H he-peter skrev:
Vet någon var nånstans det problemen som beskrivs har uppstått i elnätet.

Hittills har jag bara sett uttalande av elnätsbolagens representanter, att detta är en utmaning. (vad annat skall det säga)

I vilket område har det verkligen varit problem.

Här i våra knutar har jag inte hört att det har varit problem.
Hej

Med effektavgifter vill man undvika att elnätets kostnader ökar mycket framöver

När jag för två år sedan var på svenska mässan fick jag ett antal gånger frågor om vad man kunde göra åt att spänningen varierade alltmer och ibland var så hög att det skapade bekymmer

Den kontaktyta jag har mot tidigare elever och konsulter beskriver problematiken

Även här på byggahus så beskrivs spännings variation och hög/låg spänning

Det har här på byggahus varit flera som varit irriterande över långa handläggningstider och förseningar vid ombyggnationer vid solcellensinstallationer

Dagens industri hade artikel om två kunder som fick kostnader för elnäts ombyggnad

Energimarknadsinspektionen har påmint om att den som orsakat kostnader för närförstärkningar även skall betala för det

Med mera

Redigerat:
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
När jag för två år sedan var på svenska mässan fick jag ett antal gånger frågor om vad man kunde göra åt att spänningen varierade alltmer och ibland var så hög att det skapade bekymmer
Svenska mässan i Göteborg, Stockholm, ...? Har deras lokaler problem med höga spänningar?
M Martin Lundmark skrev:
Den kontaktyta jag har mot tidigare elever och konsulter beskriver problematiken
Jag menar exakt var någonstans
M Martin Lundmark skrev:
Tråkigt att höra. Är det många? Vad någonstans?
M Martin Lundmark skrev:
Det har här på byggahus varit flera som varit irriterande över långa handläggningstider och förseningar vid ombyggnationer vid solcellensinstallationer
Med nollmatning skall det normalt inte tar länge.
M Martin Lundmark skrev:
Dagens industri hade artikel om två kunder som fick kostnader för elnäts ombyggnad
ok, skall leta upp artiklarna.
M Martin Lundmark skrev:
Energimarknadsinspektionen har påmint om att den som orsakat kostnader för närförstärkningar även skall betala för det
Är väl inte helt fel, eller?

H he-peter skrev:
Svenska mässan i Göteborg, Stockholm, ...? Har deras lokaler problem med höga spänningar?
Hej

Jag träffade naturligtvis mässbesökare som ville ställa frågor

Jag har rimligen utbildat eller på annat sätt träffat hälften av dagens elkraftingenjörer och mängder av elektriker under mina mer än 50 år med elkraft

Jag svarar varifrån jag har vetskapen om att det finns problem Det innebär inte att jag berättar allt jag vet eller avslöjar mina källor som många gånger är berättat i förtroende om att det inte föras vidare

Energimarknadsinspektionen har rimligen en kunskap om elnätens bekymmer och kostnader vid dialogen med elnätsbolagen. På samma sätt som Skatteverket vet en hel del om privatpersoner och företag

Men allt som dessa vet och får reda på kan inte berättas vidare

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag träffade naturligtvis mässbesökare som ville ställa frågor

Jag har rimligen utbildat eller på annat sätt träffat hälften av dagens elkraftingenjörer och mängder av elektriker under mina mer än 50 år med elkraft

Jag svarar varifrån jag har vetskapen om att det finns problem Det innebär inte att jag berättar allt jag vet eller avslöjar mina källor som många gånger är berättat i förtroende om att det inte föras vidare
Ja, och set respekterar jag.

Det jag menar är detta: fråga man en kvalitetsansvarig på ett företag, så berättar han om problem, frågar man en jämställdhetsansvarit, berättar det om problem, frågar man en säkerhetsansvarig, berättar det om problem.

Det är ju deras jobb, och det är bra, att det finns.

Men frågan är ju hur stora dessa problem är i verkligheten. Och det är det jag vill förstå.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Ja, och set respekterar jag.

Det jag menar är detta: fråga man en kvalitetsansvarig på ett företag, så berättar han om problem, frågar man en jämställdhetsansvarit, berättar det om problem, frågar man en säkerhetsansvarig, berättar det om problem.

Det är ju deras jobb, och det är bra, att det finns.

Men frågan är ju hur stora dessa problem är i verkligheten. Och det är det jag vill förstå.
Hej
Jag har naturligtvis även hjälpt med råd och problemlösning

Inte bara tagit emot de som som berättat om att de har bekymmer

Mitt forskningsområde är elkvalite som jag här på byggahus vill förmedla till andra

Redigerat:
S
S Snikholt skrev:
Ja det var poängen. Men eftersom taxan inte är dynamisk lär det bli pannkaka.
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, men blir den mer eller mindre pannkaka än att köra enligt dina föreslagna modell?
Jag tror inte modellen kommer lyckas till 100%, men jag tror att många kommer försöka minska sina toppar något. Min din föreslagna modell tror jag inte någon kommer försöka minska sina toppar alls.
Om varje kWh/h kostar x kronor, så finns det väl utmärkta incitament att dämpa sina toppar?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Med effektavgifter vill man undvika att elnätets kostnader ökar mycket framöver

Med mera
Solcells-problematiken är väl känd.
Men effektavgifterna som nätbolagen rullar ut har exakt noll påverkan på den, snarare åt det negativa hållet så att problemet kan förstärkas.

Hade man infört effekttarrif på effekt ut samtidigt hade jag kanske köpt det.
Dvs att det ska kosta att skicka ut effekt när den sabbar spänningen.

För solceller på villor som matar ut på nätet gör ingen direkt systemnytta. Parker med feta batterier är lite bättre men fortfarande kass.

S Snikholt skrev:
Solcells-problematiken är väl känd.
Men effektavgifterna som nätbolagen rullar ut har exakt noll påverkan på den, snarare åt det negativa hållet så att problemet kan förstärkas.

Hade man infört effekttarrif på effekt ut samtidigt hade jag kanske köpt det.
Dvs att det ska kosta att skicka ut effekt när den sabbar spänningen.

För solceller på villor som matar ut på nätet gör ingen direkt systemnytta. Parker med feta batterier är lite bättre men fortfarande kass.
Hej
Om du tittar på mitt inlägg i en annan tråd så är frågan hur man tänker hantera inmatning från solceller gällande effektavgifter

Se inlägget #2 082

P pmd skrev:
Intressant. Det betyder alltså att det inte spelar någon roll om effekten tas ut under en timme eller under sju timmar?
Nej hade man räknat momentan effekt för tariffen som jag trodde först, så hade det inte spelat roll för tariffen hur länge du krämat på. Däremot för elleveransen givetvis.
Men som någon annan forumstjärna skrev så gjorde jag en pudel på momentan effekt då jag fick det förklarat att man räknar ett snitt på effekttuttaget under en timma, timmedeleffekt.

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om du tittar på mitt inlägg i en annan tråd så är frågan hur man tänker hantera inmatning från solceller gällande effektavgifter

Se inlägget #2 082
Se där, det visste jag inte. Tyvärr funkade inte länken för mig, men jag tror dig.
Det var ju ändå vettigt. Frågan är bara om dom rullar ut det eller inte.
Jag är tveksam till att de kommer göra det.

Så efterblivet allt blev ändå med solcellsstöd. Man lockade med 60-öring och nätnytta…

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
S Snikholt skrev:
Du ha räckviddsångest? Fullt normalt, det går över. Skaffa en bil med vettigt batteri bara.
Jag vet inte vad räckviddsångest är.
Jag vill helt enkelt ha bilen fullt laddad så ofta som möjligt (givet vissa ekonomiska begränsningsparametrar). Det vore surt att inte kunna köra hemifrån i ett nödläge.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Så att det skulle vara maximalt, som dieselbilen, stämde alltså inte?
Jo, det stämmer. Jag vill ha elbilen tillgänglig så mycket som möjligt, precis som med dieselbilen. Olika bilmodeller har förstås olika räckvidd, oavsett bränsle.
Fairlane Fairlane skrev:
Säg att du har en bil som klarar ungefär 40 mil, varför måste du ansluta och ladda direkt varenda gång du kommer hem från en kortare resa? Är det ett stort problem om bilen står med en räckvidd på 30 mil kvar några timmar innan laddning påbörjas?
Det beror på situationen.

P
S Snikholt skrev:
Jag har inte sagt att man ska förbjuda.
Försämra beror väl på. Det handlar ju mer om hur du som elbilsägare lägger upp din körning och laddning.
Hur det görs är dock helt upp till bilägaren att avgöra.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hittar ju dem utan problem genom att logga in på mitt nätbolags sida. Eftersom de är vid matlagning så är det ju inte svårare än att undvika tvätt, disk, torktumlare mm just då.
Tack, men nej tack. Jag vill inte hålla på och kolla upp aktuell last varje gång jag ska tvätta eller diska. Båda aktiviteterna gör jag när det behövs. Inte på schema.
Givetvis måste jag snart betala extra för det, men det är inget jag gör med glatt humör.

P
S Snikholt skrev:
Ergo färre publika laddpunkter. det drabbar de som tvingas till elbil men bor så att de inte kan ladda hemma.
Det är marknadsekonomi. Ett överlägset ekonomiskt system som ännu inte har överträffats i stor skala av något annat.
S Snikholt skrev:
Fast man kan köra en ”Antoinette” på den och säga att de får ta bussen.
Likväl som man kan säga "skaffa en bil med vettigt batteri bara" kan man säga "då får de väl köpa ett hus".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.