S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skall göra en bilresa från Göteborg till Kalmar i vår med frugans elbil som kommer runt 25 mil på el. Det krävs ingen planering alls, det finns hur många laddare som helst längs vägen - och detta är ju inte någon vältrafikerad sträcka ens...
Så ditt behov av hemmaladdning i det fallet är inte stort mao? Exakt

D Daniel 109 skrev:
Så bra då, kan inte folk sluta tjafsa om att det är svårt att förstå då? Men det kanske bara är det fåtal som gör det som har svårt att förstå.
Precis så. De flesta som har elbil smetar ut lasten över hela natten och kanske även flera dygn. Övriga tänker kanske till och tvättar inte när de lagar mat. Ytterst få gör mer än så.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Inte för avancerat för många, de flesta bryr sig inte tillräckligt för att göra det bara.
Precis. Och effektavgifterna kommer ej att få avsedd effekt. Bara ändra vem som betalar mest

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Precis så. De flesta som har elbil smetar ut lasten över hela natten och kanske även flera dygn. Övriga tänker kanske till och tvättar inte när de lagar mat. Ytterst få gör mer än så.
Om de redan gör det, varför behövs effektavgift? Det är låglast på natten.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Till vardags är behovet stort. Vi laddar i snitt åtta-nio mil om dagen hemma. Om vi inte skulle kunna ladda hemma så skulle inte elbilar vara aktuellt alls

S Snikholt skrev:
Precis. Och effektavgifterna kommer ej att få avsedd effekt. Bara ändra vem som betalar mest
Ja, det är väl också vettigt? Att den som lastar nätet mest betalar mest.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nja, som jag skrev till Daniel: folk smetar ut/flyttar på billaddningen och försöker undvika matlagning/disk/tvätt vid samma tidpunkter.mdet räcker långt utan att läsa ut de exakta värdena.

Jag känner en på jobbet som maxar 12kW varje månad, han värdesätter friheten att kunna ladda bilen hemma när han vill över att behöva tänka...

S Snikholt skrev:
My point exactly. Så vilken effekt får det?
Viss effekt får de ändå, folk i snitt är medvetna om dem och gör vissa justeringar ändå. Men de bryr sig inte om att minimera påverkan. Däremot gör de lite för att minska den. Det syns även det.

S Snikholt skrev:
Om du bara kom 30 mil med fossilbilen och det tar 30-60 minuter att tanka bilen fullt från tom tank.
Skulle inte du då försöka skaffa en farmatank hemma så att du inte lugn och ro kunde låta bilen bli tankad per automatik under natten?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Om du bara kom 30 mil med fossilbilen och det tar 30-60 minuter att tanka bilen fullt från tom tank.
Skulle inte du då försöka skaffa en farmatank hemma så att du inte lugn och ro kunde låta bilen bli tankad per automatik under natten?
Det är väl en realitet för de som inte har möjlighet till hemma-laddning.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Viss effekt får de ändå, folk i snitt är medvetna om dem och gör vissa justeringar ändå. Men de bryr sig inte om att minimera påverkan. Däremot gör de lite för att minska den. Det syns även det.
Fair, men det leder inte till minskat investeringsbehov eller takt i näten, annat än möjligen något litegrann.

S
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är väl också vettigt? Att den som lastar nätet mest betalar mest.
Ja visst, det finns säkringstariff för det redan. Många säger ju att de vill kunna brassa på fullt när det är billigt att göra det, och komma billigare undan jmf säkring.
Då lastar ni inte nätet mindre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du skrev
> Följ denna [länk]

Om man följer den så kommer man tillbaka till där du skrev "Följ denna […]". Jag gissar att du helt enkelt kopierade fel länk, men jag kan inte gissa vilken länk du egentligen avsåg.
Det handlade väl om det påstådda behovet av att bygga om elnätet och då pekade jag på ett svar i min diskussion med Martin.
Som tidigare så har han mkt teknisk info men ingen kvantifiering.
Och ingen annan heller har det. Men pengar ska vi betala.

S Snikholt skrev:
Jag tror att det är så enkelt som att folk i gemen har nog med bekymmer än att få femtioelva variabler att förhålla sig till vad gäller hur dyr el och elöverföring ska vara.

Det är bara ekonomiska tekniknördar som gläds åt införandet av effektavgifter.
Ja och som sagt, ska vi kanske införa krav på mjukt uppdimmande belysning som nästa steg? Herregud det kan ju gå 5A rakt av i några tiondels sekunder. Nätet är inte byggt för sånt...

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Om de redan gör det, varför behövs effektavgift? Det är låglast på natten.
För att de ska få in mer cash på nätterna nu när så många flyttat sina tunga laster dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.