11 898 läst ·
13 svar
12k läst
13 svar
Gradtimmar eller varaktighetsdiagram Sthlm
Jag skulle behöva gradtimmarna för Stockholm till ett skolarbete. Ett varaktighetsdiagram skulle också funka så att jag kan räkna ut gradtimmarna själv. Jag har kollat runt och hittat lite olika siffror på nätet men jag behöver en seriös källa som jag kan lita på. Någon som kan hjälpa mig med detta?
Ja det kan jag pröva, tack för tipset. Har kollat lite på deras hemsida men där hittar jag inget. Har för mig att det kostar pengar om man vill ha viss statistik från dem, men det är ju värt ett försök att ringa och kolla.
Menar du nåt sånt här?
http://www.temperatur.nu/bromma.html
http://www.temperatur.nu/bromma.html
Nja det är inget varaktighetsdiagram, men tack ändå.
I ett varaktighetsdiagram är temperaturerna samlade från de kallaste till de varmaste såhär:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=22054.0;attach=13915;image
I ett varaktighetsdiagram är temperaturerna samlade från de kallaste till de varmaste såhär:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=22054.0;attach=13915;image
Vad är det för skolarbete? Jag är ju bara en simpel betongpumpsförare eftersom jag inte skötte mej i skolan. Vet inte ens vad man har för nytta av att veta gradtimmar i en stad som Stockholm - och ska jag vara helt ärlig, så vet jag inte vad "gradtimmar" är för något.
Skulle vara kul att få veta.....
Skulle vara kul att få veta.....
Jag läser en energiutbildning, vi ska planera värme och ventilation för en byggnad, med bla kontor, som är belägen i Stockholm. Ska dimensionera och rita in på en ritning.
För att räkna ut värmebehovet under ett år så behöver jag gradtimmar. För att räkna ut husets värmeförluster behöver man en temperaturskillnad mellan ute och inne. Men eftersom temperaturen ute hela tiden varierar använder man sig av gradtimmar. De beror på hur många timmar på ett år som det är en viss temperatur, sen beror det på vilken inomhustemperatur man har och hur mycket gratisvärme som avges i byggnaden. Jag är inte helt hundra på att jag förklarade rätt nu men ungefär så.
För att räkna ut värmebehovet under ett år så behöver jag gradtimmar. För att räkna ut husets värmeförluster behöver man en temperaturskillnad mellan ute och inne. Men eftersom temperaturen ute hela tiden varierar använder man sig av gradtimmar. De beror på hur många timmar på ett år som det är en viss temperatur, sen beror det på vilken inomhustemperatur man har och hur mycket gratisvärme som avges i byggnaden. Jag är inte helt hundra på att jag förklarade rätt nu men ungefär så.
ikafika skrev:Jag läser en energiutbildning, vi ska planera värme och ventilation för en byggnad, med bla kontor, som är belägen i Stockholm. Ska dimensionera och rita in på en ritning.
Sånt där är jag helt oförmögen att kunna lära mej!
Tror det är lika bra att jag håller mej till betongpumpning, för det låter som att kunskapen inom kemin och hållfastheten i betong är betydligt lättare att förstå och lära sej jämfört med värme/ventilation-kunskapen.
Normalt räknar man med 100 000 gradtimmar i Stockholm. Men det kan vara något mindre om man har ett energisnålt hus. Gradtimmarna för ett bra hus blir nämligen färre än för ett sämre hus.
Det beror på att huset värmer sig själv till en viss del, m h a hushållsel, personer och sol. Man kan räkna fram en balanstemperatur för huset. D v s vid vilken utetemperatur man måste sätta på värmen för att det skall bli 20 grader inne.
Detta är ganska omfattande beräkningar. Jag använder www.energiberakning.se för att underlätta detta. Där kan du få gradtimmarna uträknade automatiskt för ditt hus i Stockholm och på andra orter.
Det beror på att huset värmer sig själv till en viss del, m h a hushållsel, personer och sol. Man kan räkna fram en balanstemperatur för huset. D v s vid vilken utetemperatur man måste sätta på värmen för att det skall bli 20 grader inne.
Detta är ganska omfattande beräkningar. Jag använder www.energiberakning.se för att underlätta detta. Där kan du få gradtimmarna uträknade automatiskt för ditt hus i Stockholm och på andra orter.
Nej då det är inte så svårt egentligen. Jag tyckte att det var jättesvårt i början men när man börjar förstå hur det funkar så är det inte så svårt sen.Tyresö skrev:
Du har såklart sökt på http://www.google.se/search?hl=sv&q...olm&aq=4&aqi=g4&aql=&oq=varaktighets&gs_rfai==
Tack så mycket, det verkar som en sida jag kan ha nytta av!Energiberäknaren skrev:Normalt räknar man med 100 000 gradtimmar i Stockholm. Men det kan vara något mindre om man har ett energisnålt hus. Gradtimmarna för ett bra hus blir nämligen färre än för ett sämre hus.
Detta är ganska omfattande beräkningar. Jag använder www.energiberakning.se för att underlätta detta. Där kan du få gradtimmarna uträknade automatiskt för ditt hus i Stockholm och på andra orter.![]()
Klicka här för att svara