Tänkte bygga en mediavägg, från ena väggen, 2.4m ut, 60cm djup o sen nerifrån golvet o sen upp i taket. Tänkte ha tvn, förstärkare, högtalare etc i denna vägg. Men hur f_n gör jag utsågningen i ett lager osb o ett lager gips. Kan man fuska o ha någon typ av profiljärn runt hålen o sen spackla väggen? Lär aldrig få utsågningarna raka o fina annars!

http://cdn1.cdnme.se/2766050/6-3/bild_1_51951576ddf2b31631363b45.jpg
 
Jag är inte säker på vad du menar riktigt. Men fuska? Klart du måste spackla och du bör köra med hörnprofiler annars blir ytterhörnen snabbt fula!

Är det en befintlig vägg du ska ta upp hålet i?
 
D09
Köp inga klena hornbach hörnprofiler utan "rejälare" som T ex Beijer säljer
 
ahhh, så man använder profiljärn?!??! Visste inte om man bara sågade ut hålen med en cirkelsåg o rätskiva o sen eventuellt spacklade lite. Aldrig fattat hur folk kan få "utsågningarna" så raka o fina på alla bilder jag hittat.

Nej, ska sätta upp en vägg med träreglar, ett lager osb o sen ett lager gips

/tack
 
D09
Jag hade inte sågat ut hålen i efterhand utan "format" medans man reglar så du får regelverk i varje hörn och skruva profilerna i, sen finns det nog oändligt med varianter att göra det på :)
 
Låter som att du antingen har en del lärande inom måleri att göra eller så tar du hjälp av ett proffs.

En grundregel är att ha reglar bakom alla skivskarvar, skarvarna måste sedan "armeras", vid ytterhörn lämpligen med stålprofiler och vid raka väggar med pappersremsor som bakas in i spackel.

Det går inte att få till det där med gipsskivor utan att spackla.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.