24 431 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Grannar förhindrar oss att ta oss till vår fastighet
Exakt, en åker klyvs i två, bara besvär.Zixten skrev:Nja, Bonde B får en ny väg rätt över sina marker som han inte alls räknat med att han vill ha...
Jag tolkar i alla fall det Fotografen säger i sitt exempel att vägfrågan där skulle lösas genom att de avstyckade tomterna skulle göra ny väg fram till sina tomter över Bonde B:s marker...
Förstår i så fall till fullo att det blir osämja och att Bonde B ställer sig på tvären...
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Om nu tomterna låg i utkanten av marken som bonde A har, så lägger troligen LM en ev. ny väg över bonde A marken i första hand. Om det däremot redan finns en lämplig väg hos bonde B så gissar jag att servitutet lätt hamnar där.
Precis, det skulle kunna vara det som hänt i detta fall, men vi vet ju inte.hempularen skrev:
Ja det är självklart att vi kommer göra det. Totalt är det 11 fastigheter som nyttjar vägen och alla delar på kostnaderna. Problemet med dessa grannar är att de anser att det blir för mycket trafik. De har varit inblandade i liknande tvister tidigare när andra byggt hus längs vägen. De är över 80 år och tyvärr går det inte att resonera med dem. Efter kontakt med polis och kronofogden så har de flyttat traktorn men tvisten är långt ifrån löst.Zixten skrev:Varför vill dom inte ha trafik där då??
Kommer ni vara med och stå för underhållskostnader för vägen? Samt reparationer? Om inte, se till att komma överens om en bra lösning där ni är med på ett hörn och betalar dessa kostnader..
Något ligger ju bakom att dom försöker hindra er, lokalisera det problemet och försök lösa det.
Tack för alla svar. Efter kontakt med kronofogden och polisen är traktorn borta. Tvisten är långt ifrån löst och vi funderar på att ansöka om vägsamfällighetsförening. Tyvärr lär det inte bidra till att förbättra grannsämjan men vi ser det som vårt enda alternativ.
Men det förutsätter ju att dom andra vill detta för ni kan ju inte som enskild tvinga fram det. Dom enda som kan tvinga fram en samfällighet är vad jag vet lantmäteriet och dom har väl kanske inte så stort incitament att göra det.
Det är på Lantmäteriets inrådan som vi gjort ansökan så det ska nog inte vara något problem. De anser att eftersom vi numera äger en fastighet längs vägen måste vi ha rätt att ta oss till den.oceanis skrev:
Klassiska tjurskallar mao. Byggtrafik är dessutom ett övergående "problem".
Då är det iallafall ett problem som löser sig med tiden. Gamla halvdementa människor går tyvärr nog inte att resonera med.MadeleneHolmgren skrev:Ja det är självklart att vi kommer göra det. Totalt är det 11 fastigheter som nyttjar vägen och alla delar på kostnaderna. Problemet med dessa grannar är att de anser att det blir för mycket trafik. De har varit inblandade i liknande tvister tidigare när andra byggt hus längs vägen. De är över 80 år och tyvärr går det inte att resonera med dem. Efter kontakt med polis och kronofogden så har de flyttat traktorn men tvisten är långt ifrån löst.
Snacka med grannarna och hör hur de har hanterat relationen med paret efter inflyttning.
Det äldre paret är nog inget större problem, de anpassar sig nog vartefter men i sin egen takt, skadar ju aldrig att försöka hålla en mänsklig kontakt brukar som sagt löna sig i de flesta fall. Vägsamfällighetsföreningen kan däremot vara en annan femma beroende på vad för slags fastigheter den ska betjäna. Om ni vill vara proaktiva tänk igenom hur en modell för fördelningstalen skulle kunna se ut enligt er. LM har lite schabloner om inget annat framförs och de är inte speciellt logiska i många fall och hämtade från om inte ett annat sekel så många decennier tillbaks.MadeleneHolmgren skrev:
Har själv varit med i en sån process när flera skulle slås samman och då kom alla Fotografens mfl tidigare belysning av sätt för osämja fram i sin prydno. Riktigt obehagligt faktiskt när mycket gammalt groll många inte hade en aning om blommade upp i samband med detta som trigger. Fick träda in vid diverse möten och sammanträden med ögonbindel och vågskålar som förebild och i fullständigt logiska, matematiska steg pulverisera en mängd avarter till fördelningsmodeller. Det som bäst tog skruv var att de jag främst förespråkade som mest korrekta ur de rent objektivta synsätten i realiteten inte på något sätt gynnade mig. Få har förståelse för att det kan bli så om man i princip renodlar andemeningen i LM:s föråldrade modeller ur agrarsamhället som är ett minne blott.
Nu skall jag spekulera och gissa lite.MadeleneHolmgren skrev:Ja det är självklart att vi kommer göra det. Totalt är det 11 fastigheter som nyttjar vägen och alla delar på kostnaderna. Problemet med dessa grannar är att de anser att det blir för mycket trafik. De har varit inblandade i liknande tvister tidigare när andra byggt hus längs vägen. De är över 80 år och tyvärr går det inte att resonera med dem. Efter kontakt med polis och kronofogden så har de flyttat traktorn men tvisten är långt ifrån löst.
Är det så illa att vägen går tvärs över dessa grannars gårdsplan/ eller väldigt nära huset.
Vet nämligen om en del småtvister där så är fallet, och där man löst det rätt bra genom att flytta vägen och dra den utanför gårdsplanen.
Detta kan kanske vara något att tänka på, kan vara värt att bygga om vägen och få lugn och ro sen... Eller leta efter alternativa vägar som alla blir nöjda med...
Nej det är inte alls så. Vägen går nedanför deras fastighet. Deras tomt ligger dessutom på en höjd och har en välvuxen häck ut mot vägen.Zixten skrev:Nu skall jag spekulera och gissa lite.
Är det så illa att vägen går tvärs över dessa grannars gårdsplan/ eller väldigt nära huset.
Vet nämligen om en del småtvister där så är fallet, och där man löst det rätt bra genom att flytta vägen och dra den utanför gårdsplanen.
Detta kan kanske vara något att tänka på, kan vara värt att bygga om vägen och få lugn och ro sen... Eller leta efter alternativa vägar som alla blir nöjda med...
Alternativet att göra en ny väg som vi skulle känna oss nöjda med skulle kosta oss ca 100000kr och det har vi varken lust eller råd att betala.
Aha, det fattade inte jag! I så fall håller jag nog med om att det inte är så trevligt, men jag personligen skulle nog bara suckat och accepterat det. Spelets regler, liksom.Zixten skrev: