58 803 läst ·
287 svar
59k läst
287 svar
Grannarna har fiber, jag kan inte få. Vadfalls?
Och det varierar utifrån hur belastat 4G-basen är, där vi har allt från dagis till gymnasie, samt lite annat inom vårt hemmaområde.mexitegel skrev:
Avgiften är lägre om man bara har ADSL utan telefoni.M merbanan skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag är nog han till högerT tompaah7503 skrev:
Men alla är inte i takt med tiden.
Och tiden förändras och det är inte alltid vi hänger med i minsta förändring.
Minns när jag kopplade ihop vårt amerikanska dotterbolag med vårt ekonomisystem på en server i Göteborg, via ADSL.
Då och då gick kopplingen ned, för i USA hade de 56 Kbit/s medan vi i Europa hade 60 Kbit/s.
Och vid varje förändring de gjorde i sitt nät kopplade amrisarna fel, så anslutningen bröts.
Tyvärr är det så att det finns rätt många platser runtom i sverige där varken mobil eller tillgång till fiber finns/fungerar.
Vid mig t ex finns det ingen 4G-täckning, 3G täckning fanns inte fören förra året typ(och den är fortfarande rätt instabil).
Några km bort finns det knappt 2G täckning, väldigt ofta samtal bryts däromkring. Ibland kan man lyckas sniffa upp 3G där, men mottagningen är så kass att hastigheten på 3G't är så pinsamt låg att man likagärna kan vara utan det.
Det till trots att det faktiskt är ett relativt stort bostadsområde(större än "mitt" område, dock ligger mitt område närmare "centrum" av byhålan, där mottagningen är helt ok på alla band).
Jag lider med dom som bor i liknande områden där mobil-täckningen inte räcker till, och fiber inte erbjuds, samtidigt som dom planerar att släcka kopparledningarna... Vad ska dom stackarna göra?
Området jag nämnde så skulle dom släcka kopparledningarna för ca 2 år sedan, men efter mycket klagomål från befolkningen fick området uppskov(hur länge vet jag inte dock, uppenbarligen mer än 2år iaf) på släckningen.
Vid mig t ex finns det ingen 4G-täckning, 3G täckning fanns inte fören förra året typ(och den är fortfarande rätt instabil).
Några km bort finns det knappt 2G täckning, väldigt ofta samtal bryts däromkring. Ibland kan man lyckas sniffa upp 3G där, men mottagningen är så kass att hastigheten på 3G't är så pinsamt låg att man likagärna kan vara utan det.
Det till trots att det faktiskt är ett relativt stort bostadsområde(större än "mitt" område, dock ligger mitt område närmare "centrum" av byhålan, där mottagningen är helt ok på alla band).
Jag lider med dom som bor i liknande områden där mobil-täckningen inte räcker till, och fiber inte erbjuds, samtidigt som dom planerar att släcka kopparledningarna... Vad ska dom stackarna göra?
Området jag nämnde så skulle dom släcka kopparledningarna för ca 2 år sedan, men efter mycket klagomål från befolkningen fick området uppskov(hur länge vet jag inte dock, uppenbarligen mer än 2år iaf) på släckningen.
Huh? Det fick minsan inte jag, fast tele kostade extra. Man fick det gratis några månader efter man tecknade fiber-avtalet, men inte mer än så.jbr skrev:
Är ju ingen enorm summa, men extra likväl. Det oavsett om jag ville ha fast telefon via telejacket(kopparledningarna) eller via fibret.
Nej, du kan inte behålla fasta telefonen via kopparnätet utan kostnad när du har fiber. Däremot brukar IP-telefoni vara i stort sett gratis och man kan portera sitt gamla fasta nummer, men det är inte samma sak som fast telefon.jbr skrev:
Och det gäller samtliga operatörer inkl. förstärkt med yttre antenn?L Lucif3r skrev:Tyvärr är det så att det finns rätt många platser runtom i sverige där varken mobil eller tillgång till fiber finns/fungerar.
Samt att "Det till trots att det faktiskt är ett relativt stort bostadsområde" låter ganska otroligt att ingen operatör har tillräckligt bra täckning.
Men du har ju bredband via fiber så då finns ju en lösning.
Om du läste lite noggrannare så sa jag aldrig att jag bodde i det utsatta området, tvärtom sa jag att jag INTE bodde där, utan bor några km närmare "centrum", så MITT område har täckning(upp till 3G då...) och fiber. DET området har inte det.A AndersS skrev:
Och med "relativt stort område" så menar jag att det kanske bor ett 50-tal personer där, om ens det. I mitt område är det 15 hushåll eller så... Därav "relativt stort"
Var nog inte min poäng utan mera om det gäller alla operatörer, kanske kompletterat med yttre antenn.L Lucif3r skrev:Om du läste lite noggrannare så sa jag aldrig att jag bodde i det utsatta området, tvärtom sa jag att jag INTE bodde där, utan bor några km närmare "centrum", så MITT område har täckning(upp till 3G då...) och fiber. DET området har inte det.
Och med "relativt stort område" så menar jag att det kanske bor ett 50-tal personer där, om ens det. I mitt område är det 15 hushåll eller så... Därav "relativt stort"
Och visst finns det områden med dålig täckning, men för det finns lösning så att man kan få någon form av "bredband", samt fasttelefon för de som önskar (fasttelefon finns faktiskt både via IP och mobilt, dvs du kan inte ta med den från platsen och behöver inte vara via kopparnätet) sedan kanske inte kapaciteten blir så att alla blir nöjda med sitt bredband. Det som i det stora hela måste beaktas är att 3G/4G och fiber till hemmet har funnits i 15 år och fortfarande är under utbyggnad.
Fast telefon är fast telefon.useless skrev:
Det spelar väl ingen roll vilket det aktuella överföringsmediet är.
useless skrev:
Redigerat:
Blir lite OT, men vi lägger olika betydelse i orden där "fast telefoni" brukar PTS ofta hänvisa till kopparnätet, sedan finns det "fast telefon" via bredband/IP/mobilnät (även gamla DECT brukar ramla in här) Så vi har nog alla rätt eller fel men en språkförbistring.
Nu märker du ord här. Det man menar med "fast telefon" är i regel en telefon ansluten till POTS/kopparnätet/vad-du-nu-vill-kalla-det.jbr skrev:
Om jag limmar fast en mobiltelefon till väggen här hemma, så inte fan är det en "fast telefon"?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aha!useless skrev:
Så jag kommer att kunna byta mitt telefonabonnemang hos Tele2 via koppar,
som nu kostar 349 kr/mån mot motsvarande via glasfiber och det kommer att kosta,
hur mycket?