41 654 läst ·
196 svar
42k läst
196 svar
Görs inte reglar raka längre?
Krokigt virke borde vara eftertraktat till att bygga en skateboardramp med, färdiga svängar osv. 😆Hep skrev:
(Bilden!) Visst är det väl härligt stt såga eller bearbeta det virke man kan köpa - dyrt! - hos bygghandlarna i dag? Det går ju som en dans, det är som att skära i smör med en varm kniv! Vilken skillnad om man tvingas ge sig på en gammal tung bräda eller regel, som kanske sitter i ett gammalt hus eller så! Va! Är det nåt fel på sågen eller?!C Cole006 skrev:Det hela handlar egentligen om så stor vinst som möjligt för sågverken.
Kvaliteten på virke är sämre nu för tiden. (se bild).
Frodväxt virke väger mindre (torkat) och slår sig lättare.
Träden växer snabbare i södra Sverige än i norrland. Det blir längre mellan årsringarna.
Träden avverkas mycket yngre och virket torkas också otroligt mycket snabbare nu för tiden.
Dessutom så är klena reglar klyvda ur en större bit vid hyveln. Lätt att se på årsringarna. Där av är vissa reglar rakare än andra i samma paket.
Låt inte virket ligga hemma för länge innan montering. Skydda det med plast/presenning. Och banda helst ihop det.
Det beror på. Ska man ha dem som reglar, oftast inte, beroende på hur krokiga och åt vilket håll de böjer sig. Om man däremot använder dem till snickeri (vilket man kan med Karl Hedins C24) så spelar det roll.Huddingebo skrev:
Även vissa synliga saker, som tex altanräcken och sånt.
Köpte lite planhyvlad furu på Bauhaus igår och blev ändå imponerad över hur tätvuxet, kvistfritt och rakt det var, med den här tråden i bakhuvudet. Såklart fanns det några fula brädor som blivit ratade kvar (de står ju där tills någon köper dem, snarare än att de slängs), med majoriteten var riktigt fint.
Jag har tillsammans med min svärfar själv varit med och sågat bjälkar och reglar till vårt egna hus på en enkel gammaldags bondsåg. Min erfarenhet är att vissa stockar är vridna i fibrerna, speciellt närmare trädets topp, s.k. tjurvirke. Dom kan vara besvärliga att rikta redan när man sågar timmerstocken. Sen när dom torkar så vrider dom sig. Man försöker ju ta ut grova bjälkar ur det grövsta timret närmast rotändan. Väggreglar tas oftast ut ur den klenare stammen närmast toppen. Tjurreglar kan sen vrida sig efter att man monterat dem i en vägg, eller t.ex när man lossar buntbanden i en virkesbunt på ett byggvaruhus.
Det där förklarar ju ett och annat. varkar som att det är mycket tjurvirka som vi hittar i butikerna.T Tommy Frölin skrev:Jag har tillsammans med min svärfar själv varit med och sågat bjälkar och reglar till vårt egna hus på en enkel gammaldags bondsåg. Min erfarenhet är att vissa stockar är vridna i fibrerna, speciellt närmare trädets topp, s.k. tjurvirke. Dom kan vara besvärliga att rikta redan när man sågar timmerstocken. Sen när dom torkar så vrider dom sig. Man försöker ju ta ut grova bjälkar ur det grövsta timret närmast rotändan. Väggreglar tas oftast ut ur den klenare stammen närmast toppen. Tjurreglar kan sen vrida sig efter att man monterat dem i en vägg, eller t.ex när man lossar buntbanden i en virkesbunt på ett byggvaruhus.