58 803 läst ·
287 svar
59k läst
287 svar
Grannarna har fiber, jag kan inte få. Vadfalls?
Före jag fick det här erbjudante om anslutinng för 19900:-, tyvärr kan jag inte vara mer exakt än så.T tompaah7503 skrev:
Jag har iallafall gjort så nu att jag har bett dem skicka ett skriftligt avtal, de uppgav att det då skulle vara 19900:- så vi får se vad det står på avtalet de kommer att skicka ut.
Har du skrivit på någon beställning för 19.900:- när det priset var aktuellt?
Om inte så kan du inte kräva anslutning för 19.900:-.
Muntliga priser är inte värda något i ditt sammanhang utan det är offert och skriftlig beställning samt beställningsbekräftelse som gäller.
Om inte så kan du inte kräva anslutning för 19.900:-.
Muntliga priser är inte värda något i ditt sammanhang utan det är offert och skriftlig beställning samt beställningsbekräftelse som gäller.
Ok(jag insåg även att du redan svarat på den frågan, sorry)S SwedishChef skrev:
Du skriver att du bestämde dig för att nappa på det, men nappade du? Dvs lade du en beställning? Som HSP skriver så är ju chansen missad ifall du faktiskt inte tackade ja till erbjudandet.S SwedishChef skrev:
Missförstå mig rätt, jag vill förstås att du ska få ansluta dig till det lägre priset - jag försöker bara förstå vad som faktiskt hänt så att vi andra här kan ge dig relevanta råd. Det är dock väldigt viktigt att förstå att Telia inte är skyldig dig något ifall ni inte har tecknat ett avtal som säger motsatsen, och därför är det viktigt att du har rätt approach när du talar med dem eftersom risken är stor att det helt är upp till deras välvilja att eventuellt ge dig rabatt. Att då agera rättshaverist är inte rätt approach, för att ta ett exempel. Jag förstår förstås din frustration, framförallt om ditt ärende på något sätt har hamnat i kläm hos Telia, men det gäller att vara saklig och korrekt i sådana här fall.
Redigerat:
Gäller inte alla fall. Detta gäller i vår kommun. Jag flyttade in efter de hade kört färdig sitt "race" men jag ville heller inte ha det. Men har möjlighet att ansluta till 5000 kr mer "bara".T TheGame skrev:
Kan jag ansluta mig i efterhand?
Ja, det går bra att ansluta sig i efterhand. Men då blir kostnaden för fiberanslutningen 24 000 kr istället för 19 000 kr.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Nej, jag har ingen rimlig förklaring. Jag ser inte riktigt hur det är relevant heller för att vara ärlig. Har de erbjudit ett pris på 19900:- för vad som uppenbarligen är en efteranslutning och därefter dragit ut på det i nästan 6 måndar så är det inte rimligt att priset plötsligt ökat med 70%.T tompaah7503 skrev:
Nej det stämmer på vissa ställen är det förberett bättre.Rkarlsson skrev:Gäller inte alla fall. Detta gäller i vår kommun. Jag flyttade in efter de hade kört färdig sitt "race" men jag ville heller inte ha det. Men har möjlighet att ansluta till 5000 kr mer "bara".
Kan jag ansluta mig i efterhand?
Ja, det går bra att ansluta sig i efterhand. Men då blir kostnaden för fiberanslutningen 24 000 kr istället för 19 000 kr.
Har grannar som efteranslutit sig för 1500kr då man redan hade fiber draget till sig men ej inkopplad bara.
Men då har fiberbolaget varit samma som det kommunala energibolaget som förberett allt när man ändå dragit fjärrvärme. En eloge till dessa framtidstänkande bolag.
Men det gäller ju så klart inte dom flesta.
Ett tips till dig är att ansluta dig innan priset stiger, för det lär det väll göra som allt annat
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Låter bra. Om det är ett annat pris skulle jag rota fram gamla mejl där jag hade anmält intresse till det lägre priset.S SwedishChef skrev:
Vi har trots allt en konsumentköplag där ett företag måste vara försiktigt med vad de anger för priser, de blir lätt bindande.
Det är förstås mycket vi andra inte vet om detaljerna i det hela, men har du fått en offert som du accepterat, eller ens något som liknat detta som du försökt acceptera har du nog goda chanser att få rätt.
Vi har iaf reseonerat som så att vi måste ha 4G och rätt mycket GB eftersom barnen och vi surfar överallt - var vi än är eller åker så ryker Gb'n i en rasande fart.
Så att både ha ett bredband hemma som tuggar pengar,
och betala för allas mobiler med bredband blir för mycket.
Visst, skulle gärna ha fiber så men kalkylen går inte ihop riktigt, så jag saknar heller inte fiber....
Visst, skulle gärna ha fiber så men kalkylen går inte ihop riktigt, så jag saknar heller inte fiber....
Så tänker jag också. Fiber kan man ju inte ta med sig och hur mycket av ens vakna tid är man egentligen hemma?L larka742 skrev:Vi har iaf reseonerat som så att vi måste ha 4G och rätt mycket GB eftersom barnen och vi surfar överallt - var vi än är eller åker så ryker Gb'n i en rasande fart.