39 699 läst ·
336 svar
40k läst
336 svar
Grannar bråkar om kameraövervakning
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Hur ska man göra en kamera som endast filmar den egna tomten? Det faller ju på sig egen orimlighet. Det skulle ju kräva kameror och regler som blir helt uppåt väggarna och vem ska kontrollera allt det? Kameraövervakningsbyrån som åker runt och gör stickprov? men det kanske är så svenskarna vill ha det att staten styr och kollar allt så vi inte behöver tänka själva....
Exakt, hur vet man att en kamera bara filmar den egna tomten? Vår granne har en kamera som kanske/troligen filmar en del av vår tomt. Men hur ska man kunna kontrollera det? Om grannen hävdar att det bara är den egna tomten som filmas så har man ju inget annat val än att tro på detta.
Det är ju bara att titta på bilderna som kommer från kameran så ser man, det är inte direkt raketforskning,
Att rikta en kamera så den inte når utanför sin egen tomt är också väldigt enkelt, hur menar ni att det skulle vara ett problem?
Vi monterade kameror i hamnen för några år sedan, där satte vi skygglappar så det inte filmades utanför bryggor o s v.
Edit: Vem som skall kontrollera? De som kontrollerar i dag, d v s Datainspektionen.
Att rikta en kamera så den inte når utanför sin egen tomt är också väldigt enkelt, hur menar ni att det skulle vara ett problem?
Vi monterade kameror i hamnen för några år sedan, där satte vi skygglappar så det inte filmades utanför bryggor o s v.
Edit: Vem som skall kontrollera? De som kontrollerar i dag, d v s Datainspektionen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Nä det bästa är ju att tänka så och inte gå och tänka att man kanske blir filmad......Den som övervakar är nog mer intresserad av buset än vad grannen gör och inte. Då kan man liksom bjuda på resten och inte känna sig kränkt bara för det.M Myckling skrev:
Man kan ju dessutom undra över hur det skulle bli om den som känner sig övervakad och kränkt ska montera upp en egen kamera........kan den personen intyga på heder och samvete att endast hans privata sfär filmas......
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
ja visst men dom som är oroliga och tror en massa är ju dom som känner sig övervakade och då räcker det ju med att kameran är riktad på ett visst sätt och ska man övervaka en uppfart så kan man ju inte gärna utesluta vägen framför. Blir liksom inte mycket till övervakning om privata kameror bara får riktas så de mer eller mindre bara täcker utrymmet framför sin egen dörr. Det blir liksom orimligt att kräva att kameror bara får monteras så andra ovillkorligen absolut inte kan bli filmade. Skulle datainspektionen kolla sånt också så skulle de ju behöva flera hundra tusen anställda........G gaidin skrev:Det är ju bara att titta på bilderna som kommer från kameran så ser man, det är inte direkt raketforskning,
Om man känner så så får man väl avstå kamera? Orimligt eller inte så är ju verkligheten att det är olagligt att filma utanför tomten utan tillstånd, och att Datainspektionen kollar sånt.S Stefan1972 skrev:
Nu är det ju precis så det funkar, att man inte får montera en kamera som filmar utanför den egna trädgården, vilket är ENKELT att göra och inte något som helst problem. Att datainspektionen inte hinner med att kontrollera är ju som med allt annat, när du kör bil blir du bara utsatt för stickprover, hur ofta kommer skattemyndigheten hem till dig och kollar så du taxerar fastigheten rätt? Får du ofta besök av bygglovshandläggare som kontrollerar så du inte bytt fönster eller så?S Stefan1972 skrev:ja visst men dom som är oroliga och tror en massa är ju dom som känner sig övervakade och då räcker det ju med att kameran är riktad på ett visst sätt och ska man övervaka en uppfart så kan man ju inte gärna utesluta vägen framför. Blir liksom inte mycket till övervakning om privata kameror bara får riktas så de mer eller mindre bara täcker utrymmet framför sin egen dörr. Det blir liksom orimligt att kräva att kameror bara får monteras så andra ovillkorligen absolut inte kan bli filmade. Skulle datainspektionen kolla sånt också så skulle de ju behöva flera hundra tusen anställda........
Välkommen till samhället; det är såhär det funkar
Lika enkelt är det att bjuda in grannen och visa honom bilden från kameran. Jag kan inte förstå problemet?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
ja men detta kan nog tolkas på många sätt..........olagligt ja om uppsåtet är att filma någon annan men den lagen kan inte styra att det kommer med partier från andra delar än ens egen tomt. Filmar du din egen uppfart och man kan se en del av vägen utanför så har jag mycket svårt att se lagen användbar även om en grannes ben eller rentav ansikte kommer med i nåt hörn emellanåt. Lagen är ju bara tillämplig om den kränkte kan bevisa att uppsåtet var nåt annat än att övervaka vad det nu än må vara.C cpalm skrev:
Om man nu råkar ha grannen från helvetet som sin granne så blir inte fullt så lättsamt. Men med normala grannrelationer så är det väl lämpligt att hantera det så.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
källa och källa, hur menar du att lagen ska kunna tillämpas annars då? Det finns ju liksom ingen klar skiljelinje mellan ditt och mitt i en kameravy hur gärna man än vill. Eller menar du att man riskerar åtal om vägen utanför mitt hus kommer med på en övervakningsfilm tagen av mig? är det så man ska tolka lagen? Även om inte någon person blir filmad?C cpalm skrev:
Det normala är nog att man kan tillämpa lagen och anmäla en kamera till datainspektionen om man kan anse att den är riktad åt ett sånt håll att man utan tvivel kan säga att syftet inte är att övervaka det egna utan andra. Men då ska man ju dessutom kunna bevisa det också. Man kan inte tycka att en kamera är felriktad. Även hela den beviskedjan blir ju oerhört snårig så jag tror ju att det är en lång väg att gå om man retar upp sig på vad en granne filmar.........I vissa fall kan man ju bara säga tyvärr för jag försvarar inte heller fel användning.
Ja, så har jag förstått att lagen fungerar. Om det är åtal eller föreläggande kan jag dock inte svara på men lagbrott är det.S Stefan1972 skrev:källa och källa, hur menar du att lagen ska kunna tillämpas annars då? Det finns ju liksom ingen klar skiljelinje mellan ditt och mitt i en kameravy hur gärna man än vill. Eller menar du att man riskerar åtal om vägen utanför mitt hus kommer med på en övervakningsfilm tagen av mig? är det så man ska tolka lagen? Även om inte någon person blir filmad?
"Om din bevakningskamera fångar en identifierbar person eller någon annan personuppgift i bild måste du följa reglerna i dataskyddsförordningen. Det spelar ingen roll om du inte har för avsikt att filma personer eller att det bara händer en enda gång. Dataskyddsförordningen gäller direkt och det är du som bevakar som ansvarar för att reglerna följs. Det är därför viktigt att du sätter dig in i dataskyddsreglerna, så att du vet vad som krävs av dig. Dokumentera skriftligen hur du har tänkt så att du kan du visa att du följer reglerna."
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/