Om du nu ger dig på projektet så se då till att göra det ordentligt med en takhöjd på minst 240 cm så att den går att använda till annat än tvättstuga och förvaring. Mitt tips.
Har inte sagt något om en magisk gräns. Det är däremot en lämplig höjd för att man ska kunna montera tex en taklampa utan att riskera att slå huvudet varje gång man passerar. Om man inte vill ha lysrör förstås...
Och självklart kan man bo i en källardel, vad tror du hälften av svenskarna använder sina källare till? Förråd? Knappast.
Gör man arbetet rätt med dränering och riktigt med isolering utanför väggar och under plattan samt golvvärme så kan det bli hur bra som helst. Och angående höjden, har själv haft en källardel i förra radhuset och visst funkar 2,20 eller till och med 1,90 men varför inte göra det bättre än så när man nu ska göra det från början? Detta oavsett vad man har tänkt använda källaren till. Det är inte bara trevligare det höjer ju dessutom värdet på huset jämfört med en "förrådskällare". Dessutom bör man passa på att sätta in fönster så att man får in lite ljus och har en ev. utrymningsväg.
Och självklart kan man bo i en källardel, vad tror du hälften av svenskarna använder sina källare till? Förråd? Knappast.
Gör man arbetet rätt med dränering och riktigt med isolering utanför väggar och under plattan samt golvvärme så kan det bli hur bra som helst. Och angående höjden, har själv haft en källardel i förra radhuset och visst funkar 2,20 eller till och med 1,90 men varför inte göra det bättre än så när man nu ska göra det från början? Detta oavsett vad man har tänkt använda källaren till. Det är inte bara trevligare det höjer ju dessutom värdet på huset jämfört med en "förrådskällare". Dessutom bör man passa på att sätta in fönster så att man får in lite ljus och har en ev. utrymningsväg.
Klicka här för att svara