23 879 läst ·
70 svar
24k läst
70 svar
Granne motsätter sig bygge som följer detaljplan?!
Frågan är ju om grannen kommer att orka överklaga.
Du behöver nog prata informellt med byggnadskontoret får att få en uppfattning om hur chanserna ser ut. Jag vet att det kan vara svårt att klämma ut sånt ur tjänstemännen, så jag hade bokat ett möte och varit tydlig med att jag förstår att tjänstemannen bara kan ge en indikation på hur ett beslut kan gå vid det tillfället.
Du behöver nog prata informellt med byggnadskontoret får att få en uppfattning om hur chanserna ser ut. Jag vet att det kan vara svårt att klämma ut sånt ur tjänstemännen, så jag hade bokat ett möte och varit tydlig med att jag förstår att tjänstemannen bara kan ge en indikation på hur ett beslut kan gå vid det tillfället.
Att dra tillbaka garaget ur bygglovet kan vara smart om grannen då tror att du ger efter. Kan också vara bra att använda det till kommunen som argument att de kommer att behandla bygglovet lite snabbare.
T ex. :Visst kan jag ta bort garagetaket, det blir smidigare för hela processen, och ni har säkert bättre saker för er än att få en hel procedur med överklaganden. kan ni då också lägga min ansökan högst upp på skrivbordet?
Ner allt är färdigt kan du komma med bygglovsansökan för garagetaket, som följer detaljplan. Gör du det i god tid hinner den slinka igenom innan grannen upptäcker att den ens finns.
T ex. :Visst kan jag ta bort garagetaket, det blir smidigare för hela processen, och ni har säkert bättre saker för er än att få en hel procedur med överklaganden. kan ni då också lägga min ansökan högst upp på skrivbordet?
Ner allt är färdigt kan du komma med bygglovsansökan för garagetaket, som följer detaljplan. Gör du det i god tid hinner den slinka igenom innan grannen upptäcker att den ens finns.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Med de förutsättningarna så skulle jag dra tillbaka garagetaket ur ansökan nu. Få bygglov för de prioriterade delarna, och när de vunnit laga kraft, gå in med separat ansökan för garagetaket. Dvs. gå in med det så fort som möjligt, för att i lugn och ro kunna vänta ut ene ev. överklagandeprocess.
Det minskar risken för att grannen skall okynnesöverklaga det som faktisk går utöver det. plan. Grannen tror sig ha vunnit.
Det minskar risken för att grannen skall okynnesöverklaga det som faktisk går utöver det. plan. Grannen tror sig ha vunnit.
Ja just nu lutar det åt utbrytning av garaget.
Men att det kommer slinka igenom tror jag inte då byggnadskontoret alltid skickar ut bekräftelse på att bygglovet är godkänt till alla rågrannar, det har dom gjort hittills, även på småsaker.
Jag får alltså kallt räkna med att dom kommer överklaga detta om det går igenom som sepparat bygglov. Men då har jag bättre förutsättningar att vänta ut processen och / eller justera till någon kompromiss.
Att jag kommer få tillstånd att byta ut en riskkonstruktion (platt tak med papp) till en ordentlig robust lösning med betongpannor är jag övertygad om kommer godkännas i någon form i slutändan även om jag måste justera detaljerna en del.
Men att det kommer slinka igenom tror jag inte då byggnadskontoret alltid skickar ut bekräftelse på att bygglovet är godkänt till alla rågrannar, det har dom gjort hittills, även på småsaker.
Jag får alltså kallt räkna med att dom kommer överklaga detta om det går igenom som sepparat bygglov. Men då har jag bättre förutsättningar att vänta ut processen och / eller justera till någon kompromiss.
Att jag kommer få tillstånd att byta ut en riskkonstruktion (platt tak med papp) till en ordentlig robust lösning med betongpannor är jag övertygad om kommer godkännas i någon form i slutändan även om jag måste justera detaljerna en del.
Men detaljplanen handlar inte om detaljerna (jag vet att det blir en konstig mening såavendere skrev:
Met detaljerna menar jag taklutning / nockhöjd osv.. =) Detaljplanen verkar som sagt bara reglera vad man inte får bygga i min kommun, inte vad man får bygga.. (!!). Det jobbiga med svensk byråkrati är att det finns alltid möjligheter för tjänstemännen att göra egna tolkningar oavsett vad som är praxis och borde gälla.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Hur är detaljplanen formulerad?
Exempelvis, om max taklutning inte finns angiven i planen, så styrs det i praktiken av mätreglerna. Så att om man har mer än 45 graders lutning så ökar byggnadshöjden, man räknar vägghöjden som om taket hade haft 45 graderslutning från nock.
Exempelvis, om max taklutning inte finns angiven i planen, så styrs det i praktiken av mätreglerna. Så att om man har mer än 45 graders lutning så ökar byggnadshöjden, man räknar vägghöjden som om taket hade haft 45 graderslutning från nock.
Ja, det där låter väldigt bekant. Detaljplanen tar inte upp någon lutning så 45 grader har jag fått från byggnadskontoret då jag kommer utnyttja max byggnadshöjd på 2,5m. Det stämmer ju med vad du skriver också.
detta låter märkligt. annars hade jag sagt att du skulle söka för garaget separat, för om det inte bryter mot detaljplanen hade grannen om du bott i Göteborg behövt sitta och hålla utkik i post och inrikestidningar. för det är bara där de annonseras om man följer detaljplanen alltså...avendere skrev:Ja just nu lutar det åt utbrytning av garaget.
Ja det är märkligt, så som du beskriver det har jag också trott att dom gör i min kommun, men grannarna, åtminstone "ni vet vem" får alltid detta utskickat. - Det kan kanske vara någon form av prenumeration? Alltså att man varskot kommunen om att man vill bli underrättad när något händer på ens gata eller liknande..
Klicka här för att svara