Kolla med byggnadskontoret att du verkligen får godkänt om du vidhåller, isåfall är det bara att köra vidare.

pelpet skrev:
Håll käft tills vidare. Om grannhörandet gick ut pga tillbyggnaden och grannen svarade på den del som ligger inom detaljplan så lär byggnadsnämnden konstatera att bygglov kan ges på hela projektet.

Om grannen däremot fattar att denne kan invända mot tillbyggnaden så kan denne använda det i en förhandling mot dig. Då kan grannen "föreslå" att du ska sänka garagetaket, varvid grannen i gengäld väljer att inte invända mot tillbyggnaden. Vänta därför tills bygglovet vunnit laga kraft innan du pratar med grannen om saken.

Jag fattar att du känner dig förbigången, men föreslår att du släpper det, glömmer och går vidare med god grannsämja. Resultatet kommer ju ändå troligast att bli att du "vinner" och får som du vill, medans grannen inte får det.

Är du lite strategisk så går du över till grannen när allt är klart och förklarar att du känner dig besviken över att grannen valde att svara på det sättet på grannhöran, trots att du hade varit över och pratat. Varför gick grannen inte till dig direkt istället? Men att du bestämt dig för att släppa det och gå vidare som goda grannar och vänner. Baktanken med det här är förstås att skuldbelägga grannen, som då kan komma att känna att denne står i skuld till dig. Vilket kan nyttjas om det dyker upp någon liknande historia i framtiden. Kanske har grannen något träd som du vill bli av med, eller liknande?
Hade det varit en vecka sedan så hade jag nog sagt att det skulle våra grannar aldrig göra (bestrida småsaker i ren förhandlingsteknik) men nu verkar det ju som att jag inte känner dem alls, så du har nog en poäng.

Jag kommer göra som du föreslår, nu när ilskan lagt sig lite så kan jag bara konstatera att jag har numera inga moraliska skyldigheter gentemot grannarna längre utan kan sakligt redogöra för min sak till byggnadsnämden och låta dom avgöra.

På ett sätt har dom gjort det mycket enkelt för mig, jag hade haft svårt att bortse från deras invändningar om de hade varit sakliga och tagits upp omgående. Isf hade vi nog backat och letat efter alternativa lösningar istället. Både dom och vi vet vad som egentligen hände, oavsett vad som sägs/görs, så mitt samvete är rent. Får som sagt hoppas på att vi kan gå vidare efter saken är avgjord.

Får passa på att tacka alla som svarat i tråden för allt engagemang hitills, det är skönt att få lite perspektiv och andra infallsvinklar ibland.

pelpet skrev:
Kolla med byggnadskontoret att du verkligen får godkänt om du vidhåller, isåfall är det bara att köra vidare.
Naturligtvis! Nu vet vi ju alla att dom aldrig kommer säga det rätt ut, utan det får man luska ut mellan raderna isf, men jag ska absolut höra med dom innan jag gör nått alls.

avendere skrev:
Det har gått för långt för det tycker jag, byggnadskontoret inväntar en kommentar från mig, jag antar att dom vill veta om jag backar eller vidhåller ansökan. Iom att jag verkar ha rätten på min sida så är det väl lika bra att få detta avklarat.
Frågan är ju inte om man har rätten på sin sida eller inte, du vill ju ha ditt bygglov så fort som möjligt eller hur? Även om du får rätt till sist så kan ärendet ta flera år.

oshu skrev:
TS; finns det någon i området som gjort det du vill göra? I så fall kan du skaffa kopia av deras bygglovshandlingar.
Får bemöta detta igen. Satt med google streetview igår och kollade. Hittade ett i preincip identiskt läge som det jag söker för. Sadeltak, fast högre än det jag ämnar bygga, vidbyggt garage, i tomtgräns, samma avstånd till fastighet, samma väderstreck (parallellgata).

Naturligtvis inom samma område med samma detaljplan som min fastighet.

Borde väl räcka med att åberopa detta exempel i mitt skriftliga svar, ritningarna bör dom väl kunna plocka fram själva antar jag...

noone70 skrev:
Frågan är ju inte om man har rätten på sin sida eller inte, du vill ju ha ditt bygglov så fort som möjligt eller hur? Även om du får rätt till sist så kan ärendet ta flera år.
Du kan ha en poäng, ska höra med byggnadskontoret om vad dom anser är smartast..

Jag skulle i alla fall prata med grannen och försöka ”demontera” denna konflikt, även om ni har olika åsikter. Ni behöver kunna samarbeta i framtiden, och det är inte als roligt att ha dåliga vibrationer med grannen, oberoende av vem som har rätt eller fel.

• Gilla
avendere
  • Laddar…
t_andersen skrev:
Jag skulle i alla fall prata med grannen och försöka ”demontera” denna konflikt, även om ni har olika åsikter. Ni behöver kunna samarbeta i framtiden, och det är inte als roligt att ha dåliga vibrationer med grannen, oberoende av vem som har rätt eller fel.
Så är det naturligtvis och det är detta jag är orolig för. Personligen kan jag leva med att inte få igenom mitt garagetak, om detta är byggnadsnämdens beslut så tänker jag inte lasta grannen för det i framtiden utan gå vidare och fortsätta skotta deras trotoar när dom är bortresta... - Frågan är dock om dom är villiga att göra desamma? - Om inte, varför ska då jag ge mig? - Dilemma..

När detta har lagt sig lite så tänker jag prata med dom, om nu inte dom tar första steget..

pelpet skrev:
Är du lite strategisk så går du över till grannen när allt är klart och förklarar att du känner dig besviken över att grannen valde att svara på det sättet på grannhöran, trots att du hade varit över och pratat. Varför gick grannen inte till dig direkt istället? Men att du bestämt dig för att släppa det och gå vidare som goda grannar och vänner. Baktanken med det här är förstås att skuldbelägga grannen, som då kan komma att känna att denne står i skuld till dig. Vilket kan nyttjas om det dyker upp någon liknande historia i framtiden. Kanske har grannen något träd som du vill bli av med, eller liknande?
Du resonerer som en psykopat men jag förstår hur du menar. :)

Skuldbeläggning är grunden i all maktutövning :).

Dessutom kan grannen ha ett litet straff för att sin feghet. Det hade ju varit mycket rakare att gå till TS direkt och stå för det man vill. Nu har grannen istället skapat en fördröjning i hela byggprocessen.

pelpet skrev:
Skuldbeläggning är grunden i all maktutövning :).

Dessutom kan grannen ha ett litet straff för att sin feghet. Det hade ju varit mycket rakare att gå till TS direkt och stå för det man vill. Nu har grannen istället skapat en fördröjning i hela byggprocessen.
Sant, men jag vill poängtera att jag inte är ute efter att straffa grannen här utan jag anser helt enkelt att han har noll fog för sitt klagomål. De orsaker han åberopar stämmer inte (skuggning osv). Hade han haft rätt i sak så hade jag nog kunnat ge med mig eller pruta lite på nockhöjd el. liknande. Men han öppnar inte för en kompromiss heller då allt utom befintligt platt tak är "oacceptabelt" som det heter. Inte mkt ytrymme för förhandling mao.

Nu har jag pratat med byggnadskontoret.

Det är långt ifrån självklart att bygglovet går igenom trots att det följer detaljplan!

Grannen har tydligen legat på i veckor om detta och jag fick känslan av att de är lite uppskrämda. Dom ska bege sig ut i området och titta om detta är något som "passar in" i området eller ej. Så mycket för detaljplanen mao.

Man ska inte ta ut något i förskott, men jag är rädd att jag kommer att köras över trots att jag har "rätten" på min sida.

Argmentet för att detta inte skulle beviljas är tydligen grannens "starka" ord i sin erinran. - Den som skriker högst vinner? Alltså inte starka ord som i argument (jag frågade) utan starka i bemärkelsen "upprörda ord".

Det "roliga" är att detaljplanen som är "helig" när det gäller att byggbar yta inte får överskridas är tydligen inte lika helig när det gäller vad som får bebyggas.

Än är det inte kört, men frågan är om man orkar med detta...? Detta kommer dra ut på handläggningen åtmionstone en eller ett par månader..

Det låter som du får börja ta till lugna men starka argument också. Grannens språkbruk kommer inte att imponera på läsnatyrelse eller mark o miljödomstolen.

Om kommunens tjänstemän blir skraja, så tror jag att de eventuellt kommer att undersöka möjligheten att få dig att vika. För då blir det ju ingen prövning av deras beslut. Men om du gör klart att du driver din rätt så skulle jag tro att de kommer att följa detaljplanen.

Om nu grannen har gjort en så stor sak av det, så kan man väl anta att grannen kommer att överklaga i ett led. Men de flesta besinnar sig sedan, om reglerna är tydliga. Även om det hörs ibland, så är okynnesöverklaganden rätt ovanliga. Med okynne menar jag då överklaganden som bara syftar till att försena, där man vet från början att överklagan är utsiktslös.

Jag fick känslan av att dom gärna såg att jag gav upp även om dom inte sa detta rent ut. Men något fick mig att tro att dom behandlar grannen på ungefär samma sätt. Det var en inlaga jag läste där grannen har bemött argument som verkar ha sagts i telefon till honom vid något tillfälle.

Optionen att bryta ut garaget från resten av bygglovet känns mer o mer lockande även om det kostar ett antal tusen..

Fast om du gör det så betyder det bara att grannen inte får uttala sig innan beslutet tas, och det har han ju i princip redan fått göra, hans inställning är känd. Men om han vill överklaga så kommer han ju att göra det iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.