Byggahus.se
tommib tommib skrev:
Tja, då får du nog välja på att polisanmäla för ofredande, stöld (duschblandare, WTF!!) samt skadegörelse (tomten, om du inte gett dem tillstånd) eller bara ge upp och flytta.

Ett ex som flyttar in hos grannen har rimligen ingen skam i kroppen och troligen inte så mycket mellan öronen heller. Du får fundera på hur mycket det är värt för dig att "vinna".
tillståndet jag gav var "javisst får ni sätta en stödmur, och gräva bort 5dm på vår tomt - så länge ni återställer"

vad jag minns gav jag inte tillstånd till följande:

- dumpa fyllnadsmassor på vår tomt
- sätta upp något slags dräneringsbrunn på vår sida av tomtgränsen
- lägga av gafflar, skopor etc från traktorer på vår sida av tomtgränsen
 
harry73
N najks skrev:
Vi har börjat vänja oss
Vi, är det du och barnen eller har du också ny sambo?
Det känns lite att ni har ett fullskaligt krig på gång, och jag tror att du behöver råd från någon som känner er historia och känner båda sidor.

Jag säger inte att du behöver acceptera beteendet eller att det är ditt fel, men det kan vara bra med någon som förstår varför exet beter sig så
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vi, är det du och barnen eller har du också ny sambo?
Det känns lite att ni har ett fullskaligt krig på gång, och jag tror att du behöver råd från någon som känner er historia och känner båda sidor.

Jag säger inte att du behöver acceptera beteendet eller att det är ditt fel, men det kan vara bra med någon som förstår varför exet beter sig så
Vi handlar i detta fall om jag (min nuvarande sambo stör sig inte så mycket eftersom hon sover tungt)

personligen vill jag ha så lite att göra med grannar som dessa,
men jag tycker det är helt sjukt att man kommer på tanken att köra maskiner nattetid! (sunt förnuft återigen)
 
Staffans2000
Har du själv sett att det är en cementblandare som väsnas på natten?
Kan du inte prata med den falnade, men ack så volatila flamman?
Era övriga grannar, vad säger de?

Hela den här historien låter helt sanslös. Är det på riktigt?
 
  • Gilla
leffe-e och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du själv sett att det är en cementblandare som väsnas på natten?
Kan du inte prata med den falnade, men ack så volatila flamman?
Era övriga grannar, vad säger de?

Hela den här historien låter helt sanslös. Är det på riktigt?
varför skulle jag dikta ihop något en måndagkväll före jobbdag, undrar jag?

kan ta det i några enkla steg..

1, vi köper ett hus och flyttar in
2, hon känner för att flytta ut
3, grannen kommer över och säger att "ja men jag kan upplåta plats i garaget för sakerna medans hon söker nytt"
4, i princip allt materiellt av värde, både löst samt fast monterat, försvinner från det gemensamma hemmet (när jag jobbar)
5, plötsligt säger grannen att "ja hon flyttade in" (ungefär som det regnade)
6, giftermål, renovering, bla bla bla..

nog om det, det som stör mig mest är att jag för i helvete inte ens slipper deras renovering nattetid!

vad kan det vara om inte någon typ av maskin?
det lät definitivt inte såhär före de påbörjade sin renovering, och det låter ungefär likadant dagtid..

står jag ute på altanen på baksidan så skulle jag inte höra om sambon stod inne och ropade på mig,
detta pga att det är ett så pass högt mullrande ljud!
 
Gå över och prata med dem hur lite du än vill göra det ?
Gå över och titta om du hittar ljudkällan?

På det som de dumpat på din tomt kan du ju be de snällt att flytta på sakerna, eller så kan du ju se om du kan flytta över det.
 
Om det du säger verkligen är sant (låter som en dålig film) så finns det inte så mycket att göra om du frågar mig.

Prata eller skriv en lapp till dom, beroende på vilket humör du är på, och var tydliga med dina krav som bl.a. är återställande av tomten och vettiga arbetstider, kanske också att du vill ha tillbaka stöldgodset. Om inte det följs så kontaktar du kommunen och eventuellt polisen.

Jag kan visserligen ingenting om cementblandning, men ska man verkligen behöva ha en blandare igång på natten? Blandar man inte till det man vill ha för stunden och sen använder slut på det för att sedan göra en ny sats dagen efter?

Exet kanske är arg/svartsjuk av någon anledning och bestämt sig för att hämnas/jävlas
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H
N najks skrev:
exakt!
Har du varit över hos grannen och hämtat tillbaka dina saker som svärfar tog?

Låter som om grannen försöker få dig att flytta.
 
  • Haha
leffe-e
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Om det du säger verkligen är sant (låter som en dålig film) så finns det inte så mycket att göra om du frågar mig.
Särskilt i den här typen av historier brukar det finnas en andra sida av myntet.
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 10 till
  • Laddar…
Jag får också rätt starka vibbar av att det kan finnas två sidor av det här myntet... Men, om allt du skriver nu är sant - och det får vi väl förutsätta - så funderar jag över varför du inte polisanmälde stölden av hushållsmaskiner, duschblandare och annat när den skedde för 3-4 år sedan?
Svaret på din ursprungsfråga - om det är okej att köra en cementblandare (eller vad det nu är) dygnet runt - är tämligen självklart: Nej! Snacka med kommunen, gör en polisanmälan, inte vet jag, men agera! Du är ju fullständigt överkörd! Dräneringsbrunn, grushögar, traktorskopor och betongklumpar! Alltså, kan du förstå att sanningshalten i det du skriver blir ifrågasatt? Det du beskriver är helt bisarrt! Både deras tagande av friheter och din underlåtenhet att sätta stopp för dem.

Så, enda rådet man kan ge är: Agera, på något sätt. Flytta, polisanmäl, gör något. Det du inte ska göra är att hämta tillbaka dina grejer, det vore ett brott.
 
  • Gilla
lärjungen och 12 till
  • Laddar…
Flytta!

Det kommer aldrig att bli bra.
Eftersom ni har delat på er (anledning okänd) men hon har ju fått grannarna på sin sida.
Flytta och börja om! Hemskt att säga men riktig tur att ni inte har barn tillsammans
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag får också rätt starka vibbar av att det kan finnas två sidor av det här myntet... Men, om allt du skriver nu är sant - och det får vi väl förutsätta - så funderar jag över varför du inte polisanmälde stölden av hushållsmaskiner, duschblandare och annat när den skedde för 3-4 år sedan?
Svaret på din ursprungsfråga - om det är okej att köra en cementblandare (eller vad det nu är) dygnet runt - är tämligen självklart: Nej! Snacka med kommunen, gör en polisanmälan, inte vet jag, men agera! Du är ju fullständigt överkörd! Dräneringsbrunn, grushögar, traktorskopor och betongklumpar! Alltså, kan du förstå att sanningshalten i det du skriver blir ifrågasatt? Det du beskriver är helt bisarrt! Både deras tagande av friheter och din underlåtenhet att sätta stopp för dem.

Så, enda rådet man kan ge är: Agera, på något sätt. Flytta, polisanmäl, gör något. Det du inte ska göra är att hämta tillbaka dina grejer, det vore ett brott.
Håller med ToRy helt och hållet. Om nu detta stämmer och du inte gjort något förjävligt mot henne som inte kommer fram nu utan att hon gjort allt detta utan någon störra anledning och du är för snäll eller orkar inte handskas med andra människor och konflikter.

Men du måste ju sätta ner foten och säga till. Jag ser mig själv som en som inte tar upp onödigt skit och skapar drama för mindre saker men detta är ju extremt.
Dom hade fått 2 nätter med cementblandaren sen hade jag gått över och bett dom stänga av den.
 
Fairlane
Jag skulle nog gått över och tittat vad det var som lät så man vet. För den sådant oväsen borde den vara lätt lokaliserad. Är det en cementblandare som går mitt i natten och jag bett de stänga av skulle jag helt enkelt rycka ut sladden.
 
  • Gilla
Rekasta och 4 till
  • Laddar…
Köp en cementblandare släng i lite järnskrot o åk iväg 2 veckor på semester
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 6 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Relationen? Falsk! :D

ärligt talat, bryr mig inte så mycket om dessa grannar.. för att ta en lång historia kort, mitt ex flyttade in hos grannen, hennes psykotiska far länsade det gemensamma hemmet på det mesta av värde (diskmaskin, micro, osv) när jag inte var hemma.. vilket resulterade i ett rent helvete när man skall på jobbfest, och upptäcker att duschblandaren "försvunnit" när man varit på jobbet!
Vilken jobbig situation. Jag är inte avundsjuk på dig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.