39 892 läst ·
336 svar
40k läst
336 svar
Grannar bråkar om kameraövervakning
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
ja regler lär ju finnas men det innebär ju inte att de åtalar alla som mot förmodan kanske får med nån i bild som inte gillar det.......Finns det inget uppsåt att filma andra så blir man väl tillsagd att ändra lite på kamerans vinkel då möjligen eller placering helt. Det är nog en makalöst lång väg att gå rent juridiskt att få rättssak av det hela....då ska man ju ha det svart på vitt och personen ifråga ska ett flertal gånger inte följt uppmaningar om att ändra osv osv...........P Pin skrev:"Om din bevakningskamera fångar en identifierbar person eller någon annan personuppgift i bild måste du följa reglerna i dataskyddsförordningen. Det spelar ingen roll om du inte har för avsikt att filma personer eller att det bara händer en enda gång. Dataskyddsförordningen gäller direkt och det är du som bevakar som ansvarar för att reglerna följs. Det är därför viktigt att du sätter dig in i dataskyddsreglerna, så att du vet vad som krävs av dig. Dokumentera skriftligen hur du har tänkt så att du kan du visa att du följer reglerna."
[länk]
Det är särskilda regler för privatbostäder.
"Du får kamerabevaka din bostad och din tomt utan att behöva ta hänsyn till vare sig dataskyddsförordningen eller kamerabevakningslagen. Det kallas för privatundantaget och lagarna gäller helt enkelt inte. Privatundantaget är begränsat till kamerabevakning inom den privata sfären. Det ska vara frågan om verksamhet av rent privat natur och du får inte filma en plats dit allmänheten har tillträde eller någon annans privata tomt."
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersoners-kamerabevakning/
"Du får kamerabevaka din bostad och din tomt utan att behöva ta hänsyn till vare sig dataskyddsförordningen eller kamerabevakningslagen. Det kallas för privatundantaget och lagarna gäller helt enkelt inte. Privatundantaget är begränsat till kamerabevakning inom den privata sfären. Det ska vara frågan om verksamhet av rent privat natur och du får inte filma en plats dit allmänheten har tillträde eller någon annans privata tomt."
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersoners-kamerabevakning/
Du läser ju inte alls det jag kopierat!S Stefan1972 skrev:ja regler lär ju finnas men det innebär ju inte atgång) åtalar alla som mot förmodan kanske får med nån i bild som inte gillar det.......Finns det inget uppsåt att filma andra så blir man väl tillsagd att ändra lite på kamerans vinkel då möjligen eller placering helt. Det är nog en makalöst lång väg att gå rent juridiskt att få rättssak av det hela....då ska man ju ha det svart på vitt och personen ifråga ska ett flertal gånger inte följt uppmaningar om att ändra osv osv...........
Det gäller oavsett uppsåt (Det spelar ingen roll om du inte har för avsikt att filma personer eller att det bara händer en enda gång)
"Dokumentera skriftligen hur du tänkt.." Du ska alltså ha en plan för hur du ska behandla personuppgifter (tex ansikten, reg nr)
Om det blir rättssak och vilka följderna kan bli vet jag inte, men läs mer på sidan jag länkat så kanske du finner den informationen också. Om du har en vettig plan som beskrivits ovan (och följer den) har du nog inga problem om någon anmäler dig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
jo jag läser men det finns ju alltid två sidor av ett mynt..........Det jag menar primärt är ju att det knappast bara är att hänvisa till nån lag så är ett brott begånget och datainspektionen gör en räd ihop med polis.P Pin skrev:Du läser ju inte alls det jag kopierat!
Det gäller oavsett uppsåt (Det spelar ingen roll om du inte har för avsikt att filma personer eller att det bara händer en enda gång)
"Dokumentera skriftligen hur du tänkt.." Du ska alltså ha en plan för hur du ska behandla personuppgifter (tex ansikten, reg nr)
Om det blir rättssak och vilka följderna kan bli vet jag inte, men läs mer på sidan jag länkat så kanske du finner den informationen också. Om du har en vettig plan som beskrivits ovan (och följer den) har du nog inga problem om någon anmäler dig.
Du har helt rätt i att det är osannolikt med en gryningsräd.S Stefan1972 skrev:
Om ett brått är begånget kan diskuteras. Begås brottet när en lag överträds? Eller om någon anmäler brottet? Eller om det tas upp i domstol? Eller om någon döms för brottet?
Fast det var ju inte något av detta jag skrev om.
Det behöver så klart inte vara något brott begånget för att utöva tillsyn. Datainspektionen kan klampa in när som helst och undersöka kamerautrustningen, begära material osv.S Stefan1972 skrev:
Jag hade inte haft några problem om min mooning skulle spridas på nätet. Det är nog mer synd om de stackarna som råkar se min vita bakdel utan att ha utrustat sig med solglasögon.D Daniel_82 skrev:
Hoppas det kommer en lag snart som gör det tillåtet att filma vad som helst så att vi kan få en ny tråd likt Corona-tråden, där arga människor som inte vill bli filmade kan bikta sig
Man kan ju även fråga grannarna om det är okay att ut mot en väg. De kanske tycker det är ganska bra ifall de haft inbrott och de kan få bilder på om det stått något fordon utanför deras hus vid den tidpunkten... Eller människor.
Man kan ju även sätta en tejpbit över kameran som täcker där grannen blir filmad.så har man löst det problemet...
Man kan ju även fråga grannarna om det är okay att ut mot en väg. De kanske tycker det är ganska bra ifall de haft inbrott och de kan få bilder på om det stått något fordon utanför deras hus vid den tidpunkten... Eller människor.
Man kan ju även sätta en tejpbit över kameran som täcker där grannen blir filmad.så har man löst det problemet...
Det är väldigt tydligt vad som gäller i det här fallet. Det som är mindre tydligt är vilket straff man kan drabbas av, tidigare stod det specifikt i lagtexten.S Stefan1972 skrev:
Jag har kameror som filmar både grannens uppfart och gatan.
Dock har jag i mjukvaran i kamerorna satt upp "privacy zones" som gör att inget i de områdena är synligt eller sparas.
Typiskt nog kom grannen in och frågade om jag hade något på kamerorna, hans motorcykel hade blivit stulen från parkeringen som min kamera övervakar (men eftersom jag filtrerat till enbart min tomt var det inget på bild).
Som någon sagt tidigare, jag sitter inte och kollar på vad kamerorna fångar om inget har hänt.
Men, jag kommer i håg bomben på Drottninggatan i Stockholm, där var det en "olaglig" kamera i en butik som filmade ut på gatan som fångade gärningsmannen och den påföljande explosionen på bild.
Ibland är det positivt med lite lagbrott, som ju egentligen inte drabbar någon.
Dock har jag i mjukvaran i kamerorna satt upp "privacy zones" som gör att inget i de områdena är synligt eller sparas.
Typiskt nog kom grannen in och frågade om jag hade något på kamerorna, hans motorcykel hade blivit stulen från parkeringen som min kamera övervakar (men eftersom jag filtrerat till enbart min tomt var det inget på bild).
Som någon sagt tidigare, jag sitter inte och kollar på vad kamerorna fångar om inget har hänt.
Men, jag kommer i håg bomben på Drottninggatan i Stockholm, där var det en "olaglig" kamera i en butik som filmade ut på gatan som fångade gärningsmannen och den påföljande explosionen på bild.
Ibland är det positivt med lite lagbrott, som ju egentligen inte drabbar någon.
Jag är inte påläst om hur lagen fungerar i dag, den har ju ändrats en hel del de senaste åren. Men som jag vill minnas så tror jag faktiskt inte din digitala maskering räcker, man får inte ens ha en fast monterad avstängd kamera som "når" allmän plats, t ex i fronten på en bil. Just den biten har troligen ändrats men frågan är hur det ser ut med en "trädgårdskamera"D Dilato skrev:
Ni som inte bryr er om ni blir filmade och förespråkar ökad övervakning, dra det lite till sin spets.
"Jag har inget att dölja?" Tja, själv har jag massor att dölja, jag vill inte bli filmad på toa t ex...
"Men övervakning löser brott! Då kan vi övervaka överallt!" Nja, t ex de flesta våldtäkter sker hemma, i sovrummen, skall vi filma det? För analogin ovan å är väl toaletter på offentliga platser en synnerligen vanlig brottsplats.
Det hela handlar om var man vill vara privat och var man kan tolerera att inte vara det. Jag tror att vi får mer och mer minskat privatliv och vi måste tänka på vad som händer om informationen hamnar i händer som vi inte har tänkt oss.
Man behöver ju inte filma just när du sitter på toalettringen. Räcker ju att filma vilka som går in i toalettbåset... Går två in och en ut så finns det ju iaf en misstanke om att det var A som kanske utsatte B för brott..G gaidin skrev:Jag är inte påläst om hur lagen fungerar i dag, den har ju ändrats en hel del de senaste åren. Men som jag vill minnas så tror jag faktiskt inte din digitala maskering räcker, man får inte ens ha en fast monterad avstängd kamera som "når" allmän plats, t ex i fronten på en bil. Just den biten har troligen ändrats men frågan är hur det ser ut med en "trädgårdskamera"
Ni som inte bryr er om ni blir filmade och förespråkar ökad övervakning, dra det lite till sin spets.
"Jag har inget att dölja?" Tja, själv har jag massor att dölja, jag vill inte bli filmad på toa t ex...
"Men övervakning löser brott! Då kan vi övervaka överallt!" Nja, t ex de flesta våldtäkter sker hemma, i sovrummen, skall vi filma det? För analogin ovan å är väl toaletter på offentliga platser en synnerligen vanlig brottsplats.
Det hela handlar om var man vill vara privat och var man kan tolerera att inte vara det. Jag tror att vi får mer och mer minskat privatliv och vi måste tänka på vad som händer om informationen hamnar i händer som vi inte har tänkt oss.
Jag har egentligen inga problem alls med att det skulle filmas överallt. Men det som är otäckt är ju när de gjort det som i Kina där ansiktsigenkänningsalgoritmer används överallt. Hade det bara varit "dött mtrl" som ingen dator sitter och analyserar hela tiden så hade det ju varit optimalt. Kollar man bara materialet när ett brott begåtts vid en specifik geografisk plats. Men nu kan man istället följa "alla" i realtid och då är det ju inte jättetrevligt...
Men hur som så hade jag gärna sett många fler offentliga kameror än vad det är idag...