58 803 läst ·
287 svar
59k läst
287 svar
Grannarna har fiber, jag kan inte få. Vadfalls?
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Det där varierar nog rätt mycket.K Kirre2 skrev:
Själv är jag mest hemma på min lediga tid. Har dock ett par grannar som verkar köra iväg på olika aktiviteter och upptåg i stort sett varenda lediga stund. Har undrat i mitt stilla sinne om de verkligen trivs hemma alls.
Efteranslutning för 1500:-?T TheGame skrev:..........
Har grannar som efteranslutit sig för 1500kr då man redan hade fiber draget till sig men ej inkopplad bara.
Men då har fiberbolaget varit samma som det kommunala energibolaget som förberett allt när man ändå dragit fjärrvärme. En eloge till dessa framtidstänkande bolag.
Men det gäller ju så klart inte dom flesta.
Ett tips till dig är att ansluta dig innan priset stiger, för det lär det väll göra som allt annat![]()
Vad kostade det att ansluta sig från början?
Eller är det 1500:- + ordinarie pris?
Ingen aning det var 2005 jag flyttade in 2008.H HSP skrev:
Men grannarna efteranslöt sig kanske 2010-2012
Nej det var 1500kr för anslutning.
Fibern fanns redan dragen in i husen men endast ihoprullad i en låda.
Gjordes på många ställen i samband med fjärrvärme anslutning.
Kan ju ha varit att man fick fjärrvärme och fiber i ett paketpris. Jag vet faktiskt inte vad det kosta och inte funderat kring det, får höra runt lite.
Redigerat:
Tycker det hela är lite märkligt, det byggs ett fibernät i området men en fastighetsägare blir inte tillfrågad. Ibland knackar fiberförsäljarna dörr, ibland skickar de brev.
Sedan brukar det sitta små skyltar med reklam vid de fastigheter som vill ansluta sig.
Grannar brukar prata med varandra.
Det är ingen supersnabb process att få fiber så du bör ha haft all chans att bli med från början.
Bodde du inte i huset när fibernätet byggdes?
Om du bodde på aktuell adressen innan fibernätet byggdes bör du ha haft all chans att ansluta dig till samma pris som dina grannar. Om du ville dvs.
Enkelt att gå vidare.
Om de vill ansluta dig se till att få en offert med ett pris, acceptera eller strunt i det.
Svårare är det väl inte.
Det är inte TS som sitter med trumfkortet.
Så det är fibernätsägaren som bestämmer priset och om de vill ansluta nya kunder.
Och vad som sagts i telefon är svårt att bevisa tyvärr.
Hoppas du får fiber till ett bra pris iaf.
Sedan brukar det sitta små skyltar med reklam vid de fastigheter som vill ansluta sig.
Grannar brukar prata med varandra.
Det är ingen supersnabb process att få fiber så du bör ha haft all chans att bli med från början.
Bodde du inte i huset när fibernätet byggdes?
Om du bodde på aktuell adressen innan fibernätet byggdes bör du ha haft all chans att ansluta dig till samma pris som dina grannar. Om du ville dvs.
Enkelt att gå vidare.
Om de vill ansluta dig se till att få en offert med ett pris, acceptera eller strunt i det.
Svårare är det väl inte.
Det är inte TS som sitter med trumfkortet.
Så det är fibernätsägaren som bestämmer priset och om de vill ansluta nya kunder.
Och vad som sagts i telefon är svårt att bevisa tyvärr.
Hoppas du får fiber till ett bra pris iaf.
För min del som jag sagt förr så känner jag inte behov för det =) Klarar mig galant utan. Men för de som verkligen vill ha det bör ju såklart ansluta sig. Om jag blir tvingad om 10-15 år så får jag ta den smällen då. Jag har mycket roligare saker att lägga pengarna på i form av olika projekt på huset så klarar mig ganska bra utan internet om det blir så =)T TheGame skrev:Nej det stämmer på vissa ställen är det förberett bättre.
Har grannar som efteranslutit sig för 1500kr då man redan hade fiber draget till sig men ej inkopplad bara.
Men då har fiberbolaget varit samma som det kommunala energibolaget som förberett allt när man ändå dragit fjärrvärme. En eloge till dessa framtidstänkande bolag.
Men det gäller ju så klart inte dom flesta.
Ett tips till dig är att ansluta dig innan priset stiger, för det lär det väll göra som allt annat![]()
Men det är helt klart bara galet om de har grävt ute i gatan att de inte beräknar för antal villor som ligger där, nu har de ju tydligen gjort det i vår kommun som tur för de som köper efter anslutningarna.
Du har inte funderat på att ha ett högt abonnemang eller obehindrat så att alla kan utnyttja det. Åtminstone när ni är tillsammans som exempelvis hemma. Eller varför inte ett family abonnemang där man kan flytta gigabyte. Där det är gratis på alla sociala medel eller tankning av tv om man har samma abonnemang. Så se över vad som skulle passa. För om du/ni måste köpa efter kostar väl en Gb 99 kr. Hade en hitflyttad släkting som jag stod för abonnemanget. Han trodde så fort anslutningen var dålig att Gb var slut och köpte mer ideligen. Så potten stod på max 100 gb. Men så gick han på en internatskola också.L larka742 skrev:Vi har iaf reseonerat som så att vi måste ha 4G och rätt mycket GB eftersom barnen och vi surfar överallt - var vi än är eller åker så ryker Gb'n i en rasande fart.
Så att både ha ett bredband hemma som tuggar pengar,
och betala för allas mobiler med bredband blir för mycket.
Visst, skulle gärna ha fiber så men kalkylen går inte ihop riktigt, så jag saknar heller inte fiber....
Redigerat:
Att dra in fiber idag är dels något du kan använda och något som förbättrar din internetförbindelse SAMT en investering i husets framtida värde.Patrik440 skrev:
Visst; du kan ha Tele2 obegränsad mobildata i 16 år för 549/mån jämfört med 25000 i installation + 369/mån med Telia 100/100 innan det blir dyrare. Men har du hus går du troligen miste om mer än det i budgivningen den dag du ska sälja huset och flytta. Räknar du in det i ditt 4G-abonnemang också?
Har man barn och bor i skärgården utanför Stockholm så kan är mobilt bredband värdelöst. På somrarna när sommargästerna kommer så sjunker hastigheten galet mycket.
Sen har man responstider när man sitter och spelar online, med mobilt bredband så är man chanslös.
Fiber var värt varenda krona.
Sen har man responstider när man sitter och spelar online, med mobilt bredband så är man chanslös.
Fiber var värt varenda krona.
Jag försökte ingå ett avtal, det var då de plötsligt kom på att det först inte fanns någon fiber i området, därefter kom de på att området skulle inventerasT TowaTei skrev:
Jag försökte ingå avtal, jag ringde dem samt försökte maila dem. Det var då jag fick massor av motstridiga uppgifter. Jag har bett dem skicka en offert med specificerade priser nu så får jag ta det därifrån, även om det blir ett högre pris i offerten så vet jag iallafall att då kan det inte bli dyrare utan omförhandling.T TowaTei skrev:
Kan bara hålla med!K kirk69 skrev:
Mobilt bredband med rätt ofta halvtaskig fart o i stort sett alltid hög ping, plus betydligt dyrare nope aldrig!
Skulle aldrig köpa ett hus utan fiber, enda anledningen är om det finns möjlighet att dra in fibern som mest några dagar efter inflytt, med prisavdrag för vad det kostar och om det blir försenat så ska det kosta säljaren dyrt det med.
Det är om jag ens skulle titta på ett hus utan fiber indraget det mest troliga är att vända/gå ut så fort man fått reda på att det ej finns.
Då är vi olika, jag skulle gärna köpa rätt hus till rätt pris även om det var utan fiber.G grizzly666 skrev:Kan bara hålla med!
Mobilt bredband med rätt ofta halvtaskig fart o i stort sett alltid hög ping, plus betydligt dyrare nope aldrig!
Skulle aldrig köpa ett hus utan fiber, enda anledningen är om det finns möjlighet att dra in fibern som mest några dagar efter inflytt, med prisavdrag för vad det kostar och om det blir försenat så ska det kosta säljaren dyrt det med.
Det är om jag ens skulle titta på ett hus utan fiber indraget det mest troliga är att vända/gå ut så fort man fått reda på att det ej finns.
Vem skriver ett avtal om prisavdrag vid försening av bredband?, jag hade sålt till någon annan då det troligtvis är en smidigare affär.
Ok, då är jag med! Ja då hänger det ju tyvärr helt på deras goda vilja. Din nuvarande strategi låter klok, och är det fortfarande den högre summan som gäller så kan du ju på ett vänligt sätt åter fråga varför du erbjöds ett kampanjpris som de därefter drog tillbaka (förutsatt att dina försök att tacka ja till kampanjen skedde inom eventuell tidsfrist för kampanjen, förstås).S SwedishChef skrev:Jag försökte ingå avtal, jag ringde dem samt försökte maila dem. Det var då jag fick massor av motstridiga uppgifter. Jag har bett dem skicka en offert med specificerade priser nu så får jag ta det därifrån, även om det blir ett högre pris i offerten så vet jag iallafall att då kan det inte bli dyrare utan omförhandling.
Kom ihåg att Telia inte står och faller med den här affären, de har ju redan mutat in området och hindrar således sina konkurrenter att vinna kunder (vilket är vad Sveriges bredbandsmarknad handlat om de senaste 10 åren), så hitta rätt tonläge i diskussionerna.
Det är väldigt generöst.Rkarlsson skrev:Gäller inte alla fall. Detta gäller i vår kommun. Jag flyttade in efter de hade kört färdig sitt "race" men jag ville heller inte ha det. Men har möjlighet att ansluta till 5000 kr mer "bara".
Kan jag ansluta mig i efterhand?
Ja, det går bra att ansluta sig i efterhand. Men då blir kostnaden för fiberanslutningen 24 000 kr istället för 19 000 kr.
Klart man köper om det är rätt hus, men då får man ju komma ihåg att lägga till efteranslutning i budgeten.A Andy78 skrev: