41 660 läst ·
196 svar
42k läst
196 svar
Görs inte reglar raka längre?
Såg det här nu först och det verkar riktigt väsentligt i sammanhanget. Var kvartersågat virke allmänt tillgängligt en gång i tiden? Hur länge sedan var det?P petlund.pl skrev:
Jag har jobbat på sågverk i 7:8år och nu inom husbygg på fabrik något år
Det är stor skillnad på vissa reglar, några väger satan och några är som balsaträ och dom ligger i samma paket och har ungefär samma fuktkvot.
Sågverket köper in från många huggningar, på sågen sorteras det i tex 20 olika tjocklekar/klasser för varje träslag
Klass 10 sågas till 50*125*2, torkas och hyvlas till 45*120, så dina 45*120 reglar kan komma från 5-20 olika ställen.(Klass taget bara som exempel)
Så någon regel kan ha cm mellan årsringarna och nästa ha så tätt så du knappt ser var en börjar
På fabriken jag är på nu där.lägger vi alltid över plast om vi tar in reglar, ute så har vi också plastade paket, sprättar vi ett och tar ett gäng så täcker vi och tejpar
Det är stor skillnad på vissa reglar, några väger satan och några är som balsaträ och dom ligger i samma paket och har ungefär samma fuktkvot.
Sågverket köper in från många huggningar, på sågen sorteras det i tex 20 olika tjocklekar/klasser för varje träslag
Klass 10 sågas till 50*125*2, torkas och hyvlas till 45*120, så dina 45*120 reglar kan komma från 5-20 olika ställen.(Klass taget bara som exempel)
Så någon regel kan ha cm mellan årsringarna och nästa ha så tätt så du knappt ser var en börjar
På fabriken jag är på nu där.lägger vi alltid över plast om vi tar in reglar, ute så har vi också plastade paket, sprättar vi ett och tar ett gäng så täcker vi och tejpar
Det är knappast speciellt mycket virke som säljs i någon storstadsregion som har avverkats lokalt.F fribygg skrev:
Här i Stockholm har jag sett att det kan komma från Hälsingland, och östblocket.
Finns ju massvis med ställen som har inne eller tar hem kärnfura och hyvlar fram det man vill ha.
Ja, som jag fått det förklarat för mig sågar man inom industrin inte "finvirke" på samma sågverk, och det sker ingen sortering av pinnarna på så vis att särskilt fint virke skickas vidare någon annanstans. Så problemet är inte att det är brist på extra fint virke, utan att den procent som kommer in inte sorteras ut, som på ett mindre sågverknino skrev:
Alla framhåller ju den lokala furan som den bästa...F fribygg skrev:
Skulle nog vilja påstå att det växer kvalitetsvirke i stora delar av landet.
Handlar ju mer om rätt växtplats, rätt jordmån osv.
Och att sedan sortera ut det.
Jag vågar nog påstå att den skånska furan knappast är lämplig till utemöbler, men den gotländska skulle kunna vara lämplig..Huddingebo skrev:
Nej precis, lite sortering görs men det är ju mer för golv, limträ osv inte möbelvirkeC cpalm skrev:Ja, som jag fått det förklarat för mig sågar man inom industrin inte "finvirke" på samma sågverk, och det sker ingen sortering av pinnarna på så vis att särskilt fint virke skickas vidare någon annanstans. Så problemet är inte att det är brist på extra fint virke, utan att den procent som kommer in inte sorteras ut, som på ett mindre sågverk
Jag själv har bara haft egenskog och sågverk i ett kvartssekel så jag får böja mej för att anställda snickare använder glespanel av gran där kärnfura eller ek vore lämpligare...M mats.3 skrev:
Jag är absolut beredd att testa sågverksindustrins 28*70, men då får det bli skyddat just som glespanel i tak, då är det ett lämpligt billigt och lätt tillgängligt val.
