12 283 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Granhäck precis på tomtgräns
Om du nu hade tänkt fästa ett plank på granarna så kan du ju använda din fantasi och försöka tänka ut hur planket skulle se ut efter ett par år när granarna växt ytterligare ett par meter.J.A skrev:
Receptet på häckproblemet: Hyr en farmartank fylld med kopiss från den närmast överlevande norrlandsbondens djurbesättning. Bespruta häckens rotsystem när vinden ligger på åt grannen.
Luta dig tillbaka på masvis och låt naturen ha sin gång. Om inte alltför avlägsen framtid torde häcken vara självdöd och mogen för avverkning. Schakta bort stubbarna och jorden. Ersätt med lämplig häckväxt i ny fräsch jord.
Luta dig tillbaka på masvis och låt naturen ha sin gång. Om inte alltför avlägsen framtid torde häcken vara självdöd och mogen för avverkning. Schakta bort stubbarna och jorden. Ersätt med lämplig häckväxt i ny fräsch jord.
Jag förstår om det här med plank kan låta konstigt, men så här tänker vi....
Granväggen är så oerhört ful och risig längst ner, och dessutom hänger grenarna in några meter på vår (lilla) tomt. Om vi tar bort de nedersta grenarna får vi både mer plats och vi slipper att bollar åker in under dessa låga grena (=svåra för ungarna att få fram). Istället sätter vi då ett plank för att hindra att bollarna rullar in på grannens tomt. Det blir även betydligt lättare att klippa gräset, kratta etc.
Men nej, det löser inte grundproblemet med kvällssol, men det har jag nog dessvärre gett upp hoppet om. Men som synes finns andra problem med dessa granar.
Och nu känns det nästan lite fåning att det blev sådan fart i den här tråden. Roligt iofs, men det känns inte som att den passar i juridiksnacket. Jag ville ju bara veta vad jag får eller inte få göra med ett antal skitfula granar som jag tyvärr råkar vara delägare i...
Granväggen är så oerhört ful och risig längst ner, och dessutom hänger grenarna in några meter på vår (lilla) tomt. Om vi tar bort de nedersta grenarna får vi både mer plats och vi slipper att bollar åker in under dessa låga grena (=svåra för ungarna att få fram). Istället sätter vi då ett plank för att hindra att bollarna rullar in på grannens tomt. Det blir även betydligt lättare att klippa gräset, kratta etc.
Men nej, det löser inte grundproblemet med kvällssol, men det har jag nog dessvärre gett upp hoppet om. Men som synes finns andra problem med dessa granar.
Och nu känns det nästan lite fåning att det blev sådan fart i den här tråden. Roligt iofs, men det känns inte som att den passar i juridiksnacket. Jag ville ju bara veta vad jag får eller inte få göra med ett antal skitfula granar som jag tyvärr råkar vara delägare i...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du får som sagt såga bort allting som sticker in på din tomt, inkl. kapa rötterna. Fast du måste ge grannen en chans att göra det själv först.
Frågan är väl om det löser problemet. Risken är att de blir ännu skitfulare från ditt håll, men inte fula nog för att grannen skall ta ner dem.
Frågan är väl om det löser problemet. Risken är att de blir ännu skitfulare från ditt håll, men inte fula nog för att grannen skall ta ner dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som jag förstår frågeställningen så handlar det om granar som tillhör grannfastigheten.
Efterssom trädbeskärning kan ske mer eller mindre skonsamt för trädet så är man skyldig att låta trädägaren beskära på sitt sätt.
Om "häcken" verkligen står på tomtgränsen så misstänker jag att läget är lite enklare. Dvs jag kan hävda att en häck är gemensam egendom så tror jag att jag i egenskap av ägare kan hugga ner den oavsett vad den andre deläagaren tycker.
Efterssom trädbeskärning kan ske mer eller mindre skonsamt för trädet så är man skyldig att låta trädägaren beskära på sitt sätt.
Om "häcken" verkligen står på tomtgränsen så misstänker jag att läget är lite enklare. Dvs jag kan hävda att en häck är gemensam egendom så tror jag att jag i egenskap av ägare kan hugga ner den oavsett vad den andre deläagaren tycker.
Njae det där skulle jag nog inte hålla med om... Men eftersom lagen är lite tandlös och bevisläget vanskligt kan man nog komma undan ganska billigt.hempularen skrev:
Jag ser fram emot nästa trådstart: "Min granne tog bort vår gemensamma häck"
/ATW
Det påminner mig om våra fantastiska grannar (se andra trådar om problem med vår garageutbyggnad, häck planterad inne på vår tomt o.s.v.) - ett äldre par som anser sig vara av den "finare" sorten.....
När de flyttade hit för snart 10 år sedan visade de inget som helst intresse för forsythiabuskarna och andra häckplantor i tomtgränsen. Tidigare ägare och vi hade skött dem gemensamt, men efter att de flyttade gjorde vi det själva. Försökte med ett gemensamt upplägg en gång, fast varje gång det var dags hade de fått "ärenden" och åkte hemifrån....
Men efter något år - en dag när inte vi var hemma - grävde de på eget bevåg upp flera av dessa växter och häckplantor av lite värde och storlek som stod i tomtgränsen och flyttade in dessa längre in i sin trädgård. Vid en stilla fråga lät de mig förstå att dessa växter minsann hörde till DERAS hus, eftersom det var tidigare ägare av DERAS hus som en gång planterat dem. Så det gäller att kunna fastigheternas historia om man skall röra något i tomtgränsen !
Strax därefter kapades det som var kvar av gemensam växtlighet i tomtgränsen mitt i, och ortens största blomlåda (19m lång) kom upp några dm in på deras tomt vari sattes tujahäck.
Givetvis kan inte denna "nya" häck skötas inifrån deras tomt, så de anser sig ha rätt att utnyttja vår tomt för sin klippning. Givetvis närsomhelst, utan att fråga om lov. Vi är ju dumma och en lägre stående art, så vi skall göra som de säger. Att jag har kameraövervakning av tomten (rekommendation av andra grannar) och att de hamnar på bild stör dem inte alls - de är ju helt övertygade om att detta är deras fulla rätt att göra som de gör. Behöver jag tillägga att de är ökända hos kommunen och myndigheterna ?
Jag förstår trådskaparens dilemma, men har inga bra råd mer än att hoppas att de flyttar. I mitt fall, till hemmet snart. När man har med folk att göra där inte alla hästar är hemma i hagen längre så är det inte mycket man kan göra. Polisanmäla ropar många - javisst. Men vad tjänar det till, mer än en massa sömnlösa nätter och en process som man vet slutar i ett enda stort "jasså" ? Finns det dessutom två söner med i bilden som trots 30+ inte heller är torra bakom öronen utan kan vara kapabla till en hel del så ligger man lite lågt med alltför drastiska åtgärder.....
När de flyttade hit för snart 10 år sedan visade de inget som helst intresse för forsythiabuskarna och andra häckplantor i tomtgränsen. Tidigare ägare och vi hade skött dem gemensamt, men efter att de flyttade gjorde vi det själva. Försökte med ett gemensamt upplägg en gång, fast varje gång det var dags hade de fått "ärenden" och åkte hemifrån....
Men efter något år - en dag när inte vi var hemma - grävde de på eget bevåg upp flera av dessa växter och häckplantor av lite värde och storlek som stod i tomtgränsen och flyttade in dessa längre in i sin trädgård. Vid en stilla fråga lät de mig förstå att dessa växter minsann hörde till DERAS hus, eftersom det var tidigare ägare av DERAS hus som en gång planterat dem. Så det gäller att kunna fastigheternas historia om man skall röra något i tomtgränsen !
Strax därefter kapades det som var kvar av gemensam växtlighet i tomtgränsen mitt i, och ortens största blomlåda (19m lång) kom upp några dm in på deras tomt vari sattes tujahäck.
Givetvis kan inte denna "nya" häck skötas inifrån deras tomt, så de anser sig ha rätt att utnyttja vår tomt för sin klippning. Givetvis närsomhelst, utan att fråga om lov. Vi är ju dumma och en lägre stående art, så vi skall göra som de säger. Att jag har kameraövervakning av tomten (rekommendation av andra grannar) och att de hamnar på bild stör dem inte alls - de är ju helt övertygade om att detta är deras fulla rätt att göra som de gör. Behöver jag tillägga att de är ökända hos kommunen och myndigheterna ?
Jag förstår trådskaparens dilemma, men har inga bra råd mer än att hoppas att de flyttar. I mitt fall, till hemmet snart. När man har med folk att göra där inte alla hästar är hemma i hagen längre så är det inte mycket man kan göra. Polisanmäla ropar många - javisst. Men vad tjänar det till, mer än en massa sömnlösa nätter och en process som man vet slutar i ett enda stort "jasså" ? Finns det dessutom två söner med i bilden som trots 30+ inte heller är torra bakom öronen utan kan vara kapabla till en hel del så ligger man lite lågt med alltför drastiska åtgärder.....
Ingper, jag lider med dig. Ett dement alternativt skogstokigt gammalt par med två söner som inte verkar riktigt klipska... Inte kul! Ändå känns det bra att läsa den här tråden, för just som jag tyckte att VI har problem så fick jag lite perspektiv på det hela genom att läsa vad ni andra råkat ut för.
Jag kan på sätt och vis tycka att det också kan vara en fördel att få sikten skymd till ett par märkliga grannars tomt. Kanske kan det blir lite bättre av att plantera en snyggare häck framför som bildar en bättre bas mot botten av granhäcken. 
