Surt! :cool:

• Haha
Snigla
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Surt! :cool:
Som jag hört andra säga i trädgårdsgrupper.. de är ovanligt ”vattniga” just nu.. dvs inte lika surt som det kunde varit.. :)

(Har pudrat tjusigt med florsocker)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lasagne med tonfisk (2-3 port)

Så vad använde mitt äventyrliga jag..
- Färska lasagneplattor
- 1 liten burk tonfisk i vatten
- 2 stora sparrisar
- 1/2 ask körsbärstomater (delade)
- 1 hackad lök
- 1 påse Dill och citronsås (färdig kylsås.. til typ torsk tror jag..)
- 1 msk finhackad dill
- 1-1,5 dl mjölk
- Salt o peppar
- Riven ost (på topp)

180 grader / varmluft ca 35-40 min

- Började med ett lager pasta, sedan tomat.. lök.. tonfisk och hälften av såsen (försökte smeta ut den lite)
- Sedan gjorde jag om allihopa (ett lager till)
- Sedan la jag den.. lök o tomat som var kvar på topp.. och strödde på riven (i mitt fall, skivad) ost.

Rörde ihop dillen, mjölken, salt peppar.. och slog på över hela så det fördelade sig..

Gratäng i tillagningsfas med pastaplattor, ostsås, dill, vit bakgrundsföremål, träbord, råvarumenyn synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser la sig dillen på toppen, men det gör inget :)

En ugnsbakad gratäng med gyllenbrun ost, örter och grönsaker, serverad i en vit keramikform.
Skapa konto

Färdig.. dax o äta :)

Ett fat med pasta, tomat, gurka, ost; ser ut som hemlagad måltid.
Skapa konto

Serverades med lite grönsaker..(y)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
ESC till ära så beställde jag en liten smörgåstårta!

Kyckling o bacon..

Ett färgrikt fat med frukt och grönsaker: apelsin, passionsfrukt, vindruvor, kiwi, tomat och grönsallad.
Skapa konto

Macka med kyckling, bacon, grönsaker, grönt, apelsinskivor och druvor. Färgrik, matpresentation, uppdukad på träfat.
Skapa konto

De hade inte snålat på nått! :oops: mycket frukt, mycket kött.. och fyllningen var perfekt.. inte för tung och inte för majonnäsig (perfekt avvägning).

Jag tror dock att de missuppfattat det där med 4 portioner.. tror nog det där är 6 portioner!

Men jag klagar inte! (även om vi fick äta det i flera dagar..)

(y)

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Citronkakan (inlägg #913 )

Har nu testats i hushållet.. där vi är lite svaga för citron hehe.. blev jättegod! :love:

Gjorde i en annan sorts form, tog sockerkaksform typ och den i receptet är med brödform (avlång). Kan också tillägga att vi tog en citron (och zest) i kakan och en citron (och zest) i glasyren.. (de var ganska saftiga). Blev perfekt hos oss (för oss? rent smakmässigt). (y)

Dock vet jag inte riktigt hur de fick dit glasyren haha.. jag tror de måste haft världens minsta och torraste citroner när de gjorde receptet.. fick nog ha i 1 dl mer florsocker i slutänden (svårt att veta hur mycket jag pytsade i..) än vad som stod i receptet! (trots 1 citron mindre..) :oops:

Sockerkaka med glasyr på mörkt träbord, bitar av skal syns, smulor, hemlagat bakverk.
Skapa konto

Bundtkaka med vit glasyr på fat, inomhusbelysning, mörk bakgrund, närbild.
Skapa konto

Den stelnade iaf.. (även om det inte riktigt ser så ut på kakan haha).

MUMS!

@DennisCA bakat nå kul? lagat någon mumsig mat? :D

Premiärgrillning (efter diskning, inoljning o avbränning i 2x30 min)
@Alfredo

Ugnsbakade grönsaker på en bakplåt, inklusive sötpotatis, zucchini, lök, och potatis.
Skapa konto

Serverades ugnsrostade grönsaker till

Grillat kött med rostade grönsaker och vitlöksås på blå tallrik.
Skapa konto

.. och bea :)

Grillen funkade utmärkt, jäklar i mig va snabbt den kom upp i temp (och höll temp bra).

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Muffins på blåmönstrad tallrik, blommor i vas, tekopp, ljus bakgrund, hemtrevlig fikastämning.
Skapa konto

Länk till recept ifall bilden inte funkar.. (vilket det inte gjorde hos mig! Tydligen går de två funktionerna inte ihop, länk plus förstora bild..)

... och Rabarberbullar blev det :love:

Flera nybakade muffins med pärlsocker på träskärbräda. Söta bakverk i rosa formar.
Skapa konto

En muffin med pärlsocker på toppen i ett rosa-randigt muffinsform står på mörkt bord.
Skapa konto

Färska muffins med pärlsocker på träskärbräda, rosa och vita formar.
Skapa konto

TIPS / KOMMENTAR: som många "hastbullar" (dvs gjoda på bakpulver, inte med jäst) uppfattas de som lite torra. Det trots att vi hade nog nästan 2 dl rabarber i .. (recept sa 1 dl). Nästa gång ska jag göra någon halv dl "rabarberkräm" och ha i smeten (koka lite rabarber, 1/2 tsk kardemumma, några matskedar vatten o lite socker.. i några minuter o hälla i smeten).. för mer smak och dessutom se om den blir lite saftigare/mindre torr.

Angående kardemumma.. det är ju en klassiker till rabarber, så vi föredrar ofta det som tillbehörskrydda/smak.. vs kanel som är i detta recept eg (älskar kanel också, men kardemumma o rabarber är "grej" ihop hehe)

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
RABARBERKRÄM:

Igår kokade vi lite rabarberkräm (mums) och det tog vi till lunch idag.. var riktigt gott!

En stor gryta med soppa och en slev, sliten insida, synliga ingredienser som grönsaker. Matlagning.
Skapa konto

Från gårdagens "kok"

Skål med flingor och mjölk, sked, äts upp, frukost, enkelt, keramik, närbild, matstund.
Skapa konto

Dagens lunch :love:

Recept: https://www.ica.se/recept/rabarberkram-729120/

TIPS: i år körde vi "naturell" (iaf denna gång), men förra året hade vi i 1-2 tsk kardemumma i krämen.. och det är en trevlig tvist (om man gillar den traditionella kombon rabarber och kardemumma)

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Attans, jag är sen.. sprang på min bild för chokladbollens dag som var här för ett tag sedan.. en sådan dag glöms inte av i första taget :giggle: (men bilden glömde jag!)

Sepiainfärgad bild, "Chokladbollar" i skål, dekorerad med strössel, text "Is da shit :)" ovanpå. Vintagestil.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Måste bara prata lite mer om min pastagratäng som jag gjorde, för den var bara sååå god..

Jag skulle göra en korvstroganoff häromdagen.. men när jag började hugga saker så hittade jag små restbitar i kylskåpet som jag "bara var tvungen" att göra mig av med.. dvs stoppade i "stroganoffen".. så i slutänden blev det nog en korvgryta helt enkelt!

Hade i: Delad stekt bratwurst, tunna stekta halva bitar pepparsalami, 1 finhackad lök, 1/2 paprika i bitar, 1/2 squash, 3 padrones, 4 msk taco/salsa, habanerosalt, grovmalen svartpeppar, 1 msk tomatpure, oregano.. 2 burkar krossade tomater, en nypa socker..

- Slog i gång plattan.. ställde upp en gryta.. fyllde den med krossade tomater, tomatpure o kryddor..
- Stekte korvarna för sig (gillar lite stekyta), stekte sedan löken en liten stund innan jag kastade i paprika o padrones o squash (sistnämnda kan man nog lägga direkt i kastrullen med krossade tomaterna)
- Hällde över det stekta vartefter i grytan.. och lät allt småputtra i 20 min kanske..

- Kokade och serverade ris till första gången (y).. men hälften blev kvar :cool:

En gratäng i en vit ugnsform, gratinerad med ost och kryddor, på ett mörkt underlag.
Skapa konto

Gratinerad lasagne i vit form, gyllenbrun ost, tomat, örter på toppen.
Skapa konto

Så då blev det att göra en PASTAGRATÄNG av resterna!
Vilket blev otroligt lyckat..

Då jag inte hade haft så mycket kött i från början och detta var dessutom "bara halva".. så planerade jag att fylla ut lite med en buffelmozzarella jag hade (som gick ut imorgon) i kylskåpet. Det verkade (i mitt huvud) som en perfekt match..

Så jag kokade spaghetti.. spolade kallvatten på det och la det i botten på en ugnsfast form. Tog saxen och klippte lite kors och tvärs (kändes som det behövdes för att kunna servera..).

Sedan tog jag fram korvgrytan och klickade uppepå spaghettin.. (smetade ut, det var ju lite tomatsås..). Sedan tog jag mozzarellan och skar den i mindre tärningar.. så jag kunde trycka ner dem i korvlagret.. jämt fördelat över hela ytan..

Sedan tog jag fram osten och osthyveln.. och la ett lager ost över ytan.. sen kom jag på att jag borde få ner lite vätska till pastan.. så jag tog 1 dl matlagningsgrädde och så saltade jag lite med habanerosalt.. och rörde om.. hällde längs formens kanter och lite tvärs över.. (blev mest längs kanterna) och så tog jag lite nymalen peppar på topp.. innan jag "kastade" in allt i ugnen.. 200 grader i 25 min ungefär.. ska få färg och bli varmt.

Tallrik med spaghetti, tomatsås, färgglad sallad, gaffel, mörk bordsyta.
Skapa konto

Serverade med färsk baguett och sallad :love::ok:

Blev grymt gott..

• Gilla
  • Älska
galento och 3 till
  • Laddar…
Har första sommargästerna för året på besök.. och jag beställde en smörgåstårta till igår.. med lax och räkor (tonfisk o räk o äggfyllning).

Jättegod! Inte så tung och bra smak.. bra kombo (ska jag komma ihåg ifall jag får för mig att göra en egen nån gång igen..)

En smörgåstårta med ägg, räkor, grönsaker, citron dekorerad med dill på en blommig duk.
Skapa konto

En smörgåstårta med ägg, citron, räkor, dill, majonnäs, tomater, och gurka. Festlig, färgglad och lockande presentation.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Gjorde en sån här idag. Inte för att min ser lika fin ut men kommer nog bli lika god till en fika i helgen.
Semifreddo med hallon och pistaschnötter, dessert, rosa och vit, betygsatt 3.7/5.
Skapa konto

• Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.