Tomture61
redarn redarn skrev:
Nu väntar vi med spänning på tråden.

”Jag gav bort nedkapade träd gratis till grannen som ville ha ved, men har tog inte hand om den fast han lovade och är nu skitsur för jag gav bort den igen på blocket”

Ber om ursäkt till TS om jag missuppfattat situationen.
Vet ej hur du uppfattar att man ger bort ngt ?
Menar du att det är ok att ta tillbaka gåvan , detta med anledningen att personen hamnat i ekonomisk knipa och måste sälja gåvan .
Berätta gärna hur du tänker .

Jag lider med dej, snö på tomten och plantor för några hundra som tagit skada, dessutom grannar som flyttar..

Var glad att du inte har sjukdom, barnlöshet, hussvamp, jordskred eller liknande att bekymra dej över.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Jag lider med dej, snö på tomten och plantor för några hundra som tagit skada, dessutom grannar som flyttar..

Var glad att du inte har sjukdom, barnlöshet, hussvamp, jordskred eller liknande att bekymra dej över.
Ber om ursäkt att jag stört / förargat dig om mina frågor och ev. råd .
Återkom gärna när du grävt ett dike på 30 m , köpt 1 pall planteringsjord och planterat en hög med häckväxter .
Ha de .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ber om ursäkt att jag stört / förargat dig om mina frågor och ev. råd .
Återkom gärna när du grävt ett dike på 30 m , köpt 1 pall planteringsjord och planterat en hög med häckväxter .
Ha de .
Vad skönt att du inte har grannar med höga skuggande tujahäckar iaf

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Vad skönt att du inte har grannar med höga skuggande tujahäckar iaf
Tanken med tujahäcken är att minska ljud / insyn .
Tar ju dock ngr år .
I min kommun så gäller 4 m mellan väg / hus 🙄

Du kanske kan uppföra ett staket som skyddar häckplantorna och hindrar grannarna att dumpa snö på din fastighet?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Du kanske kan uppföra ett staket som skyddar häckplantorna och hindrar grannarna att dumpa snö på din fastighet?
Man får hoppas att ev. nya grannar har bättre koll på hur man bor i hus med grannar tätt inpå .
Men ja , håller på att fundera på hur man kan skydda de till nästa vinter .
Vår snöröjare för vägarna i området hade vett att ta hänsyn till mina plantor ialf .

Man får hoppas att ev. nya grannar har bättre koll på hur man bor i hus med grannar tätt inpå .
Men ja , håller på att fundera på hur man kan skydda de till nästa vinter .
Tvivlar du på att grannarna kan hålla sej på sin tomt är det nog säkrast att du gör en mur..

• Haha
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Har mail kontaktat grannen , verkar ha sålt huset så ej anträffbar irl .
Som jag trodde så spelar han helt ovetandes om hans snöupplag på min tomt .
Tog ej fotobevis på snöupplaget .
Lider med hans nya grannar ......

Släpp det. Du får glädjas åt att förhoppningsvis få en mer förståndig granne. Ingen vettig människa gör ett snöupplag på grannens nyplanterade häck. Det fattar de flesta. Inte alla.
Hoppas nya grannen beter sig som folk.

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Eftersom denna idiot till granne är på väg därifrån är nog det rätta för din egen sinnesfrid att bara skita i det o plantera nytt, välj dina strider och värdesätt din energi.

Hade det istället handlat om någon nyinflyttad som skulle bli kvar under överskådlig tid så borde du av ren princip o med en dåres envishet stå upp för dig själv och inte tolerera denna respektlöshet.

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att thujahäckar både längs norrlandskusten och den österbottniska kusten sällan överlever så är det plantförsäljaren som borde ge dig pengarna tillbaka. Inte grannen. Det borde vara kriminellt att sälja plantor som ändå inte klarar vårt klimat.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tomture61
H heimlaga skrev:
Med tanke på att thujahäckar både längs norrlandskusten och den österbottniska kusten sällan överlever så är det plantförsäljaren som borde ge dig pengarna tillbaka. Inte grannen. Det borde vara kriminellt att sälja plantor som ändå inte klarar vårt klimat.
Alla andra i min tujahäck fixade 50-60 cm snö från himlen .
Men att grannen begravde 2-3 plantor med kompakt snö + använde min tomt / plantering som snötipp från hans tomt tror jag ingen ung planta fixar .
De blev så nedböjda/tillplattade att de troligtvis gått av i huvudstammen .
Vet ej om du läst alla mina inlägg i tråden , gör det .
Bor i växtzon 3 .

Alla andra i min tujahäck fixade 50-60 cm snö från himlen .
Men att grannen begravde 2-3 plantor med kompakt snö + använde min tomt / plantering som snötipp från hans tomt tror jag ingen ung planta fixar .
De blev så nedböjda/tillplattade att de troligtvis gått av i huvudstammen .
Vet ej om du läst alla mina inlägg i tråden , gör det .
Bor i växtzon 3 .
Det är inte snön som dödar dem. det är vårsolen.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
H heimlaga skrev:
Det är inte snön som dödar dem. det är vårsolen.
Törs ej säga om tjälen är borta i marken ännu 🤔
Men värme / sol triggar plantan att gå ur dvala + den blir törstig .
Är det då fruset i backen så blir det inget bra .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.