Hej!
Jag har varit inne i en norsk butik i sthlm som säljer döläckra sobra möbler, dyra. Mycket av träslagen är behandlade på något sett och som resultat ser man en grå häftig patina. Jag tror inte det är träslaget i sig som är grått utan man har behandlat det. Har även nu sett MIO-möbler haft lite småkraffs i samma look. Så hur gör man? :) Är det vaxat med grå pigment? Kemikalier? Ytan är inte lackad, känns naturlig, tror det är vaxat. Ska fråga om jag går in där igen, men ni kanske vet här på rak arm?

Exempel:
http://www.slettvoll.no/kolleksjon/detaljer/haag_skap/64/11

Det står i beskrivningen att det är Ek...så träslaget var ju inte svårt. Behandlingar är jag inte så duktig på.

Vitlaserat men tunn lasyr och noga borttorkat, en gissning men ek är så porigt att det kan fungera.

Protte

Jag har googlat lite mer ni och stött på denna text:

"De lanserer i disse dager nyheten "Værbitt eik", som er den nye trenden i London og Paris. Slettvoll introduserer den for Scandinavia og formspråket kjennetegnes av røff eleganse. Fargen er matt, og har sjatteringer av grått og hvitt. Senere vil den bli levert i mocca og rustikk. Kjempetøft !"

...det är alltså grått o vitt. Jag vill minnas jag hörde eller läste för några år sen att man kan syrabehandla(?) trä för att få fram en patina, vill nog ändå tro man gjort det även här, annars gissar jag på pigmenterat möbelvax.

Skulle gärna vilja veta vad "sjatteringer" betyder på svenska.

Hemmakatten
Det betyder 'schatteringar'. De menar att det blir stråk, mönster och olika nyanser av grått och vitt. Själva ådringarna/åsarna i trät blir nog mer åt det gråa hållet medans mellanrummet mellan åsarna blir mer vitaktiga.

Hemmakatten skrev:
Det betyder 'schatteringar'. De menar att det blir stråk, mönster och olika nyanser av grått och vitt. Själva ådringarna/åsarna i trät blir nog mer åt det gråa hållet medans mellanrummet mellan åsarna blir mer vitaktiga.
Okej, tack. Googlade på ordet schatteringar och det använde i alla möjliga sammanhang, o just som du beskriver. Undrar bara lite mer hur just detta trä är behandlat. Om det möjligtvis laserats/vaxats en vända med vitt, sedan en vända med grått, sedan slipa mkt försiktigt så de höga partierna tappar den grå färgen o de vita kommer fram...och den grå nyansen behålls i de låga partierna. Men är denna ek så ojämn verkligen? ..vill minnas den såg slät ut.Jag får helt enkelt åkta dit igen i fråga. :P

Herdins har en bets i silver, jag *tror* att den inte har någon metallic i sig utan är vitgrå. Det finns även en oljebets som heter järnvitriol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.