Staffans2000
För egen del gillar jag träd lika mycket som jag ogillar översittare, som tror att de kan göra vad de vill. Be grannen dra dit pepparn växer. För tänk efter: -Vad vill han ha nästa gång... och nästa? Nej. Släpp ingen djävul över bron!

Rädda pojkar får inte pussa vackra flickor.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Om du vill bli av med träden så är ju detta en bra chans. Gammal tall brukar inte vara så vackra. Det kostar en hel del att ta ner och forsla bort och stubbfräsning är inte billigt. Var noga att stubbarna skall bort annars blir det 4 fula stubbar kvar. Att ta ner några träd innebär inte att stubbarna tas bort. Trädens värde kan du glömma. Om du har utrustning och eldstad kan du använda dem som ved, men fur är inte bästa veden och inte värd mycket.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Finns det verkligen ett värde i stockarna? Det måste bero på.
Säger det samma, man får va glad om nån ens vill ha dom gratis.
 
Jag vill inte ha den typen av träd på min villatomt. Jag tycker de skräpar ner och skymmer solen så jag skulle gå med på att grannen tar ner dessa. Se till att ni kommer överens om att han fraktar bort träd och grenar samt att han anlitar en stubbfräsare. Det skulle jag se som en riktigt bra överenskommelse!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Om du kan avvara träden utan besvikelse kan du gå med på detta för grannsämjans skull. Jag skulle då inte ta in ytterligare offerter - det är grannens bekymmer. Däremot skulle jag kräva skriftligt på att stubbfräsning och återställande av mark ska ingå samt godkännande från kommunen. Beroende på var tomten är belägen kanske tallarna inte är värdehöjande för fastigheten.

Däremot skulle jag sätta som ett motkrav att grannen står för ett "färdigt" nytt träd, kanske 10-årigt, som planteras i överens med grannen på en annan plats. Inklusive transport och plantering! Det är självklart att det skall finnas träd på tomten!
 
  • Gilla
Joeeelllp och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För egen del gillar jag träd lika mycket som jag ogillar översittare, som tror att de kan göra vad de vill. Be grannen dra dit pepparn växer. För tänk efter: -Vad vill han ha nästa gång... och nästa? Nej. Släpp ingen djävul över bron!

Rädda pojkar får inte pussa vackra flickor.

Staffan
Översittare?

En granne har frågat om TS kan ta ner träden mot att han står för kostnaden och forslar bort träden. Varför skulle en sådan fråga generera misstankar om att han därefter vill ta sig friheter på TS fastighet?

Även om jag vet att du gillar att raljera Staffan, så är du denna gång på cykeltur utan förnuftet i ryggsäcken.
 
  • Gilla
Bkathome och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
S sanjen skrev:
Våran granne kom och ville ta ner 4 träd på våran tomt då de täcker en del av kvällssolen. Han hade redan en man ute som var och tittade på våra träd och gav prisförslag, och grannen lovade även bort träden till han som skulle ta ner dem...
Nu hänger jag inte riktigt med ...
Hade ni talat lite löst om detta innan?
Annars är det ju rätt märkligt sätt att ta dit en trädfällare först och stövla över till dig och diskutera fällning på din mark ... :thinking:

Men ni har kanske snackat tidigare om detta, och nu försöker grannen få något att hända.

Det är inte grannens träd, så det är du som bestämmer, fundera noga ett varv, så du inte går med på att ta bort något du sen ångrar. Men du kanske redan har bestämt dig att du vill ha bort träden, då är det ju trevligt ifall grannen betalar en del, eller kanske allt.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
F
Om jag inte sett nåt direkt egenvärde i tallarna skulle jag absolut låta grannen ta ner dom. Då hade det varit fällning, stubbfräsning, eventuellt gräva upp rötter om nåt skall återplanteras, fullständig återställning med gräs på rulle eller plantering av några trevliga mindre högväxande buskar enligt eget önskemål. Allt utfört på ett sätt som betyder att jag sitter på altanen och spänner hängsle och tittar på.... just det, tidsgräns på hur lång tid detta får ta och ett tydligt kontrakt så att inte träden fälls och så får man gå och tjata om återställningen sen. Jag hade nog föredragit att ha kontrakten med entreprenörerna själv och låtit grannen betala.

Det blir inte skitgratis för grannen och då får man se hur viktigt den där solen på kvällen är.
 
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Översittare?

En granne har frågat om TS kan ta ner träden mot att han står för kostnaden och forslar bort träden. Varför skulle en sådan fråga generera misstankar om att han därefter vill ta sig friheter på TS fastighet?

Även om jag vet att du gillar att raljera Staffan, så är du denna gång på cykeltur utan förnuftet i ryggsäcken.
Såsom TS utrycker sig, fick jag uppfattningen att grannen ville överrumpla honom för att få ett ogenomtänkt -ja, till svar. Ett djäkla sätt, helt enkelt.
Så, inget raljerande från min sida. Men metaforen skall jag komma ihåg. Lysande!

Staffan

S sanjen skrev:
Våran granne kom och ville ta ner 4 träd på våran tomt då de täcker en del av kvällssolen. Han hade redan en man ute som var och tittade på våra träd och gav prisförslag, och grannen lovade även bort träden till han som skulle ta ner dem...

Om vi nu går med på att ta ner dessa träd, som dessutom är de enda vi har.
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
P
Om grannen frågar dig när trädfällaren är på plats och du aldrig hört något alls om det innan så hade jag blankt sagt nej. Men jag gillar träd, om de inte är farliga så får de stå.

Annars om man gillar grannen så hade jag krävt att han löser allt. Fällning, städning, fräsning och gjort vid marken och planterat gräs. Det är rimligt att begära =)
 
  • Gilla
kmartinb och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Såsom TS utrycker sig, fick jag uppfattningen att grannen ville överrumpla honom för att få ett ogenomtänkt -ja, till svar. Ett djäkla sätt, helt enkelt.
Så, inget raljerande från min sida. Men metaforen skall jag komma ihåg. Lysande!

Staffan
ok, jag tror man ska vara försiktig med att läsa in saker som inte står där, onödigt att skapa en konflikt som inte finns.
 
Tveksam om det finns något värde i stockarna över huvud taget då många sågverk inte tar emot träd från privat tomt pga risken för spik och skruv i stockarna. Det är även så små mängder att det är tveksamt om något sågverk vill ha dem trots risken för spik och skruv i dem.
Fur är dessutom inte särskilt bra att elda så det är nog svårt att bli av med stockarna till privatpersoner också. Så det troligaste är att man får betala för att få dem bortforslade om man inte själv kör dem till tippen
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
P
Stefan N Stefan N skrev:
Säger det samma, man får va glad om nån ens vill ha dom gratis.
Går ju att använda som ved
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med ...
Hade ni talat lite löst om detta innan?
Annars är det ju rätt märkligt sätt att ta dit en trädfällare först och stövla över till dig och diskutera fällning på din mark ... :thinking:
Jag har faktiskt gjort exakt samma sak, dvs ta ut en trädfällare som kikade så att jag kunde bilda mig en uppfattning OM det över huvud taget kan vara värt det. Utöver kostnaden för fällning hade vi tänkt erbjuda grannen 10 000 kr per träd (2 stora björkar) samt att dom fick behålla materialet, uppdelat i önskade längder på stubbar.

Nu verkar grannarna bara vara glad för att vi tar ner och dom får behålla stammarna i 50 cm delar, så om dom inte är här och läser behöver vi inte ta till lockbetet om 20 000 kr :)
 
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Jag tolkade också texten som att grannen helt plötsligt, utan förvarning, hade tagit in någon för att ta ner träden...
Hur långt in på tomten står träden?

Våra grannar hade en mindre ek vid vår tomtgräns vilket resulterade i alla löv blåste rakt in i vår carport och stannade kvar där, det blev en jäkla massa sopande. Grannen pratade i flera år om att ta ner den men fick aldrig tummen ur. När vi hade en arborist här så passade vi på att ta in prisförslag även för eken. Grannen blev bara glad när vi sa att vi kunde lösa det, men de fick betala själva. Problemet löst för båda parter!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.