15 577 läst ·
52 svar
16k läst
52 svar
Granne stängt av vatten
Tror tyvärr inte vi kan lösa era problem här i tråden.
Ni kan nu behöva ta extern hjälp med era utestående frågor (juridisk, servitut, etc) och hur ert vatten är kopplat. Alternativt att borra egen brunn.
Ni kan nu behöva ta extern hjälp med era utestående frågor (juridisk, servitut, etc) och hur ert vatten är kopplat. Alternativt att borra egen brunn.
Så nu har du alltså vatten?T Tsom skrev:Då kommer vi till nästa problem... vi har kallvatten i en källarkran och varmvatten i kökskranen. Thats it. Resten av rören har rostat igen och vi sparar ihop pengar så snabbt som möjligt för att fixa det. Vi har alltså ingen dusch utan vi har vatten så vi kan diska för hand uppe och tvätta med maskin i källaren. Källarkranen är liksom en tappkran av äldre modell. Utan sil. Där kommer det brunt vatten. Det bruna vattnet går därefter in i vvbredaren i bergvärmepumpen och går upp till köket. Också luftigt och brunt när det väl kommer något.
Här är servitutet skrivet till högerCheesen skrev:
Du får väl spåra din ledning och se vart den tar vägen.
Maskera servitutet och lägg in det i tråden så kan fler medlemmar komma med idéer om hur ditt vatten fungerar.
Har du betalat någon avgift för vattnet? Det brukar nämligen inte vara gratis om man inte har egen brunn.
Grundvattennivåerna 35 m framgår i det du delat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden nedan är för övrigt hur våra uppfarter går (blå) och hur grannen påstår att uppfarten är på hans mark samt brevlådan (grannen påhittade tomtgräns röd)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter frultansvärt dyrt för 2 stundenter som bor permanent i en sommarstuga. Tar hit en rörmokare som iallafall kan höfta ett pris. Stort tack för tipset!Johan Gunverth skrev:
Du har ju mer än 5 m³/h från ditt 120 m borrhål! Hur mycket vatten som helst. Du har allt serverat för eget vatten.
Installera en ejektorpump med intag på 50 m djup så löser det sig. Naturligtvis får en rörläggare göra jobbet. De kanske har en begagnad pump att sälja till dig. Fördelen med ejektorpump i energibrunnar är att de tar liten plats i hålet med värmepumpsrören och är opåverkade av vattendjup.
Problemen vi hade innan kvarstår. Bergvärmepumpen klagar frf på fel fasföljd och vi har bara vv i kökskranen och kallvatten i en källarkran. Vi sparar ihop för att ta hit en vvsare i sommar så vi kan ha vatten överallt. Men nu har vi ju istället vatten ingenstans. Och tyvärr finns det ingen vi känner som kan hjälpa till och vi vill inte heller fråga då vi inte har möjligheten att betala. Vi lär oss hellre själva även om det tar tid.blackarrow skrev:
Det borde gå att lista ut utifrån kartor vad som är möjligt.
Förr var det vanligt att man kunde lösa problem gemensamt, slippa gräva då långt osv.
Försök få kontakt med grannarna.
Det kan vara lite svårt att förstå hur saker eller "rättigheter " är "dokumenterade" speciellt om det är ert första hus. Mycket att sätta sig in i.
Hur gick det med vattenproblem en i januari?
Fick ni hjälp av någon? VVSare? eller löste ni det själva?
Det finnas risker med att köpa ett dödsbo. Okänt skick, ingen att fråga...
Finns det någon annan "på byn" som är händig och hjälpsam, problemlösare?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Om ni valt ett sådant boende utan att veta vad som gällde inför köpet och helt saknar kunskaper själva så kommer det att vara en rejäl uppförsbacke innan saker blir fixade.T Tsom skrev:
Antingen lär man sig allt själv eller så betalar man för hjälp om man saknar vänner som hjälper till. Ska man fixa själv krävs det verktyg och ofta maskiner. Har ni det? Jag kan fixa det mesta men det är efter att ha lärt mig under lång tid och skaffat verktyg lite efterhand, eftersom det ofta är rätt dyrt. Som student hade jag inga sådana möjligheter och därför valde jag boende efter det.
Utifrån vad du berättat tror jag tyvärr inte forumet kan lära er allt som behövs för att lösa samtliga problem utan det behöver kontrolleras och lösas på plats. Sedan finns då den ekonomiska biten att köpa material och verktyg om det saknas. Jag hoppas jag har fel.
Fel fasföljd är ju inte alls bra utan måste ordnas omgående. Nu har jag inte någon BVP själv, men risken är väl att pumpen skadas och går sönder om man inte fixar sådana fel, med skyhöga kostnader som följd.
Det verkar som att grannen av okänd anledning vill förstöra för er, vilket gör min aning att denne har stängt av ert vatten ännu troligare.
Jag skulle fundera över om det ens är värt att lägga ned mer pengar på detta och istället sälja fastigheten, för grannen kommer troligen att fortsätta med sitt beteende.
Jag skulle fundera över om det ens är värt att lägga ned mer pengar på detta och istället sälja fastigheten, för grannen kommer troligen att fortsätta med sitt beteende.
Vad har du fallhöjd från brunn till kran?T Tsom skrev:
Det första jag hade prövat vore att låna en IBC-tank eller annat lämpligt om det är för långt att dra slang från någon hjälpsam granne och kopplat på ledningen nere vid stugan. Sedan kört vatten baklänges upp till brunnen och förhoppningsvis drar det med sig luften i luftlåset. Vad finns det på ledningen? Avstängningskran utanför stugan? Avledningar på vägen till dig? Följer du mitt förslag så är det kanske ide att förvarna grannarna om de skulle vara inkopplade så att de inte får några överraskningar när du kör igång. 😃
Grannen är här någon gång om året. Nu är de här för att installera en mulltoa och de brukar tydligen va här under jakten. Han kan gott få jävlas någon vecka om året om han inte har något bättre för sig. Sälja fastigheten gör vi inte. Vi ska försöka spola ledningarna bakåt som någon sa och lufta. Funkar inte det så kontaktar vi vvsare att kolla om det går att lägga en pump vid 30m i bv-hålet som en annan sa. Funkar inte det heller så får vi hämta dunkar från älven. 😁🙏Pjosk75 skrev:
Det verkar som att grannen av okänd anledning vill förstöra för er, vilket gör min aning att denne har stängt av ert vatten ännu troligare.
Om nu ledningarna är från 1952 så är det mycket troligt att det har rostat hål någonstans. Om så är fallet så spelar det liten roll hur mycket du än spolar, du får knappast något flöde så länge det är hål.T Tsom skrev:
Vattnet som kommer kan mycket väl vara från omgivningen där hålet uppstått.
Om du har självfall från vattentäkten som förser flera fastigheter så tror jag inte att grannen har påverkat ditt vatten. Isåfall så borde nämligen grannen också vara utan vatten och om denne har vatten så försvinner det antagligen när du öppnar din kran.
Vad jag tror har hänt är att jag misstänker att ditt vatten kommer från grannens pumphus och denne har tröttnat på att aldrig fått betalt för sin el som denne förbrukar så nu är ledningen bortkopplad. Servitut saknades så det har väl vart i godhet vattnet fungerat. Detta har vart en vanlig installation när man styckat av tomt till syster, bror eller barn för att dessa ska kunna ha en sommarstuga. Problemen uppstår först när fastigheterna bytt ägare några gånger och det har dom väl hunnit med på dom dryga 70 åren som gått.
Räkna med att bära vatten från älven tills ni löst vattenfrågan på er egen fastighet om ni inte kommer överens med grannen.
Brunnen är långt över stugan. Skulle säga absolut minimum 50 meter, troligtvis närmare 70. Vi har en huvudventil precis när ledningen kommer in i källaren men mer än så vet jag inte. Kanske finns det en hos sur-grannen då de är stamfastighet. Tror inte att de drog vattenledning från berget hit utan bara kopplade på sig på grannens ledning. Källan är 500m bort på ett berg. Ska testa spola! Tack för tips.Kapsyl skrev:
Vad har du fallhöjd från brunn till kran?
Det första jag hade prövat vore att låna en IBC-tank eller annat lämpligt om det är för långt att dra slang från någon hjälpsam granne och kopplat på ledningen nere vid stugan. Sedan kört vatten baklänges upp till brunnen och förhoppningsvis drar det med sig luften i luftlåset. Vad finns det på ledningen? Avstängningskran utanför stugan? Avledningar på vägen till dig? Följer du mitt förslag så är det kanske ide att förvarna grannarna om de skulle vara inkopplade så att de inte får några överraskningar när du kör igång. 😃
Luftproblem är det då inte då höjden från från källan gör att det inte ska vara sån problem å dessutom har det ju kommit någon skvätt vatten också. Jag röstar på att gamla galvredningar som gått tät å släpper i princip inte igenom något vatten alls... men jag har haft fel förut