Behöver hjälp att göra om badrummet i en lägenhet jag köpt på Algarvekusten I Portugal.
Förutsättningar
+ Huset byggt 2006
+ Huset byggt i betong, tegel och puts så även badrummet
+ Badrummet är 4,11 kvm
+ Inga fönster i badrummet, behöver en fläkt
+ Hela badrummet ska göras om
+ Finns inga tätskikt, här i Portugal har man inga "våtrum"
+ Badrumsdörren vänds på så att den öppnas utåt.
+ Kakel och klinker I hela badrummet är det nu
+ Kakel och klinker ska sättas nytt.
+ Badkaret ska ut. Vill ha rymlig dusch med duschkar och glasvägg
+ Bidén ska bort.
+ toan har 75mm avlopp
+ Möjligt att de andra också är 75mm, möjligtvis 50mm för handfatet
+ Vatten och avlopp framdraget till alla 4 badrumsporslin
+ Vill ha in ett högskåp för förvaring och ett handfat med skåp inunder
+ Möjligt att göra om planlösningen, dvs flytta om porslinet
Jättetacksam för tips och idéer. Har inga idéer själv, totalt renons på inspiration.
En idé dock är att jag vill ha ett ljust badrum. Gärna stora Kakel på väggarna i ljus marmor(imitation). Riktig marmor har jag inte råd med.
Här finns det många 10-tusentals olika Kakel och klinkers, "alla" har det på alla golv, badrum och uteplatser
Förutsättningar
+ Huset byggt 2006
+ Huset byggt i betong, tegel och puts så även badrummet
+ Badrummet är 4,11 kvm
+ Inga fönster i badrummet, behöver en fläkt
+ Hela badrummet ska göras om
+ Finns inga tätskikt, här i Portugal har man inga "våtrum"
+ Badrumsdörren vänds på så att den öppnas utåt.
+ Kakel och klinker I hela badrummet är det nu
+ Kakel och klinker ska sättas nytt.
+ Badkaret ska ut. Vill ha rymlig dusch med duschkar och glasvägg
+ Bidén ska bort.
+ toan har 75mm avlopp
+ Möjligt att de andra också är 75mm, möjligtvis 50mm för handfatet
+ Vatten och avlopp framdraget till alla 4 badrumsporslin
+ Vill ha in ett högskåp för förvaring och ett handfat med skåp inunder
+ Möjligt att göra om planlösningen, dvs flytta om porslinet
Jättetacksam för tips och idéer. Har inga idéer själv, totalt renons på inspiration.
En idé dock är att jag vill ha ett ljust badrum. Gärna stora Kakel på väggarna i ljus marmor(imitation). Riktig marmor har jag inte råd med.
Här finns det många 10-tusentals olika Kakel och klinkers, "alla" har det på alla golv, badrum och uteplatser
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis till köpet! Jag skulle vara försiktig med att ställa några spånskivemöbler i detta badrum. Kondens äter upp dom rätt snabbt. Kanske teak eller dyl. är lämpligare som material?
Det finns säkert en fuktspärr bakom kakel men inte sån som man har i trä +gipsskivehus i Sverige. Betongen ruttnar inte och kan torkas ut utan att riva halva rummet när olyckan händer.
. Du skriver att det saknas fönster men finns väl en ventilationsventil i badrummet? Brukar fungera bra i varma länder.
Jag skulle behålla bideen om den var min.
En spegelskåp och en öppen handdukshylla räcker långt i en semesterbostad. Några krokar på dörren löser många problem i små rum.
I min värld med kalkrikt vatten är glaserad kakel en bättre lösning än marmor som inte tål avkalkningsmedel.
Om det är en semesterlägenhet så skulle jag inte försöka försvenska den för mycket och hellre behålla portugesisk still i lägenheten för att behålla .... semesterkänslan
.
Lycka till med renoveringen!
Det finns säkert en fuktspärr bakom kakel men inte sån som man har i trä +gipsskivehus i Sverige. Betongen ruttnar inte och kan torkas ut utan att riva halva rummet när olyckan händer.
. Du skriver att det saknas fönster men finns väl en ventilationsventil i badrummet? Brukar fungera bra i varma länder.
Jag skulle behålla bideen om den var min.
En spegelskåp och en öppen handdukshylla räcker långt i en semesterbostad. Några krokar på dörren löser många problem i små rum.
I min värld med kalkrikt vatten är glaserad kakel en bättre lösning än marmor som inte tål avkalkningsmedel.
Om det är en semesterlägenhet så skulle jag inte försöka försvenska den för mycket och hellre behålla portugesisk still i lägenheten för att behålla .... semesterkänslan
Lycka till med renoveringen!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Här har du ett bra ritprogram så att du lätt kan testa olika planlösningar, möbleringar och kakel/klinker:
https://ds.spark-vision.com/blueprint_online/?sboc=SBPA-00026&lang=sv
Ett förslag är att ha duschen nere till vänster och ha handfatet där bidén är idag. Ett högskåp skulle gå att ha där handfatet är idag. Alternativt låt handfatet vara ungefär där det är idag och ha förvaring där bidén är. Det är svårt att se utan att ha måtten och rita upp ordentligt.
https://ds.spark-vision.com/blueprint_online/?sboc=SBPA-00026&lang=sv
Ett förslag är att ha duschen nere till vänster och ha handfatet där bidén är idag. Ett högskåp skulle gå att ha där handfatet är idag. Alternativt låt handfatet vara ungefär där det är idag och ha förvaring där bidén är. Det är svårt att se utan att ha måtten och rita upp ordentligt.
Badrummet är 1,75 x 2,35.
Vill absolut ha bort bidén, och badkaret.
Duschen kommer INTE att bli en duschkabin. Vill ha ett duschkar, det har man ofta här. Dvs ett lågt kar ca 5cm högt, det är infäst i golvet med klinker på sidorna, 100-120x80. Duschkaret får stå i en hörna och ut mot golvet blir det en glasvägg, ingång i duschen från kortsidan (ingen dörr).
Det blir kakel på väggarna och klinker på golvet. Menar ett ljust marmorfärgat kakel på väggarna.
Badrumsfläkt finns nog ingen utan måste installeras.
Har svårt att se annan lösning än att ta bort badkaret och sätta duschen där. Och ett högskåp där bidén är. Men inga problem annars att möblera annorlunda.
Vill absolut ha bort bidén, och badkaret.
Duschen kommer INTE att bli en duschkabin. Vill ha ett duschkar, det har man ofta här. Dvs ett lågt kar ca 5cm högt, det är infäst i golvet med klinker på sidorna, 100-120x80. Duschkaret får stå i en hörna och ut mot golvet blir det en glasvägg, ingång i duschen från kortsidan (ingen dörr).
Det blir kakel på väggarna och klinker på golvet. Menar ett ljust marmorfärgat kakel på väggarna.
Badrumsfläkt finns nog ingen utan måste installeras.
Har svårt att se annan lösning än att ta bort badkaret och sätta duschen där. Och ett högskåp där bidén är. Men inga problem annars att möblera annorlunda.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det är ju supermycket plats i det där badrummet. Du borde inte behöva plocka bort både bidé och badkar om du nu inte vill. Kan ju vara vettigt att trycka in en tvättpelare när du ändå är i farten. Att badrumsdörrar går in är normalt i Portugal. Kan vara vettigt att behålla, lite beroende på hur länge du tänker ha lägenheten.
Jo, vill ha bort bidé och badkar.
Tack för tips om tvättpelare, men som i många länder står en tvättmaskin i köket. Den ska bytas ut mot en kombinerad tvätt- o torkmaskin.
Funderar på om jag ska köpa ett brett handfat som övergår i högskåp på vänstra sidan.
Utanför badrummet är en stor hall, så att ändra så dörren öppnas ut är inga problem utrymmesmässigt.
Tack för tips om tvättpelare, men som i många länder står en tvättmaskin i köket. Den ska bytas ut mot en kombinerad tvätt- o torkmaskin.
Funderar på om jag ska köpa ett brett handfat som övergår i högskåp på vänstra sidan.
Utanför badrummet är en stor hall, så att ändra så dörren öppnas ut är inga problem utrymmesmässigt.
Redigerat:
Nu har jag ändrat mig lite. Vill nog ha in en tvättpelare ändå. Att ha tvättmaskinen på balkongen (även om det finns två till balkonger) och även om säkert de flesta har TM utomhus, känns inte bra. Typ inga här har torktumlare, men jag vill absolut ha det.
Badkar, badar aldrig, och bidé ska bort. Och vill ha det andra jag skrev om tidigare. Dvs nåt smalt (hög)skåp för förvaring. Duschkar, 100-120x80 med glasskiva, handfat, toa.
Och jo, det finns en sugande fläkt ut från badrummet. Bra.
Jag är verkligen helt urusel på planering. Skulle uppriktigt uppskatta all input.
Badkar, badar aldrig, och bidé ska bort. Och vill ha det andra jag skrev om tidigare. Dvs nåt smalt (hög)skåp för förvaring. Duschkar, 100-120x80 med glasskiva, handfat, toa.
Jag är verkligen helt urusel på planering. Skulle uppriktigt uppskatta all input.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har en mycket stor, fyrkantig hall utanför badrummet. Så att byta så att badrumsdörren går utåt är inga problem.S Svante Svenson skrev:Det är ju supermycket plats i det där badrummet. Du borde inte behöva plocka bort både bidé och badkar om du nu inte vill. Kan ju vara vettigt att trycka in en tvättpelare när du ändå är i farten. Att badrumsdörrar går in är normalt i Portugal. Kan vara vettigt att behålla, lite beroende på hur länge du tänker ha lägenheten.
Och var ska jag kunna "trycka in" en tvättpelare?
Vatten och avlopp lär inte bli några problem. Som det är i dag så är det ju fyra (4) platser som har detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Ett förslag:Hemmakatten skrev:
Nu har jag ändrat mig lite. Vill nog ha in en tvättpelare ändå. Att ha tvättmaskinen på balkongen (även om det finns två till balkonger) och även om säkert de flesta har TM utomhus, känns inte bra. Typ inga här har torktumlare, men jag vill absolut ha det.
Jag är verkligen helt urusel på planering. Skulle uppriktigt uppskatta all input.![]()
Tvättpelare bakom dörren
Duschen nere till höger
Skåp där handfatet är
Handfat där bidén är
Alla här har ett duschkar. Det tar ju upp allt vatten. Ja, nästan, det som kommer på väggen är ju förhållandevis lite. Tror inte att det hänt i det här lilla huset (2x3 lägenheter) att det blivit vattenskador.kodrod skrev:
Men du har en poäng. Och jag ska definitivt se till att duschhörnan får ett tätskikt.
Tack Birgit! Hade inte tänkt på den lösningen. Ska försöka visualisera ditt förslag. Måste dock kolla om det verkligen är tillräckligt djupt att få plats med tvättpelare just där, vill inte att den ska sticka ut i dörröppningen. Men med den placeringen skulle tvättpelarwn "gömmas" lite och inte bli så dominerande i badrummet.
Nu när jag tänker efter är badkaret säkert 75 cm djupt pga att det är ett inbyggt badkar med kanter/kakel runtomkring.
Väldigt bra idé med tvättpelare till höger innanför dörren. Ska kolla måtten nästa gång jag är där.
Väldigt bra idé med tvättpelare till höger innanför dörren. Ska kolla måtten nästa gång jag är där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden