24 431 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Grannar förhindrar oss att ta oss till vår fastighet
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Lite krasst så är det ju då ett relativt snabbt övergående problem... MEN av den allt för korta beskrivningen så kan det ju ligga en (begynnande) demens eller annan intelektuell skröplighet bakom. Då kommer det i så fall inte att bli bättre, men kan bli *mycket* sämre. Och polis/kronofogde är inte rätt myndigheter att blanda in. "Rätt" väg i så fall är väl att börja med att kolla om det finns några vuxna barn och kontakta dessa i all välmening. Det behöver inte gå smärtfritt, många har mycket lätt att inte vilja se att deras föräldrar börjar bli så skröpliga att man måste göra något åt det, särskilt vid en begynnande demens där man har både bra och dåliga dagar, men det skadar inte att iaf väcka frågan. Om barnen inte vill ta i det så blir det mycket krångligare, men inte omöjligt, och då skadar det inte att ha en hög polisanmälningar/utlåtanden.MadeleneHolmgren skrev:
Det tyckte jag var visa ord från Lars. Prata med ev yngre familjemedlemmar. I den dialogen behöver man ju inte diskutera ev demens utan bara fokusera på en god vilja att hitta en smidig lösning ("för fakta är att vi får åka på vägen").
Jag hade lagt fram det som ett omsorgstänkande kring de gamla, och sedan beskrivit hur de beter sig aggressivt/dement och hur det skapar en svår situation för dem (bråk med grannar, polis/kronofogde, etc).
Med lite tur anser barnen att det är dags för föräldrarna att flytta till ett serviceboende, och ni får trevligare grannar.
Med lite tur anser barnen att det är dags för föräldrarna att flytta till ett serviceboende, och ni får trevligare grannar.
Innan man drar för stora växlar och anklagar grannar etc för att vara dementa, förvirrade och aggresiva så kanske ni/vi alla ska skaffa mer fakta i målet.
Det är ju uppenbart mer underliggande saker som orsakar denna konflikt. Om man läser mellan raderna så har ett antal personer blivit överkörda eller åtminstone känner sig överkörda av tex säljaren av tomterna eller lantmäteriet. TS på sin sida hävdar sin rätt med ett papper om servitut och kör på för fullt baserat på detta servitut.....
Det är sällan en konflikt eller ett bråk mellan två parter bara beror på den ena parten. Så jag är ganska övertygad om att vi inte fått veta hela "sanningen" eller historien i det här fallet.
Kanske ni som har åsikter om grannarnas ev demens ska ta reda på mer om detta först.
Det är ju uppenbart mer underliggande saker som orsakar denna konflikt. Om man läser mellan raderna så har ett antal personer blivit överkörda eller åtminstone känner sig överkörda av tex säljaren av tomterna eller lantmäteriet. TS på sin sida hävdar sin rätt med ett papper om servitut och kör på för fullt baserat på detta servitut.....
Det är sällan en konflikt eller ett bråk mellan två parter bara beror på den ena parten. Så jag är ganska övertygad om att vi inte fått veta hela "sanningen" eller historien i det här fallet.
Kanske ni som har åsikter om grannarnas ev demens ska ta reda på mer om detta först.
Redigerat:
Det är inte så att de är rädda för sättningar i sin fastighet? Har ni frågat dem varför de inte vill ha trafik där?MadeleneHolmgren skrev:
Har inte läst om någon förklaring från grannarnas sida, har de ingen?
Hade en hastighetsbegränsning på 10 km / tim lugnat dem?
Jag vågar nog tala för fler än mig själv, vi vill veta mer. Särskilt om dina grannar, deras fastighet och på vad och hur fordon framförs på vägen. Det enda vi vet hittills, är att det ryker men inget om varför.
Bra i alla fall att de rensat vägen.
Redigerat av moderator:
De har väl helt enkelt fått tanken om sin ensliga lantidyll förstörd av att det nu är ett tjog nya hus runt knuten. Det som varit som det varit i 60 år är nu inte mer, fast det gått lagligt till. Man behöver väl inte vara dement för att inte gilla det läget? (även om jag inte försvarar handlingarna)
Jo men,vi vet inget. Äldre som bor ensligt kan lika gärna bli tacksamma för nybyggare, någon att få hjälp av om det krisar, kanske t.o.m barn som kan förnöja.elpaco skrev:De har väl helt enkelt fått tanken om sin ensliga lantidyll förstörd av att det nu är ett tjog nya hus runt knuten. Det som varit som det varit i 60 år är nu inte mer, fast det gått lagligt till. Man behöver väl inte vara dement för att inte gilla det läget? (även om jag inte försvarar handlingarna)
Vi får nya grannar nu, de har barn, nu blir det liv i luckan igen, härligt, nu känns det inte längre som man sitter och väntar på bussen till valhall.
Verkar som yngre har en bestämd uppfattning om att övre medelålders per automatik är vrånga. Ok, sänkta pensioner, sämre vård och tilltagande krämpor sätter väl sina spår, desto större anledning att prata med de gamla så kanske de glömmer eländet och lever upp.
Tyvärr är det ju så att många äldre blir gaggiga, förändringsobenägna och dementa, vilket kan göra att de blir aggressiva och svåra att ha och göra med.
TS skriver ju att det inte går att resonera med paret. Detta är ett tecken på demens (nedsatt förmåga till logiskt tänkande).
TS skriver ju att det inte går att resonera med paret. Detta är ett tecken på demens (nedsatt förmåga till logiskt tänkande).
Nu drar du väl lite väl höga växlar....pelpet skrev:
Att TS inte kan prata med grannarna kan bero på helt andra saker än demens. Att TS upplever det som om dom inte går att prata med kanske t.o.m beror på TS själv.
"Man pratar med bönder på bönders vis och dom lärde på latin" finns det ett gammalt ordspråk som säger.
Det vet vi alla att vissa kan prata och må bra med alla människor medan andra retar upp motparten bara genom att uppenbara sig i närheten. Inget ont om TS, jag vill bara att du kanske ska fundera på att det behöver ju inte vara såsom TS upplever det om du frågar grannen.
Det finns ju många krokodiler i vårt land...(du vet stor käft och små öron)
Så enkelt är det nog.elpaco skrev:De har väl helt enkelt fått tanken om sin ensliga lantidyll förstörd av att det nu är ett tjog nya hus runt knuten. Det som varit som det varit i 60 år är nu inte mer, fast det gått lagligt till. Man behöver väl inte vara dement för att inte gilla det läget? (även om jag inte försvarar handlingarna)
Inte heller jag skulle gillat att få friden förstörd pga. en packe villor, där det tidigare var en fridfull äng/åker/skog. Istället för fågelsång och prasslande löv blir cenariot moppar, kanttrimmrar och annat djävulskap. Inte konstigt att dom blir förbannade.
Här är en film om ännu en senil gamling som inte förstår sitt eget bästa.
http://www.bestofsvt.se/klipp/95918/
Staffan
Jag vet inte om jag skall klassa mig som "yngre", men kanske i sammanhanget. Jag tänker dock inte på äldre som mer vrånga än folk i andra åldrar. Av mina närmaste grannar är 3/5 "äldre" och genomtrevliga allihop. Å andra sidan så köpte de hus i villaområde redan från start. Om jag själv letade upp min lantliga idyll i enslighet, för att något år sedan få ett villaområde på min bakgård, ja då skulle jag nog också känna en del olust. Trots min yngre ålder. Kanske skall man förutse sådant och köpa upp några hektar i alla väderstreck ..ion skrev:Jo men,vi vet inget. Äldre som bor ensligt kan lika gärna bli tacksamma för nybyggare, någon att få hjälp av om det krisar, kanske t.o.m barn som kan förnöja.
Vi får nya grannar nu, de har barn, nu blir det liv i luckan igen, härligt, nu känns det inte längre som man sitter och väntar på bussen till valhall.
Verkar som yngre har en bestämd uppfattning om att övre medelålders per automatik är vrånga. Ok, sänkta pensioner, sämre vård och tilltagande krämpor sätter väl sina spår, desto större anledning att prata med de gamla så kanske de glömmer eländet och lever upp.
Jo det finns ju folk av alla de slag. http://webb-tv.nu/dar-ingen-skulle-tro-att-nagon-kunde-bo-svt-play/
oceanis skrev:
Lite info på ämnet.
Jag har själv varit i kontakt med lantmäteriet ang en vägförening där vi grannar inte va överrens.
Lantmäteriets svar på hur det går till rent praktiskt är att vem som helst som har intresse i just "din väg" ex fastighetsägare längs vägen kan ansöka om ombildning till samfällighetsförening.
Det räcker alltså med 1 sökande för att lantmäteriet ska upprätta ett ärende.
Sedan gör lantmäteriet en utredning om det är så att ansökan är gjord på " rent jävelskap" eller om den är seriös.
Tjänstemannen jag pratade med sa att normalt förespråkar lantmäteriet en samfällighetsförening om det finns fler än 3 fastigheter kring vägen. Fast det bedöms från fall till fall så det finns inga fasta regler kring antalet fastigheter för att samfällighetsförening skall anses befogad.
Tjänstemannen sa dock att är det fler än 3 fastigheter så blir det ändå så att lantmäteriet registrerar en samfällighetsförening. Detta förutsatt att minst 1 person vill detta. Om ingen vill när ärendet utreds så läggs det bara ner.
Mvh Patrik
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Vilken del av "MEN av den allt för korta beskrivningen så kan det ju ligga en (begynnande) demens eller annan intellektuell skröplighet bakom." är det som du inte tycker innehåller tillräckligt med brasklappar?oceanis skrev:Innan man drar för stora växlar och anklagar grannar etc för att vara dementa, förvirrade och aggresiva så kanske ni/vi alla ska skaffa mer fakta i målet.
Eftersom det är en del av mitt jobb att skriva tydligt så vill jag gärna veta.
Man kan *aldrig* få veta "hela" sanningen, och det ligger inte heller på oss att "ta reda på mer" (Hur då? Åka dit och prata med de inblandade? Be att få ut journaler? Utdrag ur brotts och belastningsregistret?)
Vad vi däremot *kan* göra är att ta ställning till det som presenterats. Alltså; OM det verkligen är så att de är;
a) gamla och
b) "är omöjliga att prata med" (parafras)
så är demens helt klart en faktor att räkna med. Huruvida det finns andra skäl att misstänka det får naturligtvis TS ta ställning till. Skälet till att ta upp demens är just det att *OM* det finns skäl att anta en demensproblematik så blir tillvägagångssättet helt annorlunda, jämfört med om det bara just är stackars gamla bönder som på sin ålders höst måste uppleva att någon bygger ett hus inom synhåll. I det första fallet så blandar man vid problem in släkt och sjuk/åldringsvård. I det andra kronofogde och polis...
(Och vi kan i så fall lika gärna vända på steken och säga att du inte har någon som helst täckning för "Det är ju uppenbart mer underliggande saker som orsakar denna konflikt. Om man läser mellan raderna så har ett antal personer blivit överkörda eller åtminstone känner sig överkörda".
Vad är det som säger att de blivit eller känner sig "överkörda"? Vad är det som säger att TS "kör på för fullt"? Det kanske du skall ta reda på mer om?).