P petlund.pl skrev:
Intressant att ingen nämner hur virket är sågat. Om du tittar på årsringarna förstår du varför regeln beter sig på ett visst sätt. Tyvärr finns inte riktigt kvarterssågat virke att tillgå i vanlig handel längre.
Såg det här nu först och det verkar riktigt väsentligt i sammanhanget. Var kvartersågat virke allmänt tillgängligt en gång i tiden? Hur länge sedan var det?
 
Hep Hep skrev:
I Vallentuna. Jag har lånat ut ett hus på tomten till ett sågverk på västkusten. Det är inte jag som säljer, eller får provision, så jag vågar skriva om det. Men det är jag som har nyckeln, så det mig du hör av dig till om du vill handla.
Mmm… Funderar.
 
M mats.3 skrev:
Ja det är rätt billigt och det går lätt att plocka ut fina bitar.
Gran är knappast lämpligt till utemöbler...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag har jobbat på sågverk i 7:8år och nu inom husbygg på fabrik något år

Det är stor skillnad på vissa reglar, några väger satan och några är som balsaträ och dom ligger i samma paket och har ungefär samma fuktkvot.

Sågverket köper in från många huggningar, på sågen sorteras det i tex 20 olika tjocklekar/klasser för varje träslag
Klass 10 sågas till 50*125*2, torkas och hyvlas till 45*120, så dina 45*120 reglar kan komma från 5-20 olika ställen.(Klass taget bara som exempel)
Så någon regel kan ha cm mellan årsringarna och nästa ha så tätt så du knappt ser var en börjar

På fabriken jag är på nu där.lägger vi alltid över plast om vi tar in reglar, ute så har vi också plastade paket, sprättar vi ett och tar ett gäng så täcker vi och tejpar
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kvalitetsvirke som ev finns i huvudstadsregionen ska nog stå kvar, du blir nog tvungen att köpa virke utomläns odlat.
Det är knappast speciellt mycket virke som säljs i någon storstadsregion som har avverkats lokalt.
Här i Stockholm har jag sett att det kan komma från Hälsingland, och östblocket.
Finns ju massvis med ställen som har inne eller tar hem kärnfura och hyvlar fram det man vill ha.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns ju massvis med ställen som har inne eller tar hem kärnfura och hyvlar fram det man vill ha.
Sveriges bästa fura växer nog i Älvsbytrakten och runt Vimmerby, Ansgarius Svensson lär såga mest av den småländska kvalitetsfuran.
 
C
nino nino skrev:
Det är stor skillnad på vissa reglar, några väger satan och några är som balsaträ och dom ligger i samma paket och har ungefär samma fuktkvot.
Ja, som jag fått det förklarat för mig sågar man inom industrin inte "finvirke" på samma sågverk, och det sker ingen sortering av pinnarna på så vis att särskilt fint virke skickas vidare någon annanstans. Så problemet är inte att det är brist på extra fint virke, utan att den procent som kommer in inte sorteras ut, som på ett mindre sågverk
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sveriges bästa fura växer nog i Älvsbytrakten och runt Vimmerby, Ansgarius Svensson lär såga mest av den småländska kvalitetsfuran.
Alla framhåller ju den lokala furan som den bästa...
Skulle nog vilja påstå att det växer kvalitetsvirke i stora delar av landet.
Handlar ju mer om rätt växtplats, rätt jordmån osv.
Och att sedan sortera ut det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Alla framhåller ju den lokala furan som den bästa...
Skulle nog vilja påstå att det växer kvalitetsvirke i stora delar av landet.
Handlar ju mer om rätt växtplats, rätt jordmån osv.
Jag vågar nog påstå att den skånska furan knappast är lämplig till utemöbler, men den gotländska skulle kunna vara lämplig..
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gran är knappast lämpligt till utemöbler...
Testa så får du se och som sagt det är korta bitar som man kan välja ut och allt behöver inte bara komplicerat sen kan jag nämna att jag har jobbat som snickare i 45 år så jag har testat det mesta inom trä.
 
C cpalm skrev:
Ja, som jag fått det förklarat för mig sågar man inom industrin inte "finvirke" på samma sågverk, och det sker ingen sortering av pinnarna på så vis att särskilt fint virke skickas vidare någon annanstans. Så problemet är inte att det är brist på extra fint virke, utan att den procent som kommer in inte sorteras ut, som på ett mindre sågverk
Nej precis, lite sortering görs men det är ju mer för golv, limträ osv inte möbelvirke
 
M mats.3 skrev:
Testa så får du se och som sagt det är korta bitar som man kan välja ut och allt behöver inte bara komplicerat sen kan jag nämna att jag har jobbat som snickare i 45 år så jag har testat det mesta inom trä.
Jag själv har bara haft egenskog och sågverk i ett kvartssekel så jag får böja mej för att anställda snickare använder glespanel av gran där kärnfura eller ek vore lämpligare...
Jag är absolut beredd att testa sågverksindustrins 28*70, men då får det bli skyddat just som glespanel i tak, då är det ett lämpligt billigt och lätt tillgängligt val.
 
  • Haha
  • Wow
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Jag är absolut beredd att testa sågverksindustrins 28*70, men då får det bli skyddat just som glespanel i tak, då är det ett lämpligt billigt och lätt tillgängligt val.
Hur kom vi från skånsk utvald kärnfuru för utemöbler till industriellt sågad glespanel i gran?
 
C cpalm skrev:
Hur kom vi från skånsk utvald kärnfuru för utemöbler till industriellt sågad glespanel i gran?
För att mannen med 75 års erfarenhet säger att det är det smarta valet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
För att mannen med 75 års erfarenhet säger att det är det smarta valet.
Skånsk kärnfura?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.