Hej,
har gjort ett litet bord. Smörjde upp skruven på snurrpallen men det skulle jag inte gjort. Snurrar alldeles för lätt nu. Vad kan jag använda för att få den att snurra mer trögt? Nått slags fett men vad? Den snurrade mer trögt innan, antagligen pga av gammalt fett och smuts. Behövde dock rengöra.

Hälsningar,
Karl

• Snurrpall med ett hemmagjort bord på monterad skruv, omgivet av träspån och verktyg i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T terrabiten skrev:
Hej,
har gjort ett litet bord. Smörjde upp skruven på snurrpallen men det skulle jag inte gjort. Snurrar alldeles för lätt nu. Vad kan jag använda för att få den att snurra mer trögt? Nått slags fett men vad? Den snurrade mer trögt innan, antagligen pga av gammalt fett och smuts. Behövde dock rengöra.

Hälsningar,
Karl
Om du smorde med olja så kanske du får rengöra den först och torka bort det, och sedan använda typ Mo2-smörjfett eller liknande.

• Gilla
terrabiten
  • Laddar…
En variant vore att sätta i en stoppskruv som kan dras åt för att låsa eller förtröga vridningen.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pettman skrev:
En variant vore att sätta i en stoppskruv som kan dras åt för att låsa eller förtröga vridningen.
Min första tanke också men kanske svårt att hitta en i rätt dimension? Jag testar biltemas Mo2-fett först. Finns ju fetter med högre viskositet men det kanske inte hjälper mig i det här läget? Nått slags mekaniskt stopp blir nästa steg.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Känner du någon med 3d printer borde du kunna göra en dubbeländad spännhylsa som bromsar lite.

P Pettman skrev:
Känner du någon med 3d printer borde du kunna göra en dubbeländad spännhylsa som bromsar lite.
Tyvärr inte. Hade ju också varit bra att kunna spänna fast helt. Men problemet är också nytt i den mening att det funkade bra när gängan var skitig. Då borde jag kunna göra den trög igen tänker jag om jag hittar rätt fett. Kanske enklaste lösningen men vi får se

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T
varför smörja alls om den inte behöver gå lätt? Tvätta rent med nått som löser upp det fett och olja som är där och låt det vera rent?.

Du sliter nog inte upp den gängan ändå på ett bra tag.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T trycklös skrev:
varför smörja alls om den inte behöver gå lätt? Tvätta rent med nått som löser upp det fett och olja som är där och låt det vera rent?.

Du sliter nog inte upp den gängan ändå på ett bra tag.
Sant. Jag får pröva mig fram

Nackdelen med rena ytor är att en del gnisslar. Om det gör det så pröve klisterolja, sådan man har till motorcykelkedjor.

• Gilla
terrabiten
  • Laddar…
Z
Testa med lite bromsolja 🤔😃

• Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.