Farzan: varför utnyttjar du inte garantin? Lämna in datorn så får du den tillbaka med en ny disk med rätt programvaror på. Vill du absolut köpa och montera disken själv så är det bara ringa tillverkaren, dom är skyldiga att sälja dig återställningsskivor för någon hundralapp, ASUS tex skickar dom gratis i dom flesta fall.
Kör mycket HP, och råkade ut för liknande problem med några maskiner. Där skickade jag ett mail till deras support, talade om att disken var trasig och att jag behövde en ny samt nya skivor. Kom på posten någon dag senare.
Men, hur som helst är det bra att kunna plugga in diskarna till en usb på annan dator och kopiera och scanna dem där. Jag använder denna adapter för ändamålet:
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SATA-61
Men, hur som helst är det bra att kunna plugga in diskarna till en usb på annan dator och kopiera och scanna dem där. Jag använder denna adapter för ändamålet:
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SATA-61
Helt sant. Upptäckte det nu. Länken verkar fungera om man har varit inne på sidan och krånglat innan, så det är nog nåt strul med sessions eller dyl. den hittas dock om man söker på SATA-61. Finns nyare ersättare nu, men det viktigaste som jag ser det är att man måste kunna koppla den till en dator utan att behöva krångla med drivrutiner. Det fina med denna är att den registrerar inget innan någon disk är inkopplad och lägger då in drivrutinerna precis som om du anslutit med PATA eller SATA internt. Jobbar med USB2.0 vilket kan ge 480 Mbps. (Givetvis påverkas detta av vad disken har för hastighet)mats_o skrev:
Ni som skruvar många datorer i månaden kommer starkt att uppskatta en kompis som denna... Två st borde dessutom göra en kopiering av gammal disk till ny disk till en barnlek utan att man behöver skruva upp någon mer dator än den man jobbar med. (Har dock enbart kört med en själv ännu)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag kör OS X Tiger på en gammal Mini, 1.5Ghz PPC och 1 GB RAM. Vad ska man säga, den spinner som en katt?joflopp skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
OS X (Unix under cover - typ) krväer betydligt mindre än Ms windows xp och definitivt Vista.Rikard Ågren skrev:
Jag kör OS x 1.3.9 på en 4 år gammal iMac. med 512 mb Ram.
Visst . det är ingen raket - och att tex läsa Dn eller aftonbabblet, även med flashblocker, kan vara en utmaning för tålamodet när man skall scrolal lite. Detta är inte pga OSet dock utan eftersom moderna websiter kör väldigt mkt tunga miniapplikationer (javascrip/flash osv)
Så den börjar bli lite gammal - men när jag byter den, det är min "betala räkningar-, läsa mail- och nöjessurfardator, så blir det nog en nyare beggad Mac - för Os:et gillar jag även om det kräver lite tillvänjjning
/K
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 715 inlägg
Bättre upp! Riktig UNIX. Det skiter i och för sig de flesta i.klaskarlsson skrev:
http://www.apple.com/macosx/technology/unix.html
Det apple gjorde helt rätt och som MS inte har vågat sig på riktigt är att kapa bakåtkompabiliteten. När man har bytt cpu leverantörer så har man antingen emulerat eller ignorerat problem. MS och Intel har hela tiden hållit kvar i allt gammalt vilket gör det tungrott tyvärr. Och ja. Det går att köra edlin på en Core2Quad om man nu är lagd åt det hållet 
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Fast med OSX/UNIX är det ju inte riktigt så.mats_o skrev:Det apple gjorde helt rätt och som MS inte har vågat sig på riktigt är att kapa bakåtkompabiliteten. När man har bytt cpu leverantörer så har man antingen emulerat eller ignorerat problem. MS och Intel har hela tiden hållit kvar i allt gammalt vilket gör det tungrott tyvärr. Och ja. Det går att köra edlin på en Core2Quad om man nu är lagd åt det hållet![]()
UNIX/LINUX har ju anor från 70-talet
Och visst är man inte bakåtkompatibel med allt "out of the box" men iom introduktionen av OSX (med unix i "bakgrunden") så har man ju introducerat hela open source världen med principen - finns det inte för din hårdvara - kompilera det för din hårdvara då )
/K
Unix har anor från 70 talet ja, men det är inte riktigt samma sak som att det går att köra vilket 70 tals program som helst, ens med en omkompilering. Uppgraderingarna på libc brukar kunna kräva lite ändringar ibland. MS har bibehållit binärkompabilitet tom. och det drar mer kraft.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Exakt - men det jag menar är att ofta, om det inte är alltför gammalt skräp man kör på, så brukar det gå att kompilera - men visst speciallibbar kan alltid ställa till det , nu funktionalitet i libc (libc versioner ) osv osvmats_o skrev:
Men hur ofta vill man köra nyare program på gammal HW - eller ens förväntar sig det och det går ju f.ö. inte på windows heller förresten. Men att köra äldre program på nyare hw/os brukar väl gå ungefär lika bra- med skillnaden att det kan behäva lite handpåläggning i Unix som sagt - så det är ju inte "plug&play" direkt - å andra sidan vette f-n om jag kan kalla en del av MS bakåtkompabilitet plyga nad play heller ibland
Och med Vistadeklarerar dom ju att det är "inkompatiblelt i visa fall" -problemet är att man itne alltdi upptäcker det så lätt utan saker funkar bara "inte riktigt"
/K
Hmm, jag jobbar på Ericsson och precis fått omrullat till Vista. Inga problem att få localadmin på sin egen burk, bara att fråga.klaskarlsson skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Blå kvistar i furugolv efter vitpigmenterat lut och hårdvaxolja
Golv -
Måla panel som har kvistar solidvit med BIN kvist och isoler färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur har man fått fram denna gråa patina?
Inredning -
Bilder på gråa hallar finns dem? Kanske ni har lite smakråd också.
Färg, Måla & Tapetsera -
IKEA-fläkten ger mig gråa hår
Kök