G gaidin skrev:
Jag är inte påläst om hur lagen fungerar i dag, den har ju ändrats en hel del de senaste åren. Men som jag vill minnas så tror jag faktiskt inte din digitala maskering räcker, man får inte ens ha en fast monterad avstängd kamera som "når" allmän plats, t ex i fronten på en bil. Just den biten har troligen ändrats men frågan är hur det ser ut med en "trädgårdskamera"

Ni som inte bryr er om ni blir filmade och förespråkar ökad övervakning, dra det lite till sin spets.
"Jag har inget att dölja?" Tja, själv har jag massor att dölja, jag vill inte bli filmad på toa t ex...

"Men övervakning löser brott! Då kan vi övervaka överallt!" Nja, t ex de flesta våldtäkter sker hemma, i sovrummen, skall vi filma det? För analogin ovan å är väl toaletter på offentliga platser en synnerligen vanlig brottsplats.

Det hela handlar om var man vill vara privat och var man kan tolerera att inte vara det. Jag tror att vi får mer och mer minskat privatliv och vi måste tänka på vad som händer om informationen hamnar i händer som vi inte har tänkt oss.
Dahcams är ju lagliga även om dom "sitter fast".
Dock får man inte filma om man inte själv sitter i bilen vilket ju är jättekorkat då man vill filma parkeringsskador och inbrottsförsök m.m.

En fast monterad kamera som inte fungerar, är den olaglig bara för att linsen pekar åt ett visst håll?
Är det den fasta monteringen som är nyckelordet, i så fall måste en sådan definieras ordentligt.

Om man hårddrar det blir ju i annat fall en kamera-attrapp olaglig om den monteras fast, den är u definitivt "avstängd" ;)

Det är ju samma kränkning oavsett om det är en riktig kamera eller en attrapp man har riktad mot sig.

D Dilato skrev:
Dahcams är ju lagliga även om dom "sitter fast".
Dock får man inte filma om man inte själv sitter i bilen vilket ju är jättekorkat då man vill filma parkeringsskador och inbrottsförsök m.m.

En fast monterad kamera som inte fungerar, är den olaglig bara för att linsen pekar åt ett visst håll?
Är det den fasta monteringen som är nyckelordet, i så fall måste en sådan definieras ordentligt.

Om man hårddrar det blir ju i annat fall en kamera-attrapp olaglig om den monteras fast, den är u definitivt "avstängd" ;)
Självklart får kameran filma även om man inte är i bilen. Det är just så Teslas Sentry-system fungerar, och det är en helt original feature som godkänts av alla berörda myndigheter.

Nej, det är inte tillåtet.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte tillåtet.
Det är SJÄLVKLART tillåtet om det är en feature som är helt STANDARD i en kommersiellt svensksåld bil.

I princip varenda Tesla model 3 som står parkerad ute på gatorna här i Sverige står och spelar in med flera kameror dygnet runt med motion detect.

Och dataskyddslagen gör ingen skillnad på vem det är som installerat systemet, bara vem som har åtkomst till datat och ägaren till bilen har exakt samma åtkomst till data oavsett om det är via egenköpt dashcam eller om det är via bilens egna övervakningssystem.

Det är möjligt att det används så. Men det är inte lagligt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är möjligt att det används så. Men det är inte lagligt.
Hade det inte varit lagligt hade bilen aldrig fått säljas med systemet aktiverat. Man man tycka vad man vill och tolka lagen olika men så stora producenter hade aldrig kunnat sälja bilar med den här typen av system om dom inte varit fullt godkända. Du hade vid det här laget dessutom sett flera rättsfall som tagit upp det här. Så är det inte.

Kan dessutom tillägga att Teslas övervakningssystem har bland annat som feature att låta dig plugga in valfri portabelt lagringsmedia dit den dumpar allt inspelat material så du enkelt kan använda det vart du vill, när du vill, hur du vill.

Det är alltså byggt så att det är DU som privatkund som äger videomaterialet inspelat från flera kameror riktade utåt.

Att det inte finns domar som visar att det är olagligt betyder inte att det är lagligt, bara att frågan ännu inte prövats i domstol.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Att det inte finns domar som visar att det är olagligt betyder inte att det är lagligt, bara att frågan ännu inte prövats i domstol.
Att det inte finns domar på det inenbär att det inte går att väcka åtal pga att det ÄR tillåtet.

R rosefors skrev:
Det är SJÄLVKLART tillåtet om det är en feature som är helt STANDARD i en kommersiellt svensksåld bil.
Varför tror du att allt som säljs i Sverige är tillåtet att använda som man vill?

"Sentry Mode kan vara olagligt i Sverige enligt Datainspektionen. Man får nämligen inte stationärt spela in omgivningen runt en bil hur som helst, inte när man kan identifiera människor i filmen. GDPR-lagens avsnitt om personuppgiftsbehandling är hård på den punkten, och inom det faller just bilder där personer kan identifieras.

För att komma till rätta med problemet måste bilarna egentligen förses med tydliga skyltar om att området kameraövervakas. Dessutom ska det också finnas tydliga kontaktuppgifter till den som övervakar, det vill säga bilens ägare, så att personer som fastnar på film, bland annat vandalerna, ska kunna kontakta och ifrågasätta bevakningen."

https://teknikensvarld.se/teslas-kameror-avslojar-vandaler/

"Det innebär i praktiken att en Tesla med funktionen Sentry Mode behöver ha skyltar som syns från alla håll och som informerar om övervakningsfunktionen. Dessutom ska skyltarna innefatta kontaktuppgifter till den personen som bedriver bevakningen"
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/teslas-vaktlage-sentry-mode-kan-vara-olaglig/

• Gilla
Per i Hamrånge och 4 till
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Hade det inte varit lagligt hade bilen aldrig fått säljas med systemet aktiverat. Man man tycka vad man vill och tolka lagen olika men så stora producenter hade aldrig kunnat sälja bilar med den här typen av system om dom inte varit fullt godkända. Du hade vid det här laget dessutom sett flera rättsfall som tagit upp det här. Så är det inte.
hmm nu finns det ju om jag inte minns fel kanaler i en AP som du inte får använda i Sverige men som fortfarande är aktiverade så den analogin haltar nog rätt hårt. Dock så säljs dom över hela världen och det är upp till den som köpt enheten att använda det som faktiskt är lagligt i det land man bor i. Det har såvitt jag vet inte hänt i serige att en Tesla ägare polisnmält nån och använt övervaknings filemerna som bevis. En gissning är väl att den personen som gör anmälan även den blir åtalad. Man kan inte åtala nån bara för att dom har en Tesla och kanske har ett övervaknings system aktiverat.

Nej, det är inte lagligt. Man får inte övervaka allmänna utrymmen. När bilen står i ditt garage eller liknande får du använda det.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.