Okej, detta är en kladdig historia :cool: men man måste testa ibland.. hm kanske ska tillägga att vi inte gjort något fel! Bara att det var kladdigt haha..

TRADITIONAL PASTA CARBONARA
Var det som stod på tapeten att laga till kvällsmat igår..

Har sjlälv aldrig funderat så mycket på vad som anses vara hm "äkta".. men iaf så var detta de..

En skål med en visp och en rörd äggsmet till traditionell pasta carbonara, med synliga klumpar av riven ost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blörjas med att röra ihop en äggsmet.. (ägg och riven pecorino) samtidigt som man "smälter" griskind i stekpannan (mycket fett på den!.. det blir en del av "såsen")

Tallrik med traditionell pasta carbonara toppad med riven pecorinoost.
Skapa konto

Sådär blev det, med lite dekorativ riven ost (pecorino) på topp (y)

Recept finnes här: https://www.recipesfromitaly.com/spaghetti-carbonara-original-recipe/

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hembakad rabarber smulpaj i glasform på köksbänk, tecken på sommar.
Skapa konto

Rabarberpaj :love: (smulpaj) - sommartecken numero ett (y)

• Gilla
  • Älska
Purezed och 4 till
  • Laddar…
Den där måste jag prova, synd att det bara är andra året på rabarberna så man måste skörda försiktigt.
#LetaRedaPåKompisSomHarRabarber

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nationaldagen Bröllopsdagen
Firades med lite..

[bild]

Recept från: [länk]
Då har jag och dottern lite att göra imorgon. Skörda rabarber. Köpa citroner. Göra saft, kaka och glass.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Då har jag och dottern lite att göra imorgon. Skörda rabarber. Köpa citroner. Göra saft, kaka och glass.
På .. hm ”slafset” som blev kvar när man gjort lemonaden.. fanns det ett recept (under / tipset) på en kaka att använda det till! (dvs inget går till spillo om man inte vill) :)

Lägger receptlänken här med: https://farbrorgron.se/saftig-rabarberkaka-med-smak-av-citron/

Kakan var väldigt god.. men hade en lite udda svampig konsistens (men som sagt, god!).. mycket ”saftig” :cool:

Nybakad saftig rabarberkaka med citronsmak i en rund bakform, svampig textur.
Skapa konto

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den där måste jag prova, synd att det bara är andra året på rabarberna så man måste skörda försiktigt.
#LetaRedaPåKompisSomHarRabarber
Vi satte våra förra sommaren.. och så köpte jag två till plantor i år (lite större plantor i en REKO-grupp). De har växt bra (den ena från förra året är inte lika stor, så där skördar vi mer försiktigt)

Men den vi satte för nån månad sedan (som sagt större planta) har vi redan skördat två ggr av :oops:

Den fick mest dynga haha

Snigla Snigla skrev:
På .. hm ”slafset” som blev kvar när man gjort lemonaden.. fanns det ett recept (under / tipset) på en kaka att använda det till! (dvs inget går till spillo om man inte vill) :)

Lägger receptlänken här med: [länk]

Kakan var väldigt god.. men hade en lite udda svampig konsistens (men som sagt, god!).. mycket ”saftig” :cool:

[bild]
Klart man ska använda slafset. Å andra sidan har jag mer rabarber än jag kan äta..

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nästa grej på min lista i rabarbertider:

Recept på rabarbermarmelad med instruktioner för att skiva rabarber, tillsätta vanilj och socker, koka och förvara i burkar.
Skapa konto

Hade oxå planerat att pickla några i år igen!
Sangrian jag tipsade om tidigare, står också på listan..

..plus rabarberkräm!

Tur att de här plantorna ska lev mer kontinuerligt under sommaren hehe :love:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Gårdagens middag..

Grillspett med grillost och olika korvar serverade på en tallrik.
Skapa konto

Grillspett med: Grillost, kycklingkorv (med ramslök och nått mer..) och kabanoss..

Grillade padrónpeppar fyllda med ost, serverade på ett vitt fat.
Skapa konto

Lyxade med favoriten..

Grillspett med grillost, kycklingkorv och kabanoss, serverat med potatissallad på ett mönstrat fat.
Skapa konto

Serverades med lite potatissallad!

(y)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Saften var god, kakan godare. Undrar om glassen blir godast?

• Älska
Snigla
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Saften var god, kakan godare. Undrar om glassen blir godast?
Blev den det.. :cool:

Pastasallad med gurka, ruccola, rädisor, paprika, soltorkad tomat och rödlök, toppad med svartpeppar.
Skapa konto

Pastasallad som tillbehör till det grillade ikväll (y) variation förnöjer..

Grillade: fläskfilé, chorizo, grillkorv, kassler (spett), pinnbröd..

Hade pastasallad med hm .. allt i haha! Gurka, ruccola, pasta, tomat, rädisor, paprika, soltorkad tomat, tunnt skivad rödlök, picklad rödlök chili (hade lite kvar i en burk), spädde på med lite candied vampire! ”Kladdet” fick bestå av grekisk yoghurt (min favorit ist för gräddfil, syrlig, ”tjock”, bra hållbarhetstid, 6%), lättmajonnäs, salt, peppar..

Sodabullar, hade grädde som blivit sur. Då är det dags å laga sodabullar. Inge matsvinn här.

zcYP7JWh.jpg

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Skärmbild av ett recept för Rabarber mojito med ingredienser och tillagningsinstruktioner.
Skapa konto

Servera med en limeskiva och några extra myntablad (y):)

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.