laddar…
Är träden något du bryr dig om eller är de något du känner inte spelar någon roll inner försvinner?
Jag tänker lite ur grannens perspektiv då jag själv är lite i samma sits med en granne vars träd skymmer all min kvällssol. Är träden något du inte bryr dig om skulle jag vara schyst mot grannen, men komma överens om att grannen återställer med stubbfräsning, städning och plantering av gräs.
 
Nu har vi ju inte sett några bilder, men fundera ordentligt på om skuggan träden ger bara är oönskad eller om den behövs. En granne fick ta bort en tall för en månad sedan pga storm. Nu måste de tilläggsisolera taket, sätta upp markiser och ta bort uterummet, för det har blivit potthett. Tallen stod 10 meter från huset i östlig riktning, så det är egentligen bara på kvällen (efter 16) det påverkade. De hade talat om att ta bort den för att få mer sol på altanen på kvällen.

Kanske kompromissa och ta de två som stör mest?
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Vi har tagit ned några träd. Borttransport av grenar och ris är inte ett litet jobb. Likaså att frakta bort spån och återfalla och återställa efter stubbfräsning - iallafall om träden är stora. Värdet på träet är litet i förhållande till kostnad för allt jobb, jord, gräs osv. Vill ni ha bort träden, passa på men låt dem göra allt och köp lite björkved istället för att spara på tallen... Låt dem inte ta ned och lämna bortforsling och återställning till er!
Det är ett hemskt jobb att få bort det om man inte har tillgång till container eller lastbil som står och tar emot.
Vi håller på att beskära träd i tomtgräns, vi tar ca 4 meter.
I höstas kom vi drygt 6 meter vilket resulterade i 11 släp att köra bort. hälften fick ett par glada getter och resten tippen.
ska försöka låna till mig traktor med släp denna hösten för att slippa köra så många gånger :P

Brukar få en liten pik från grannen att det är mycket jobb med träd. Men ingen yttre påverkar mig, dels är det mitt insynsskydd och dels ger det fantastisk skugga som inget annat slår.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.