R rln skrev:
Att dra in fiber idag är dels något du kan använda och något som förbättrar din internetförbindelse SAMT en investering i husets framtida värde.

Visst; du kan ha Tele2 obegränsad mobildata i 16 år för 549/mån jämfört med 25000 i installation + 369/mån med Telia 100/100 innan det blir dyrare. Men har du hus går du troligen miste om mer än det i budgivningen den dag du ska sälja huset och flytta. Räknar du in det i ditt 4G-abonnemang också?
Värdet på huset sjunker ju lätt 50000:- utan fiber.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Detta är precis det som man ska tänka på när man tror man är smart och tackar nej till en anslutning när nätet byggs.
Och det kan bli över det dubbla också, de nät som byggs med bidrag i glesbygd får idag 40-60% bidrag från staten (EU), detta gäller inte för efteranslutningar så det är 100% upp redan där.
Jag pratade med fiberinstallatörer här. De kör självkostnadsprincipen för nyanslutning. Dvs om man efteransluter får man betala vad det kostar för dem att etablera projektet. eventuella nya marktillstånd. Om det behövs ny utrustning i fiberskåp med mera. De hade bara nått halvår innan dragit fiber till en fastighet som låg en bit från närmsta kopplingspunkt och offererat 120.000, mot 19.000 i ursprungserbjudandet.
När de gör projekten bygger ju kalkylen på att de som kanske bara har ett par meter gräv och enkel tomt "subventionerar" de som har större utmaningar.

Och de har "bäst före datum" på erbjudandena då de såklart vill att så många som möjligt ska vara dela på första kostnaderna i projektet.

Vad gäller bidrag så har Ip-Only blockerat "bygden" här med att fått beviljade bidrag fast de inte tänker bygga.
Så byggnation som mest troligt drar igång under året sker på kommersiell bas.
Dvs 19.900 för fastighetsägaren plus att man binder sig för 1000/100 i två år.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
I mitt specifika fall så är det isåfall den här fastigheten som subventionerar övriga, även för 19900:- med tanke på att fiberskåpet står 20 meter bort genom trädgårdsjord.

S SwedishChef skrev:
I mitt specifika fall så är det isåfall den här fastigheten som subventionerar övriga, även för 19900:- med tanke på att fiberskåpet står 20 meter bort genom trädgårdsjord.
Jag förstår du är arg. Men det är väl inte riktigt så. om de dragit dit skåpet så är det ju de som betalat för att få dit det.
Du har väl inte betalat en krona?

Men när fibern drogs från första början. Bodde du i fastigheten då?
Det är ju extremt ovanligt att man bygger nät och "missar" nån. Här har de ju tillochmed gått runt och knackat dörr hos samtliga boende, utöver telefonsamtal och post.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Fun fact. Vet att boende i villområden i Sollentuna får betala 30.000 i efteranslutning. Och det tar upp till ett år att få det levererat.

Oavsett om fibern finns till tomtgräns eller ej.

• Gilla
jonohr och 1 till
  • Laddar…
lopec
R rln skrev:
Att dra in fiber idag är dels något du kan använda och något som förbättrar din internetförbindelse SAMT en investering i husets framtida värde.

Visst; du kan ha Tele2 obegränsad mobildata i 16 år för 549/mån jämfört med 25000 i installation + 369/mån med Telia 100/100 innan det blir dyrare. Men har du hus går du troligen miste om mer än det i budgivningen den dag du ska sälja huset och flytta. Räknar du in det i ditt 4G-abonnemang också?
Om 16 år när det kan vara dags att flytta så är nog allt nedgrävt redan stenålders...

• Gilla
  • Haha
faf och 1 till
  • Laddar…
Vilken tur att man inte behöver bry sig, sitter med ett ADSL som fungerar mer än väl och jag skiter högaktningsfullt i vad mina barn får när dom en gång i framtiden säljer huset (y)

• Gilla
  • Haha
Chr3 och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vilken tur att man inte behöver bry sig, sitter med ett ADSL som fungerar mer än väl och jag skiter högaktningsfullt i vad mina barn får när dom en gång i framtiden säljer huset (y)
Du räknar med att trilla av pinnen innan de stänger din ADSL?

• Gilla
  • Haha
faf och 2 till
  • Laddar…
Troligen blir det så, jag har (som dom flesta i byn) en riktig jordkabel till mig och växeln ca 100 meter bort. Så vi kommer troligen att tillhöra några av dom sista som mister sin uppkoppling

• Wow
Destrier
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Men när fibern drogs från första början. Bodde du i fastigheten då?
Det är ju extremt ovanligt att man bygger nät och "missar" nån. Här har de ju tillochmed gått runt och knackat dörr hos samtliga boende, utöver telefonsamtal och post.
Jo, det är vad trådskaparen hävdar hände. Att fiber projekterades till området, beställningar togs upp av samtliga grannar utom TS och grävning samt inkoppling skedde utan att TS blev tillfrågad.
Väldigt.. märkligt om man får säga så.

• Gilla
LG1 och 1 till
  • Laddar…
Vi är inte med på den listan (y) för övrigt bara en för mig okänd "by" i hela kommunen.

K karlmb skrev:
Du räknar med att trilla av pinnen innan de stänger din ADSL?
Tydligen inte. Så han har inte långt kvar.;)

OCH skulle det vara så att internetuppkopplingen försvinner så är jag inte så orolig, jag har även ett liv utanför datorn. Jag tycker faktiskt att det är lite tragiskt att så många tycks leva sina liv genom en fejkad "onlinevärld". :cry:

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
S
S SwedishChef skrev:
Jag har bott i huset sedan det var aktuellt med fiber och har aldrig blivit tillfrågad om något sådant. Huset i fråga är ett parhus på en hörntomt (tomten ligger i ett t-kors) 4 av grannarna har fiber(på olika sidor om tomten). Den enda av grannarna som inte har fiber är grannen som bor längre ned längs en av vägarna. Så jag tror inte att det är frågan om det i det här fallet. Kan det vara så att skanova helt enkelt vill vänta tills det genomförs ett annat grävarbet?
Jag ritade en bild för att förklara situationen.
[länk]
om du har bott i huset sen det var aktuellt med fiber har du då alltså isåfall tackat nej? Isåfall hoppas jag att dom inte drar fram fiber till ditt hus för under 100 k så länge du bor där...

Detta är inget personligt mot dig, jag hoppas att detta händer alla som tackar nej till fiber.

• Haha
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.