Jag tillhör dem som fått mycket problem med drivrutiner när vista gjorde entre på nätverket. Skrivare som alltid fungerat korrekt mot XP och utan problem ställde helt plötsligt till med kaos då enbart vistas anrop mot skrivaren (inte utskrifter) fick hela spoolern att ge lägga av helt och servern kunde inte kommunicera med någon skrivare alls innan spoolern startats om. Detta problemet "löstes" genom att just de användarna fick lokala skrivare med USB istället.
När det gäller att grafiken i vista skulle vara så underbart bra hänvisar jag bara till denna videon. http://www.youtube.com/watch?v=xC5uEe5OzNQ
Jag skulle gärna ta över alla företagets datorer till linux istället, problemet är bara att de flesta av de anställda här är i en ålder där de är livrädda så fort något ser annorlunda ut på en dator.
När det gäller att grafiken i vista skulle vara så underbart bra hänvisar jag bara till denna videon. http://www.youtube.com/watch?v=xC5uEe5OzNQ
Jag skulle gärna ta över alla företagets datorer till linux istället, problemet är bara att de flesta av de anställda här är i en ålder där de är livrädda så fort något ser annorlunda ut på en dator.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 715 inlägg
Du menar väl ändå denna?
http://www.youtube.com/watch?v=50DHHMBIJf8
Ge inte mig vatten på kvarnen nu...
http://www.youtube.com/watch?v=50DHHMBIJf8
Ge inte mig vatten på kvarnen nu...
En till i länksamlingen då om vi ändå håller på. Även om vi alla har våra åsikter om hur MS har utvecklat sina produkter, försök se denna video utan att känna lite nostalgi: http://www.youtube.com/watch?v=q2eCzYkFxfs
Alla som har kört minst hälften av dem kan ju räcka upp en hand. *vinkar högt*
Alla som har kört minst hälften av dem kan ju räcka upp en hand. *vinkar högt*
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Har kört Vista 64 i nåt halvår, var lite knöligt i början men tycker det funkar bra nu, får se om det hjäper upp något med 8 gig minne, har stoppat in det istället för 4 gig som det var tidigare... har en quad och brukar köra många program paralellt...
har stängt av indexeringen på mina diskar då jag vill att de ska stänga av sig efter en tids inaktivitet
så du kan ju labba lite med indexeringen beroende på vad du är ute efter...
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.134709
har stängt av indexeringen på mina diskar då jag vill att de ska stänga av sig efter en tids inaktivitet
så du kan ju labba lite med indexeringen beroende på vad du är ute efter...
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.134709
Redigerat:
Jag har läst artikeln nu på PC för alla.
Man hävdar att sökningen går blixtsnabbt!
På min maskin kan det ta 5-10 minuter innan Vista hittar något jag söker. Om den nu hittar vad jag letade efter.
Jag måste nog ha något fel på min maskin???
Man hävdar att sökningen går blixtsnabbt!
På min maskin kan det ta 5-10 minuter innan Vista hittar något jag söker. Om den nu hittar vad jag letade efter.
Jag måste nog ha något fel på min maskin???
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
jag tippar att den som skrev att du söker i hela filerna istället för på filnamnen har rätt, jag har aldrig testat att söka på något annat än på filnamn men sen har jag ca 4 terrabyte med disk så det skulle nog ta väldigt lång tid att söka igenom alla filer.
tippar att du borde ändra till sökning på filnamn och även se till att indexera på filnamn, då borde du kunna söka väldigt snabbt (men lite på bekostnad av prestandan på datorn när du gör annat än söker)
jag stängde av indexeringen tämligen omedelbart då jag inte vill att mina diskar ska snurra i onödan så jag är inte kunnig om indexering...
tippar att du borde ändra till sökning på filnamn och även se till att indexera på filnamn, då borde du kunna söka väldigt snabbt (men lite på bekostnad av prestandan på datorn när du gör annat än söker)
jag stängde av indexeringen tämligen omedelbart då jag inte vill att mina diskar ska snurra i onödan så jag är inte kunnig om indexering...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
troligen inte, jag har 20948 objekt indexerade
men jag har oxå ett antal hårddiskar och om jag tittar på egenskaper på tex enhet G: så har jag ikryssat Indexera den här enheten för snabbare sökning
ser ut som jag har indexering av de flesta diskarna även på min xp burk så jag får ta tillbaka vad jag skrev tidigare...
om du ska stänga av indexeringen eller inte beror ju på om det är viktigare för dig att hitta saker snabbt eller att datorn ska gå maximalt fort när du gör annat än sökningar med den... så det är ju en prioriteringsfråga...
men det viktigaste för dig är nog att du söker på rätt typ av objekt...
men jag har oxå ett antal hårddiskar och om jag tittar på egenskaper på tex enhet G: så har jag ikryssat Indexera den här enheten för snabbare sökning
ser ut som jag har indexering av de flesta diskarna även på min xp burk så jag får ta tillbaka vad jag skrev tidigare...
om du ska stänga av indexeringen eller inte beror ju på om det är viktigare för dig att hitta saker snabbt eller att datorn ska gå maximalt fort när du gör annat än sökningar med den... så det är ju en prioriteringsfråga...
men det viktigaste för dig är nog att du söker på rätt typ av objekt...
Redigerat:
Om det funkar så på ditt jobb så skulle jag vilja säga att er sysadmin har en del att göra. Vista är upplagt för att alla inte skall ha möjlighet att köra som admin, det skall endast admin ha... Om alla är admin så skulle jag inte klaga på vista, jag skulle klaga på IT-avdelningen.klaskarlsson skrev:
Om Vista är rätt uppsatt och rullar på och rullar på rätt maskin så funkar det mycket bra och är mycket säkert. De senaste säkerhetshålen som kommit fram har alla slagit hårdast mot XP/Server 2003.
/O
Jo det är just det. Att Microsoft fortsätter att försöka klona Mac OS (eller låter sig inspireras) men ständigt misslyckas genom att man fortfarande tänker teknik snarare än användare. Jag ANVÄNDER (inte sätter upp, fnular, administrerar och mixtrar) dagligen både Windows XP och Mac OS samt oregelbundet även Vista. Jag är pc-människa av hävd och gammal vana - jag uppskattar möjligheterna Windows ger att "se bakom" ytan. Samtidigt inser jag att Mac OS fortfarande ligger oerhört mycket längre fram vad gäller användbarhet, såväl strukturellt som grafiskt. ALL utveckling av tekniska produkter för privatkonsumenter distansierar sig idag från teknikfixering och satsar istället på användbara gränssnitt. Vista försöker men misslyckas. Jag förstår inte vad Microsoft sysslar med.nosslo77 skrev:
Tilläggas bör väl att jag inte har några principiella avogheter mot Microsoft men deras operativsystem lider av ett tekniktungt arv. XP är färdigslipat och användarna invanda vid gränssnittet. Vista kommer säkert dit också så småningom men lider liksom alla Windows-system av låg inuitivitet samt att det är alldeles för minnes- och processorkrävande teknik.