Karlia
Sommarvatten för mig är kran ute, ibland taget från närmsta sjö. Ofta framlett via slang eller ytliga rör. Därför avstängt vintertid.

• Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då blir det nog svårt att ställa några krav. Grannen har ju inte heller avsiktligt förstört något.
Det är nog så att grannen har juridiken på sin sida i det här fallet.
Tess90 Tess90 skrev:
Men har inte hans asfalterare agerat oaktsamt? De har ju vetat att det röret ligger där?
oavsett om det skett med avsikt eller ej så är grannen troligen skyldig att återställa det!!! Ta hjälp av kunnigt folk istället för alla tyckanden här! Man har ett mycket större ansvar än vad många i den här tråden verkar förstå! Ta reda på vad som står i officialservitutet! Där kan du kanske få vägledning!

• Gilla
  • Haha
helder och 1 till
  • Laddar…
Fialotta56 Fialotta56 skrev:
så är grannen troligen skyldig att återställa det!!!
Varför i hela friden då?

Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Varför i hela friden då?
För att han av oaktsamhet haft sönder och vad jag fattat pluggat igen grannens rör! Grannen får i sin tur ställa krav på entreprenören om han vill, men här är grannen ansvarig för vad som hänt! Svårare än så är det inte!

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Fialotta56 Fialotta56 skrev:
Svårare än så är det inte
Sade en av tyckarna... Den retoriken ger dig ju inte rätt...

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Måste du gräva ner slangen då? Kan du ha den liggandes längs infarten eller via nåt dike eller så?
Är också inne på att det där löser man så slangen går på sin egen tomt och utan inblandning av advokater eller annat...

Frun har en tomt längs med en älv, där står ett pumphus för sommarvatten, ledningen går från älven över hennes tomt till pumphuset (som också är på hennes mark)
Inga servitut finns, ingen har frågat henne sen hon ärvde, det har alltid varit så här och ska nog alltid vara så också :)
Vi lånar ström där ibland och betalar en slant för det, det räcker för oss

• Gilla
Pel063
  • Laddar…
P
Fixa ett servitut för det där. Eller två där det andra ger er rätt att ta ström.

Även om nuvarande grann{e,ar} är snälla och trevliga så vet ni inte vad som kan komma i framtiden. Risken för konstiga konflikter minskar drastiskt om det finns servitut.

Strömmen kommer från någon granne, nergrävd kabel bara.
Hela "byn" tar sommarvatten därifrån så jag tror inte vi ska börja hitta på saker, pumphuset står i ett hörn av tomten.

P
Om din fru säljer tomten nån gång så är det bra för resten av byn att ha servitut.

P pmd skrev:
Om din fru säljer tomten nån gång så är det bra för resten av byn att ha servitut.
Ja men den ska inte säljas :)
Den ska ärvas av barnen
Det känns verkligen inte som nåt att dra igång... Då ska det väl också skrivas servitut på alla slangar och rör som ligger över hela byn, sen är man hatad för att man drog igång en sån grej som har funkat i över 40år.
Det är lika här, det är en privatperson som får en eller några 100lappar av varje person, det blev för dyrt att ha ett bg konto.
Nä det där ska det inte rotas i :)

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
P
Ni verkar ha bra bysammanhållning, men skyll inte på mig när dina barnbarn och grannarnas barnbarn blir osams. ;)

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ni verkar ha bra bysammanhållning, men skyll inte på mig när dina barnbarn och grannarnas barnbarn blir osams. ;)
Vi bor 12mil därifrån och är där väldigt sällan.
Vi har godkänt alla bygglov, låtit dom ta ned träd som skymt deras utsikt osv, som tack för att dom fått det och får använda tomten så klipper dom gräs och håller efter sly
Ge och ta kallas det för :)

Men vem vet, en dag kanske vi (eller barnbarn) ångrar oss

• Gilla
Bono_R och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men alternativet är att du begär ett officialservitut hos lantmäteriet. Om det överhuvudtaget går så kommer det att bli mycket dyrare och det kommer att ta lång tid. Och då får du sedan gräva upp och reparera och återställa asfalten på din bekostnad.
Jag tvivlar på att du kan få servitut om det är möjligt att göra dragningen utanför grannens tomt. Räkna med 50 000 och uppåt hos lantmäteriet för utredning.
En vanlig bostadsfastighet kommer aldrig få officialservitut hos lantmäteriet för sommarvattenledning om fastigheten har tillgång till annan dricksvattentäkt. Det är inte väsentligt. Möjligen kan frågan bedömas annorlunda om sommarvattnet är ordnat som gemensamhetsanläggning men jag är ändå extremt tveksam till att det är väsentligt att ha sommarvatten om det redan finns eget dricksvatten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vi bor 12mil därifrån och är där väldigt sällan.
Vi har godkänt alla bygglov, låtit dom ta ned träd som skymt deras utsikt osv, som tack för att dom fått det och får använda tomten så klipper dom gräs och håller efter sly
Ge och ta kallas det för :)

Men vem vet, en dag kanske vi (eller barnbarn) ångrar oss
OM du frågat här innan så skulle du fått veta att du ALDRIG skulle gått med på något :D :D :D

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
S SiggeFyrst skrev:
Hej,

Du har ett hus och du har en försäkring.

Jag hade gått direkt till en Advokat till exempel den här killen Claes Blåe.

Så kan jag tänka mig att du slipper bli gråhårig. (Inge fel att vara gråhårig det är ju bara ett uttryck).
Varför ödsla en massa tid på advokater, tycka synd om sig själv och skriva på forum när man kan ta en spade och gräva ett litet dike ut till vägen på några enstaka timmar?
Inte för att jag tycker att grannen gjort rätt men det är ju enkelt fixat istället för att lägga hundratals timmar på att försöka hitta en lösning där andra ska fixa problemet.
Sånt hade jag blivit gråhårig av.

Både denna och nästa sommar kommer gå innan sånt här är löst via jurister och tingsrätt.
Det är även fullt möjligt att man inte vinner en sådan tvist och blir ersättningsskyldig för motpartens kostnader.
De eventuella kostnaderna kommer med råge överstiga vad det hade kostat att leja bort arbetet till fackmän att göra hela jobbet med att ansluta dig direkt mot huvudledningen.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.