1 504 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Göra snygga/raka utsågningar i osb/gips
Tänkte bygga en mediavägg, från ena väggen, 2.4m ut, 60cm djup o sen nerifrån golvet o sen upp i taket. Tänkte ha tvn, förstärkare, högtalare etc i denna vägg. Men hur f_n gör jag utsågningen i ett lager osb o ett lager gips. Kan man fuska o ha någon typ av profiljärn runt hålen o sen spackla väggen? Lär aldrig få utsågningarna raka o fina annars!
http://cdn1.cdnme.se/2766050/6-3/bild_1_51951576ddf2b31631363b45.jpg
http://cdn1.cdnme.se/2766050/6-3/bild_1_51951576ddf2b31631363b45.jpg
Jag är inte säker på vad du menar riktigt. Men fuska? Klart du måste spackla och du bör köra med hörnprofiler annars blir ytterhörnen snabbt fula!
Är det en befintlig vägg du ska ta upp hålet i?
Är det en befintlig vägg du ska ta upp hålet i?
ahhh, så man använder profiljärn?!??! Visste inte om man bara sågade ut hålen med en cirkelsåg o rätskiva o sen eventuellt spacklade lite. Aldrig fattat hur folk kan få "utsågningarna" så raka o fina på alla bilder jag hittat.
Nej, ska sätta upp en vägg med träreglar, ett lager osb o sen ett lager gips
/tack
Nej, ska sätta upp en vägg med träreglar, ett lager osb o sen ett lager gips
/tack
Låter som att du antingen har en del lärande inom måleri att göra eller så tar du hjälp av ett proffs.
En grundregel är att ha reglar bakom alla skivskarvar, skarvarna måste sedan "armeras", vid ytterhörn lämpligen med stålprofiler och vid raka väggar med pappersremsor som bakas in i spackel.
Det går inte att få till det där med gipsskivor utan att spackla.
En grundregel är att ha reglar bakom alla skivskarvar, skarvarna måste sedan "armeras", vid ytterhörn lämpligen med stålprofiler och vid raka väggar med pappersremsor som bakas in i spackel.
Det går inte att få till det där med gipsskivor utan att spackla.
Klicka här för att svara