Om de har sin enda ingång tilol huset över er mark så kanske de har rätt att nyttja den, men det är också fullt möjligt att de egentligen måste ta upp en ny entre till huset som inte inkräktar på er mark.

Som du säger så får ni nog hålla djuren borta så det inte blir åverkan på deras byggnad.

Men OM de nu har rätt till en gång till sin ingång, så är det allt de har rätt till, de får inte använda er mark som sin egen trädgård.

Det första ni skall inse är att olägenheten att byggnaderna står på er mark inte i närheten överväger skadan att riva byggnaderna. Det betyder att ni aldrig kan få dem rivna. När man insett detta efter en del förbannelse, så finns det tre vägar att gå.

1. Kom överrens med de som snott din mark att de får arrendera marken de tagit i besittning.
2. Stycka av och sälja marken de tagit i anspråk.
3. Stäm dem och vinn fighten med att du får en "liten" ersättning. Tyvärr så räknas din marks värde troligtvis inte speciellt högt eftersom don olägenhet inte är så jättestor i den juridiska meningen.

Jag hade valt 1 med hot om alt 3. Arrendeavgift där den sätts till ca 5-10 tkr/år och skrivit ett avtal på 50 år.

//Anders

Redigerat:
Staffan2000 skrev:
Till den trädsågande grannen skulle jag om inget annat hjälper sagt - om en vecka kommer det en lastbil och tippar av sprängsten på min mark runt din ytterdörr. Då kanske det blir fart på fa...skapet.
Eftersom marken är din, kan du använda den efter eget önskemål.
Alltså, tala med de lärde på latin, och med bönder på bönders vis.

Staffan
Jag tror polisanmälan räcker långt, var det fullvuxna träd kommer det kosta honom en hel del...

monster skrev:
Har det betydelse att Granne 2 tillbyggnad är mer än 10 år gammal?
Ja, kommunen kan inte utkräva vite eller kräva att dom söker bygglov. Men om dom har lite bollkänsla så berättar dom inte för din granne det. Utan anmodar dom bara att söka lov får utbyggnaden.

monster skrev:
Granne 1 har i sitt bygglov från kommunen ingått avtal om att bygglov beviljas ENDAST OM placeringen av det nya husets markeras ut av Metria. Metria har inte varit där, varför huset ligger fel. Bygglovsmannen morrade om att det isf var ett avtalsbrott. Vad händer då?
Vite, sen ny ansökan om bygglov för den nya placeringen.

aedwall skrev:
Det första ni skall inse är att olägenheten att byggnaderna står på er mark inte i närheten överväger skadan att riva byggnaderna. Det betyder att ni aldrig kan få dem rivna. När man insett detta efter en del förbannelse, så finns det tre vägar att gå.

1. Kom överrens med de som snott din mark att de får arrendera marken de tagit i besittning.
2. Stycka av och sälja marken de tagit i anspråk.
3. Stäm dem och vinn fighten med att du får en "liten" ersättning. Tyvärr så räknas din marks värde troligtvis inte speciellt högt eftersom don olägenhet inte är så jättestor i den juridiska meningen.

Jag hade valt 1 med hot om alt 3. Arrendeavgift där den sätts till ca 5-10 tkr/år och skrivit ett avtal på 50 år.

//Anders
Jag föredrar alternativ 2! Vi har tidigare haft ett arrendeavtal med förra ägaren till Granne 2 hus. Han betalade en symbolisk summa och skrev på ett kontrakt där vi tydligt angav vad han fick och inte fick göra med marken han arrenderade. Det funkade jättebra för att det var en bra granne. Sen kommer nya grannen och vägrar skriva på, vägrar att betala. Och även om han hade skrivit på så hade vi haft ett elände varje år som vi skulle inkräva vårt arrende. Och på så sätt får vi ju inget slut på det här.
Säljer vi marken, till ett skäligt pris, så kan vi sedan sätta staket på det som är vår sida för att undvika framtida övertramp. Men då är deras mark i deras ägo och det finns rätt avstånd mellan hus och fastighetsgräns och även om allt inte var rätt till en början så gör vi det rätt i efterhand = vi kan dra ett streck över det.
Alternativ 3 vill vi undvika. Vi ska ju faktiskt bo kvar här och grannsämja gynnas inte av rättegångar. Det bästa är om det kan finnas en fungerande dialog och att vi kan komma överens. I granne 2 fall vet vi dessvärre att det inte går, men där kanske vi kan få hjälp av kommunen eller lantmäteriet?

Att få deras hus rivna är alltså ingen vi vill!!! Däremot har vi varit lite oroliga över vad för följder en anmälan skulle ha. Det händer ju att man läser om sånt i tidningarna och innan man drar igång nåt bör man ju vara medveten om vilka konsekvenser det kan ha, tänkte jag.

monster skrev:
Jag föredrar alternativ 2!
...
monster skrev:
Att få deras hus rivna är alltså ingen vi vill!!! Däremot har vi varit lite oroliga över vad för följder en anmälan skulle ha. Det händer ju att man läser om sånt i tidningarna och innan man drar igång nåt bör man ju vara medveten om vilka konsekvenser det kan ha, tänkte jag.
Kontakta en fastighetsjurist för att bistå dig, oavsett vilka råd som kommer utav denna tråd så kommer du inte komma i mål självmant, det är alldeles tydligt av bakgrunden och din beskrivning av tvist(erna).

Ju förr desto bättre, det här är inte frågor som brukar gå särdeles snabbt av naturen.

Ang. Granne 1... Om vi gemensamt kommer överens om en markförsäljning, där han köper de aktuella 400 kvm mark av oss och markgränsen därmed ritas om. Slipper vi då överklaga bygglov osv utan kan kalla tvisten löst? För isf hamnar ju deras hus på "rätt plats". Får man lösa sådana här problem på egen hand eller måste myndigheter vara inblandade? (Lantmäteri såklart för markförsäljningen)

Så OM de bägge grannarna köpt loss den mark det handlar om - kan vi då anse tvisten löst?

monster skrev:
Ang. Granne 1... Om vi gemensamt kommer överens om en markförsäljning, där han köper de aktuella 400 kvm mark av oss och markgränsen därmed ritas om. Slipper vi då överklaga bygglov osv utan kan kalla tvisten löst? För isf hamnar ju deras hus på "rätt plats". Får man lösa sådana här problem på egen hand eller måste myndigheter vara inblandade? (Lantmäteri såklart för markförsäljningen)

Så OM de bägge grannarna köpt loss den mark det handlar om - kan vi då anse tvisten löst?

Tja, om de köper marken av dig, så är ju DINA problem lösta. Eventuella frågor om bygglov och annat berör ju då inte längre dig. Och ingen annan verkar ju särskilt sugen på att göra något åt eventuella överträdelser.

Jag skulle anlitat en advokat som hade fått puffa på kommunen så att de får tummen ur och fixar problemet. Det är nog enklaste sättet att hålla kostnaden nere och samtidigt uppnå önskad effekt.

Annars kan du ju alltid erbjuda en kompromiss: "Nej, ni behöver inte riva huset, det är OK om ni flyttar det och återställer min mark.". Det är inte ditt problem hur det ska lösas rent praktiskt...

Jag tror polisanmälan räcker långt, var det fullvuxna träd kommer det kosta honom en hel del...
Exakt. Baggböleri är ett kostsamt brott.

Ang. Granne 1... Om vi gemensamt kommer överens om en markförsäljning, där han köper de aktuella 400 kvm mark av oss och markgränsen därmed ritas om. Slipper vi då överklaga bygglov osv utan kan kalla tvisten löst? För isf hamnar ju deras hus på "rätt plats".
Er tvist är då löst, men han är fortfarande inte skyddad för att kommunen kommer och ställer till hallaballoo för att huset står på fel ställe kontra bygglovet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.