13 116 läst ·
36 svar
13k läst
36 svar
Granne vill bygga attefallshus på tomgränsen
Det undrar jag också. Relationen är ganska neutral, man hälsar på varandra men inte så mycket mer.S Sir Duke skrev:
Man funderar om de har tänkt genom konsekvenserna om vi skulle anmäla till kommunen.
säj nejK Kungsgärdet skrev:Hej allihopa!
Vi bor i villa och har en ny granne sedan något år tillbaka.
Via meddelande från kommunen har vi erfarit att han vill riva sitt befintliga (gigantiska) garage och ersätta det med ett nytt. Ser OK ut på ritningarna, inga problem för oss alltså.
Markarbetena har börjat och plötsligt håller man på att lägga grus för en fundament till en annan byggnad. Även rör är dragna redan. Grusbädden är i ena hörnet på deras tomt direkt på tomtgränsen till oss och en annan granne.
För två dagar sedan kom de över med någon ungefärlig ritning på ett attefallshus och ville ha vårt medgivande. Min fru var hemma och sa att vi behöver tänka och prata med de andra berörda grannarna (de är bortresta).
Ber om input från forumet vad vi ska tänka på inför ett eventuellt medgivande.
Själv har jag kommit på:
- uppvärming med luftvärmepump? Buller?
- uthyrning, student som festar?
Förresten fortsätter arbetet idag...
Tack i förhand!
Jag råkade ut för en granne som byggde växthus nära min tomtgräns. Jag tänkte mest att Hur vågar de bygga just där?
Hade de frågat eller sagt något hade jag tagit ner trädet på min sida som var gammalt och inte helt friskt. Det brukade lossna lite grenar i höststormarna...men med växthus så nära vågade jag inte ens såga ner det...
Hade de frågat eller sagt något hade jag tagit ner trädet på min sida som var gammalt och inte helt friskt. Det brukade lossna lite grenar i höststormarna...men med växthus så nära vågade jag inte ens såga ner det...
Jg håller med många andra här att huset ska byggas så att det helt kan underhållas utan att behöva använda er mark för det.
Jag säger som alltid. Grannsämja är lätt om alla håller sig på sin fastighet.
Sen är jag den typen av granne som aldrig har åsikter om vad grannarna gör på sin mark. Det har jag inte med att göra. Men de ska inte behöva använda min mark för sina angelägenheter. Varken under byggnationen, eller framtida underhåll.
Jag säger som alltid. Grannsämja är lätt om alla håller sig på sin fastighet.
Sen är jag den typen av granne som aldrig har åsikter om vad grannarna gör på sin mark. Det har jag inte med att göra. Men de ska inte behöva använda min mark för sina angelägenheter. Varken under byggnationen, eller framtida underhåll.
En liten uppdatering. Vi pratade ihop oss med de andra berörda grannarna. De var ganska irriterande över tillvägagångssättet. Vi gick sedan tillsammans över till byggherrarna för att informera om läget.
Våra grannar sa att de inte ville ha mindre avstånd än 4,5m. Vi sa att vi kan tänka oss att kompromissa om vi får en tydlig plan.
En av byggherrarna blev märkbart sur. Ingen ursäkt eller förklaring presenterades. Fortsättning följer...
Våra grannar sa att de inte ville ha mindre avstånd än 4,5m. Vi sa att vi kan tänka oss att kompromissa om vi får en tydlig plan.
En av byggherrarna blev märkbart sur. Ingen ursäkt eller förklaring presenterades. Fortsättning följer...
Förstår att en av byggherrarna blev sur eftersom dom redan dragit igång bygget. Men då kanske dom lär sig att man pratar innan man börjar. Surt att göra om allt.K Kungsgärdet skrev:En liten uppdatering. Vi pratade ihop oss med de andra berörda grannarna. De var ganska irriterande över tillvägagångssättet. Vi gick sedan tillsammans över till byggherrarna för att informera om läget.
Men precis som din granne hade jag också blivit irriterad om man påbörjar något utan att prata eller fråga om det är ok.
Blir det inte några detaljritningar och hur dom tänker lösa underhåll osv skulle jag inte skriva på något.
Du kanske ska samtidigt be dom att skriva på att du får bygga plank där. Om ni nu kommer överens. I fall det skulle bli dåligt så har du i alla fall den möjligheten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden