Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det möjlighet för grannen att dra en IM-kanal genom yttervägg & installera en köksfläkt så matoset kan skickas ut den vägen utan att störa er.
Det kan vara en lösning, men det kan bli kostsamt för grannen. Om det görs måste man tänka på var utloppet läggs. Detta är väl på bottenplan där bostäderna troligen har uteplatser som kan störas av ett köksutsug.

Redigerat:
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det möjlighet för grannen att dra en IM-kanal genom yttervägg & installera en köksfläkt så matoset kan skickas ut den vägen utan att störa er.
Tror det blir svårt. Köket är längst in i suterrängplan. På samma ställe är farstun på mellanplan. Så skulle vara under den isf.

Bästa hade varit att lyckats koppla på den på det befintliga systemet för att få upp den på taket.

LandxPelle LandxPelle skrev:
Eftersom ni har haft dialog med grannen i fråga och inget händer. Är mitt förslag att du gör en anmälan. Ignorera kommentar om skvallerpressen eller dålig relation med grannen. Ni hat försökt var bra grannar men DE har inte brytt sig om er och verkar vara också okunniga.

Eftersom de byggde om radhuset, delade upp de in två lgh, behöver de bygglov och deras ombyggnation uppfyller inte kravet eller är kanske inte ens fackmanna utfört, det sista är svårt att veta eftersom vet inte om de själva gjorde jobbet eller en firma.
Så här står det på Boverket:
" Om du ska ändra en byggnad så att det blir en ytterligare bostad eller lokal för handel, hantverk eller industri behöver du bygglov. Du behöver också bygglov om du ska använda en byggnad för ett väsentligt annat ändamål än det som den senast har använts för. Det kan till exempel vara om du ändrar en bostad till ett kontor eller ett garage till en butik. Det gäller även om du inte kommer att ändra något i själva byggnaden, och även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt."

Därmed måste de ha bygglov för att dela upp radhuset. Samma sak gäller om man skulle slå ihop två radhus eller Lgh.

Slutligen, igen gör anmälan för ni vet inte om vilka nya grannar ni får och det kan bli värre för er om de nya grannarna kommer bry sig överhuvudtaget.
Skulle de ändå välja att sälja utan åtgärd skulle jag prata med deras mäklare och informera om situationen. Annars är risken hög också att ni råkat ikläm med de nya grannarna om det första ni gör är att klaga på deras nyfövärvda hus.
Tack för svar och citat från boverket. Har en tanke på att prata med ansvarig märklare så fort objektet kommer ut. Framförallt också att maila så har jag svart på vitt att jag meddelat mäklaren.
Men hoppas såklart på att få löst detta tidigare.
Efter att ha läst alla svar så kommer jag ge de en vecka till där jag kommer vara tydlig med att vi behöver se att det händer saker. Om vi inte ser framgång så anmäler jag nästa vecka.
Vi har gjort vad vi kan för att lösa detta på ett vänskapligt sätt med trevlig ton. Men svårt när inget sker.

Tusen tack för alla svar.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O Odla skrev:
Tror det blir svårt. Köket är längst in i suterrängplan. På samma ställe är farstun på mellanplan. Så skulle vara under den isf.

Bästa hade varit att lyckats koppla på den på det befintliga systemet för att få upp den på taket.
.
Med den planlösningen så är det knepigt att skapa ett separat utsug. Lösningen att koppla på det befintliga systemet är säkert möjlig, sådana lösningar förekommer i lägenhetshus när kök flyttas. Men det kan bli rätt långa dragningar som kostar en del och kan upplevas som fula beroende på hur de görs.

K klimt skrev:
Tyvärr är det svårt att få det att fungera om man enbart har en kolfilterfläkt. I vårt bostadsrättshus var det tidigare så och det var matos på många håll. Av det skälet renoverades ventilationssystemet så att alla har möjlighet till utsugsfläkt med kraftig förbättring.Förmodligen är det lösningen även i ert fall, men beroende på hur systemet ser ut kan det bli en dyr lösning för er granne.
Det behövs inget bygglov för köket, men troligen för att bygga om ett våningsplan på det sätt som gjorts. Men även om bygglov inte krävs så bör det vara en anmälan. Ett nytt kök bör ha en korrekt ventilation, så det är tveksamt om lösningen med kolfilterfläkt hade godkänts. Vet ni om grannen har bygglov eller godkänd anmälan för ombyggnaden?
Det krävs nästan alltid bygglov för att ändra ett rum som saknar ventilation och vatten/avlopp. Det är inte godkänt med enbart kolfilterfläkt i ett kök utan det måste finnas mekanisk ventilation och kolfilterfläktar används i regel för att man inte har separat köksventilation utan att ventilationen för hela lägenheten sitter ihop mot en FTX värmeåtervinning eller dyl. Med kolfilterfläkt behöver man inte ha forcerad ventilation i FTXen.

Men hur som helst så tyder matos och matoslukt att det inte finns eller används någon kolfilterfläkt.

Claes Sörmland
Nu har flera skribenter uppgett att det krävs bygglov för att inreda ytterligare en bostad i radhuset. Men detta är inte korrekt, det finns ju ett undantag från bygglovsplikten i detta fall i 9 kap. 4 a § PBL. Boverket sammanfattar:

"Det krävs inte bygglov för att i ett enbostadshus inreda ytterligare en bostad. Det krävs i stället en anmälan och ett startbesked för att få börja bygga."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/

D v s det som grannen eventuellt har gjort är att missa anmälan. Detta misstag kan ge en byggsanktionsavgift om det kommer till byggnadsnämndens kännedom inom 5 år. Inom 10 år kan byggnadsnämnden ställa krav på rättelse.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har flera skribenter uppgett att det krävs bygglov för att inreda ytterligare en bostad i radhuset. Men detta är inte korrekt, det finns ju ett undantag från bygglovsplikten i detta fall i 9 kap. 4 a § PBL. Boverket sammanfattar:

"Det krävs inte bygglov för att i ett enbostadshus inreda ytterligare en bostad. Det krävs i stället en anmälan och ett startbesked för att få börja bygga."

[länk]

D v s det som grannen eventuellt har gjort är att missa anmälan. Detta misstag kan ge en byggsanktionsavgift om det kommer till byggnadsnämndens kännedom inom 5 år. Inom 10 år kan byggnadsnämnden ställa krav på rättelse.
I bygganmälan lär kommunen kräva att man redovisar ventilationen.

• Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
O Odla skrev:
Då visade det sig att betongväggen gick upp till innetaket. Sedan låg balkarna på den. Det är där det läcker.
Men om det är öppet för luft/lukt att passera från grannen förstår jag inte problemet någonsin ska kunna lösas. "Doftar" det matos hos grannen lär detta alltid sprida sig till er så länge det finns öppningar. Det borde rimligen vara tätt mellan två olika bostäder.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Lite annan situation men när grannens röklukt kom in till oss la jag helt enkelt en akrylrand under sockelns vägg mot granne. Det löste problemet. Även om lukten kommer in i bjälklaget kan man kanske se till att den stannar där?

Det sagt skulle jag nog också krävt att problemet fixas av hyresvärden (alltså grannen Singer ut nedervåningen), med hot om att kommunen informeras om så inte sker. Börja be kommunen om samtliga handlingar som har med grannens fastighet att göra, så kan du skriva ”såg att ni inte gjort en bygganmälan…”. Samt omedelbart informera mäklaren så fort det finns en sån om situationen och påpeka att väsentlig information bör komma köpare till del.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
O Odla skrev:

Tack för svar och citat från boverket. Har en tanke på att prata med ansvarig märklare så fort objektet kommer ut. Framförallt också att maila så har jag svart på vitt att jag meddelat mäklaren.
Men hoppas såklart på att få löst detta tidigare.
Efter att ha läst alla svar så kommer jag ge de en vecka till där jag kommer vara tydlig med att vi behöver se att det händer saker. Om vi inte ser framgång så anmäler jag nästa vecka.
Vi har gjort vad vi kan för att lösa detta på ett vänskapligt sätt med trevlig ton. Men svårt när inget sker.

Tusen tack för alla svar.
En anmälan kommer inte automatiskt ge er bättre luft. Men automatiskt en sur granne..
Varför inte testa att ändra som någon skrev så att det blir en viss tilluft? och då skapar ett övertryck?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
En anmälan kommer inte automatiskt ge er bättre luft. Men automatiskt en sur granne..
Varför inte testa att ändra som någon skrev så att det blir en viss tilluft? och då skapar ett övertryck?
Med övertryck får man andra problem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sinuslinus skrev:
I bygganmälan lär kommunen kräva att man redovisar ventilationen.
Om ens en bygganmälan i efterhand är aktuellt. Jag tror inte det, vi hade just en granntråd uppe om man kan göra en anmälan om ett attefallshus i efterhand och Boverket menade att det inte går. I det här fallet har den extra bostaden ju redan tagits i bruk utan anmälan. D v s det borde resultera i en att en byggsanktionsavgift ställs ut om mindre än fem år har passerats, en sorts straff för att grannen inte har följt formalian.

Vad i övrigt kommunens byggnadsnämnd kommer att kräva och inte kräva är väldigt svårt att förutspå. Det beror helt på tjänstemannakulturen. De kan kräva åtgärd av ventilationen men de kan också strunta i det. De kan också kräva att TS och grannen att åtgärda den icke täta väggen mellan radhusets kroppar. Man vet aldrig med kommunens byggnadsnämnd.

• Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
”Vad händer om åtgärden genomförs utan anmälan eller startbesked?
Om en ytterligare bostad inreds utan att anmälan har gjorts eller startbesked har getts är den en olovlig åtgärd, så kallat svartbygge. Byggnadsnämnden ska då ta ut en byggsanktionsavgift. Byggnadsnämnden kan också förelägga byggherren att återställa. Byggherren kan undgå föreläggande genom att lämna in en anmälan i efterhand.”

Vi vet inte alla förutsättningar och inte heller vad kommunen gör. Jag har svårt att tro att kommunen accepterar en ombyggnad utan anmälan som saknar ventilation och är uppenbart störande för grannen. Men det exakta resultatet vet vi väl först när kommunen fattar beslut.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Prova och kör in fogskum i alla glipor, då blir det tätt och slutar lukta.
Var beredd på komplikationer bara....

Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Prova och kör in fogskum i alla glipor, då blir det tätt och slutar lukta.
Var beredd på komplikationer bara....
När den arga grannen kommer inspringades med fogskum på kläderna...

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När den arga grannen kommer inspringades med fogskum på kläderna...
Lite på kläderna är väl inget problem. Detta är ett problem:

Person med skum och blommor på huvudet, ser bekymrad ut, sannolikt efter en olycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.