Hej! Detta har hänt: Vi har ett torp på en udde, som är avstyckat från en gård som vår släkt ägt. Där vår mark enbart är en del av udden och inte går tvärs över. Vi har haft får på vår tomt tidigare.
Ägaren av gården och skogen runt om, gick en höst in på vår tomt och rev ner vårt fårstängsel som avgränsar vår tomt som är på 0,5 hektar. Efter att ha rivit ner stängslet så gav han bort stängslet till en av sina lakejer som deltagit i rivandet. Efter detta så har vildsvin slaktar tomten. Detta har vi aldrig haft problem med innan.
Vi har försökt ta kontakt men blivit totalt nonchalerade. Vi har tyvärr haft en del sjukdom i familjen så fokus har legat på annat. Har denna granne gjort fel? Och skulle jag kunna hävda något?

Om stängslet stod på er mark räknas det väl som egenmäktigt förfarande att riva det. Om det dessutom var ni som ägde stängslet (d.v.s. har betalat för det) så blir det väl stöld också att ha tagit bort materialet från platsen.

Det svåra är väl att bevisa vem som gjort de, en polisanmälan läggs antagligen ner direkt om ni har har nån form av bevis på att det var ägaren.

Och har det gått lång tid blir det ännu svårare. Du skriver "en höst" och inte "i höstas", så jag antar att det har gått flera år, och då lär det vara svårt att göra nåt annat än att bita ihop och sätta upp ett nytt stängsel.

Visst kan ni prova att lite försynt fråga om "tjuven" vet var materialet ligger eller om ni ska behöva polisanmäla stölden, men som sagt var, det är tveksamt om det ger nåt.

Som nån klok person brukar säga: Det är skillnad mellan att ha rätt och att få rätt (i domstol).

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
L
1 Finns det något gammalt avtal om att denna person har rätt att använda hela udden
2 Stod stängslet på er mark , ca 1 meter in på er mark .innanför fastighetsgräns
3 Har han stängslat av udden längre upp på land , så udden är avstängd .
4 Har han djur på udden ,inte fel djuren simmar inte bort
5 Finns det bevis för att han har gjort det med hjälp från annan
6 Är det släktingar till er som har övrig mark som gränsar till er , då kan det vara knepigt med relationerna om det hettar till
Om det överenstämmer med ovanstående 2 , så är det ett egenmäktigt förfarande i övrigt svårt att säga något , kan nog vara ide med en jurist

Och som Nerre säger angående tidsperpektivet

L Liteavvarje skrev:
1 Finns det något gammalt avtal om att denna person har rätt att använda hela udden
2 Stod stängslet på er mark , ca 1 meter in på er mark .innanför fastighetsgräns
3 Har han stängslat av udden längre upp på land , så udden är avstängd .
4 Har han djur på udden ,inte fel djuren simmar inte bort
5 Finns det bevis för att han har gjort det med hjälp från annan
6 Är det släktingar till er som har övrig mark som gränsar till er , då kan det vara knepigt med relationerna om det hettar till
Om det överenstämmer med ovanstående 2 , så är det ett egenmäktigt förfarande i övrigt svårt att säga något , kan nog vara ide med en jurist

Och som Nerre säger angående tidsperpektivet
Ingen släkt är involverad, utan detta är en utomstående. Det är cirka 5 år sedan och det är vi som satt upp det och betalt allt. Det är inom vår mark. Det vi fått är ett erkännande av en av de delaktiga samt en tidigare anställd som skämdes för vad de gjort.
Markägaren har tidigare gjort liknande intrång på andras fastigheter. Vi har satt upp nytt stängsel för att slippa vildsvinen så jag vill mest ta reda på vad han gjort sig skyldig till då jag förstått att tidsperspektivet är emot oss. när han har haft djur på udden har han satt provisoriskt el stängsel och stängslat av hela udden ca 4 meter från vår tomt.
Haft någon egen idé att han gjort detta pga EU-bidrag kring att hålla marken fri eller jakt .

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
L
I anledning av tiden som gått , så är det nog kört för er , i övrigt är det egenmäktigt förfarande .
Då är det lite kvar , det med att han har djur där och sätter EL-stängsel är kanske inte mycket att göra åt , om han är ägare till resten av udden och mark omkring er , så kan han nog göra det
Sedan om han gör åverkan på annans egendom , och eventuellt ockuperar mark som inte tillhör honom , så får ni gå ihop om den saken och klargöra tillsammans att nu är det slut med att göra så . enade är ni starka . , söndrade svaga

Bästa svaret

Skadegörelse av normalgraden och stöld skulle jag säga att det rör sig om. 5 års preskription för straff, 15 år för skadestånd.

Synd att ni inte tog tag i det när det var nytt eller när vittnesmålen kom. Nu är nog bevisläget lite för dåligt.

Men vill ni kan ni ju alltid ställa ett krav på grannen. Håller ni kravet under ett halvt prisbasbelopp (22.500 i år) så räknas det som småmål i rättssammanhang och ni riskerar inte att dra på er stora rättegångskostnader.

Jag vill inte få det att låta som om ni har stor chans att vinna en sådan rättsprocess, för det tror jag inte, men det är i alla fall teoretiskt inte för sent.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.