Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Vi har inte gått över till Vista på jobbet ännu.nosslo77 skrev:Om det funkar så på ditt jobb så skulle jag vilja säga att er sysadmin har en del att göra. Vista är upplagt för att alla inte skall ha möjlighet att köra som admin, det skall endast admin ha... Om alla är admin så skulle jag inte klaga på vista, jag skulle klaga på IT-avdelningen.
Om Vista är rätt uppsatt och rullar på och rullar på rätt maskin så funkar det mycket bra och är mycket säkert. De senaste säkerhetshålen som kommit fram har alla slagit hårdast mot XP/Server 2003.
/O
Finns inga skäl förräns supporten tas bort, bara problem, enligt it-avd. (vilket jag helhjärtat stödjer)
Min egen erfarenhet av Vista är på de testdatorer vi har, samt kunders datorer (de som inte funkar) och hemma/hos bekanta
Men även på jobbet så skulle jag protestera grymt om jag inte själv fick vara admin på min dator med tanke på mitt yrke. på Ericsson fick man tex inte vara det - och när man då skulle installera utils, libbar osv så var det ett härke då man tvunget skulle ringa It varje gång
"Om Vista är rätt uppsatt och rullar på och rullar på rätt maskin så funkar det mycket bra och är mycket säkert." - får väl tro på dig då - trots att 90% av de Vista datorer jag har hanhållit inte funkat bra. Och med "home edition" så skall det itne finnas så mkt annat än "rätt installerat"!!
/K
Det i mitt tycke största abret med Vista är att det kräver så mycket mer för att rulla smidigt. Jag skaffade en Lifebook P7230 när den kom. En liten smidig burk som jag kan få med mig överallt och eftersom jag är en mötesslav, ständigt på språng vill jag ha en maskin som är kompetent, inte väger så mycket och inte tar plats. 1.2 Ghz, 1 GB minne och leverades med Vista. Guuud så seg maskinen är ibland. Har stått ut tills nu men nu får det vara nog. Har beställt en ny disk och ska uppgradera till 2 GB minne och se vad Ubuntu går för. Var ett tag sedan jag testade deras distro Det enda jag kan tänka mig att jag kommer att sakna är OneNote som följer med Office 2007. Smidigare verktyg för att hålla koll på minnesanteckningar får man leta efter.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Det jag tycker är bra med vista är att när man ska döpa om en fil så markeras inte de tre tecknen efter punkten, och sedan så om man ska kopiera en massa filer, så samlar den ihop frågorna till slutet, xp kan ju fråga när som helst och sedan stannar den där, så när man gör något som ska ta ett par timmar så kan den ha stannat efter en halvminut...
Vista och Office 2007 på 1Gb och 1,2Ghz? Ja, då skulle jag ta reda på lite rekommendationer innan jag klagar. Visst MS rekommenderar inte så mycket, men alla företag som jag har pratat med iaf har rekommenderat minst 2Gb till kombin Vista & Office 07. Jag skulle rekommendera att prova att uppgradera till 2 Gb och se om det blir bättrejoflopp skrev:Det i mitt tycke största abret med Vista är att det kräver så mycket mer för att rulla smidigt. Jag skaffade en Lifebook P7230 när den kom. En liten smidig burk som jag kan få med mig överallt och eftersom jag är en mötesslav, ständigt på språng vill jag ha en maskin som är kompetent, inte väger så mycket och inte tar plats. 1.2 Ghz, 1 GB minne och leverades med Vista. Guuud så seg maskinen är ibland. Har stått ut tills nu men nu får det vara nog. Har beställt en ny disk och ska uppgradera till 2 GB minne och se vad Ubuntu går för. Var ett tag sedan jag testade deras distro Det enda jag kan tänka mig att jag kommer att sakna är OneNote som följer med Office 2007. Smidigare verktyg för att hålla koll på minnesanteckningar får man leta efter.
Jovisst, men när maskinen inte gick att få med annat (vare sig hårdvara eller operativ) så anser jag mig ha all rätt i världen att tycka att det största abret med Vista är att det kräver lite väl mycket för att snurra. För övrigt är det inte att dra igång Office 2007 som är problemet. Snarare uppstartstider eller så enkla saker som att knalla runt i filträdet som tär på tidstålamodet.nosslo77 skrev:Vista och Office 2007 på 1Gb och 1,2Ghz? Ja, då skulle jag ta reda på lite rekommendationer innan jag klagar. Visst MS rekommenderar inte så mycket, men alla företag som jag har pratat med iaf har rekommenderat minst 2Gb till kombin Vista & Office 07. Jag skulle rekommendera att prova att uppgradera till 2 Gb och se om det blir bättre
Vista ska ha minst 2 GB. Punkt!
Nu är jag själv inte så förtjust i Vista, men ska man kunna ge ett program (operativsystem eller ej) en ärlig chans att visa vad det är kapabelt till så måste man givetvis se till att det finns resurser för det.
Visst kan man köra vista i sig på 1 GB, men vad har du för nytta av en dator om du enbart jobbar med operativsystemet och inga andra program?
Till de HP jag köpte in nyligen till kontoret fanns t.o.m. rekomendationen att inte köra vista med mindre än 2 GB.
För övrigt, hur mycket använder ni egentligen av specialfunktionerna i ms office? Flera av mina kollegor anser att openoffice är betydligt enklare att arbeta med och ville inte ha 0ffice 2k7, och dessutom är systemkraven trevligare. (och priset!)
När det gäller Ubuntu 8.04 på en P7230 så finns några småbuggar kvar,Se testrapporten, men för övrigt släpps snart 8.10
Nu är jag själv inte så förtjust i Vista, men ska man kunna ge ett program (operativsystem eller ej) en ärlig chans att visa vad det är kapabelt till så måste man givetvis se till att det finns resurser för det.
Visst kan man köra vista i sig på 1 GB, men vad har du för nytta av en dator om du enbart jobbar med operativsystemet och inga andra program?
Till de HP jag köpte in nyligen till kontoret fanns t.o.m. rekomendationen att inte köra vista med mindre än 2 GB.
För övrigt, hur mycket använder ni egentligen av specialfunktionerna i ms office? Flera av mina kollegor anser att openoffice är betydligt enklare att arbeta med och ville inte ha 0ffice 2k7, och dessutom är systemkraven trevligare. (och priset!)
När det gäller Ubuntu 8.04 på en P7230 så finns några småbuggar kvar,Se testrapporten, men för övrigt släpps snart 8.10
Och det är 8.10 jag inväntar, är ju bara några dagar kav och det verkar ha hänt en del på laptopsidan sedan sist. Själv kommer jag helt uppenbart att klara mig med Open Office så jag har inga krav på varken Vista eller Office 2007. Sedan fortsätter jag att hävda min rätt att tycka att det är ett aber att Vista kräver så mycket mer av hårdvaran än andra operativsystem. Möjligt att OS X kräver massor, ska låta det vara osagt då jag inte använt Mac själv. Ett alternativ hade varit att göra som så många andra och dra in XP istället för Vista nu när supporten förlängts. Gillar dock tänket i Vista, men min maskin blir lite för "tradig". Får se om jag hinner installera Ubuntu i nästa vecka och göra en vettig utvärdering. 
Att supporten har förlängts är en myt. En väldigt välspridd sådan men ändå tyvärr en myt.
MS supportregler säger att man har primärsupport under minst 5 år efter att OS:et har släpts. Den perioden går ut 14 april 09. Efter det har man 5 års extended support. Under den fasen är det enbart säkerhetsfixar man är garanterad.
finns en del generellt på http://support.microsoft.com/lifecycle/ och för xp gäller http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=3223
MS supportregler säger att man har primärsupport under minst 5 år efter att OS:et har släpts. Den perioden går ut 14 april 09. Efter det har man 5 års extended support. Under den fasen är det enbart säkerhetsfixar man är garanterad.
finns en del generellt på http://support.microsoft.com/lifecycle/ och för xp gäller http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=3223
Jag tycker att Vista känns som en onödig release, typ WIndows ME.
Den fyller liksom ingen funktion, speciellt när WinFS inte ens kom med...
Visst, ska man köra N.A.P. så finns ett gui som inte behövs.
Gillar man att irritera så kan man ha UAC påslaget.
Windows Defender är vettig, vet ej hur bra.
Utforskaren är försvårad och ohyggligt tillfulad.
Det som är så konstigt är att det kräver så enormt mkt. av hårdvaran.
Kör bla. Vista-moduler i mitt N.A.P.-labb med VmWare och Vistan är trög som
f*n till och från, otroligt irriterande, en 2008 server går lättare.
Den fyller liksom ingen funktion, speciellt när WinFS inte ens kom med...
Visst, ska man köra N.A.P. så finns ett gui som inte behövs.
Gillar man att irritera så kan man ha UAC påslaget.
Windows Defender är vettig, vet ej hur bra.
Utforskaren är försvårad och ohyggligt tillfulad.
Det som är så konstigt är att det kräver så enormt mkt. av hårdvaran.
Kör bla. Vista-moduler i mitt N.A.P.-labb med VmWare och Vistan är trög som
f*n till och från, otroligt irriterande, en 2008 server går lättare.
Det jag ser som stora förbättringar är stödet för mobila användare. Har man försökt synka lite datamängder med XP:s synk och sen satt sig på en vista så vill man inte gå tillbaka.
Driver delegation funktionerna är rätt fina plus omskrivningen av smartcard stacken. Sen är UAC är irriterande men den gör en hel del nytta under skalet. likaså randomize funktionerna. Syntes iom senaste hålet där det inte alls vart lika alvarligt på Vista/2008.
Men visst vill man ge Vista två liter avfettning intravenöst så att det blir ordning på den. Varför i hela H-E ska man ha en obligatorisk mailklient? Och edlin trode jag vi hadde pensionerat för ett tag sen alltså
Driver delegation funktionerna är rätt fina plus omskrivningen av smartcard stacken. Sen är UAC är irriterande men den gör en hel del nytta under skalet. likaså randomize funktionerna. Syntes iom senaste hålet där det inte alls vart lika alvarligt på Vista/2008.
Men visst vill man ge Vista två liter avfettning intravenöst så att det blir ordning på den. Varför i hela H-E ska man ha en obligatorisk mailklient? Och edlin trode jag vi hadde pensionerat för ett tag sen alltså
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Och varöfr skall all HD video kodas och avkodas internt tom med HDCP - DÄR har du en bantning till skilnad från edlin som inte kan ta upp mkt !?mats_o skrev:Det jag ser som stora förbättringar är stödet för mobila användare. Har man försökt synka lite datamängder med XP:s synk och sen satt sig på en vista så vill man inte gå tillbaka.
/K
Största problemet jag har med Vista är att papperskorgen vägrar att inaktiveras. Trots att jag inaktiverat den så vill den slänga alla mindre filer i den, och jag tvingas hålla inne shift eller gå till papperskorgen och tömma den efteråt.
Det är väl skit samma när man blir tvungen att köra Messenger med administratörsrättigheter för att det ska funka. Det är MS som har goofat hur man än ser det...mats_o skrev:
Vi kör Vista sen ett och ett halvt år på en DualCore-maskin med 2GB som kom med Vista förinstallerat men det är mest elände ändå. Ett system som försöker vara för smart för sitt eget och användarens bästa.
Snabbstarten är jättefin. Om Vista fuckar upp stacken så att det hänger sig eller tuggar på i evigheter med ingenting, och man startar om, så kommer det upp med samma fel igen.
Riktigt kul har det blivit nu när diskstrukturen har börjat krångla. CHKDISK klarar det inte för den HÄNGER p g a det som den har till uppgift att fixa, vilket är under all kritik för en utility av den typen. Jag kan inte rigga en ny systemdisk eftersom det inte följde med OS-installationsmedia (det var ju förinstallerat...) och backupprogramvaran i Vista Home Premium backar inte upp systemkatalogerna, bara användardokument! Skitbra!
Tillåter mina killar att använda messenger, och hade inga problem alls med det när jag installerade ett gäng nya laptops för någon månad sen.
Vista eller inte, jag lever med inställningen att det är bättre att låta dem få hållas med datorerna och att undervisa i datasäkerhet. Man lär sig av misstagen, och handen på hjärtat, hur många av oss tekniker har inte råkat ut för virus trots att vi "borde vetat bättre"?
Tro mig, de flesta killarna brukar skämmas så när de dragit på sig något som visar sig komma från diverse olämpliga sidor, att de erkänner själva vart de tror att det kommer från, och ber dessutom om råd för hur man ska skydda sig (utöver det självklara att hålla sig ifrån vissa sidor). Kan lugnt säga att loggarna varit betydligt trevligare nu på sistone när de börjat inse själva. Men men, börjar bli lite väl OT nu...
Vista eller inte, jag lever med inställningen att det är bättre att låta dem få hållas med datorerna och att undervisa i datasäkerhet. Man lär sig av misstagen, och handen på hjärtat, hur många av oss tekniker har inte råkat ut för virus trots att vi "borde vetat bättre"?
Tro mig, de flesta killarna brukar skämmas så när de dragit på sig något som visar sig komma från diverse olämpliga sidor, att de erkänner själva vart de tror att det kommer från, och ber dessutom om råd för hur man ska skydda sig (utöver det självklara att hålla sig ifrån vissa sidor). Kan lugnt säga att loggarna varit betydligt trevligare nu på sistone när de börjat inse själva. Men men, börjar bli lite väl OT nu...