1 643 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Göra fuktspärren själv?
Jag ska inreda en övervåning som är oinredd, endast isolerad. Först tänkte jag göra alla vägga själv, utan badrumsväggarna. Då jag trott att en fackman var tvungen att göra detta. Men efter ha läst lite så verkar det inte vara så jättesvårt. Bara man vet hur man ska göra och att man är noggrann. Oftast tycker jag att man är mer noggrann själv än en snickare.
Jag tänkte bygga badrumsväggarna först med 15mm konstruktionsplywood, sedan våtrumsgips. Detta på 45x70 reglar med cc45. Men sen funderar jag även på att göra tätskiktet själv med tätmembran, duk m.m. Enligt denna modell:
http://www.youtube.com/watch?v=3-1GLvpPRGc
Badrummet kommer att vara ca 20 kvm stort.
Frågan är, hur mycket tror ni en plattsättare tar för endast kakling efter att jag har gjort tätskiktet själv?
Och hur mycket tror ni han tar om han behöver behöver göra tätskiktet också, om jag bara bygger väggen?
Jag tänkte bygga badrumsväggarna först med 15mm konstruktionsplywood, sedan våtrumsgips. Detta på 45x70 reglar med cc45. Men sen funderar jag även på att göra tätskiktet själv med tätmembran, duk m.m. Enligt denna modell:
http://www.youtube.com/watch?v=3-1GLvpPRGc
Badrummet kommer att vara ca 20 kvm stort.
Frågan är, hur mycket tror ni en plattsättare tar för endast kakling efter att jag har gjort tätskiktet själv?
Och hur mycket tror ni han tar om han behöver behöver göra tätskiktet också, om jag bara bygger väggen?
Tror inte någon plattsättare nappar på det. Det är både en fråga om garantiåtagande och reda pengar han går miste om. Alternativet är att du gör en del jobb själv, men på ett eller annat sätt kommer han ta ut det någon annanstans.Anna1984 skrev:
Bäst i ditt fall blir att regla och sätta upp plywood, men hör först med någon du tänker anlita.
Är du inte rädd för att prova nya saker, varför inte göra badrummet på egen hand.
Jag har gjort 2st badrum totalt, Att sätta tätskiktet är lättare än att tapetsera.
Bara läs på monteringsanvisningarna så du är förberedd hur du ska göra i situationerna som kommer, och att du dokumenterar hur det är gjort.
Att kakla är inte heller svårt, visserligen tidskrävande men resultatet blir iaf bättre än badrum jag sett utförda av plattsättare som har det som yrke.
En krysslaser är en väl värd investering.
Att göra badrum är tidskrävande, det är ett stort projekt, Men svårt är det inte (att få det mer än ok), så länge man är förberedd och har läst på hur man ska göra.
Jag har gjort 2st badrum totalt, Att sätta tätskiktet är lättare än att tapetsera.
Bara läs på monteringsanvisningarna så du är förberedd hur du ska göra i situationerna som kommer, och att du dokumenterar hur det är gjort.
Att kakla är inte heller svårt, visserligen tidskrävande men resultatet blir iaf bättre än badrum jag sett utförda av plattsättare som har det som yrke.
En krysslaser är en väl värd investering.
Att göra badrum är tidskrävande, det är ett stort projekt, Men svårt är det inte (att få det mer än ok), så länge man är förberedd och har läst på hur man ska göra.
Fallet mot golvbrunnen har inget med tätskiktet och ganska lite med kakel/klinker att göra. Fallet skapar du innan du lägger tätskiktet, troligen med flytspackel. Har man stora klinkerplattor kan det bli lite klurigt med fallet när man lägger det.Anna1984 skrev:
Det finns plattsättare och det finns plattsättare. Visa mig en förstagångs-plattsättare, och hans/hennes resultat. Det kommer att synas lång väg. Jag vill på inget sätt förminska TS:ens talang, men man ska ha realistiska förväntningar.klimpfan skrev:
Av alla detaljer i badrum som jag gjort så tycker jag att underarbetet till golvet är svårast och jobbigast, att få ordentligt och bra fall på det. Framförallt själva momentet flytspacklingen. Svettigt!. Resten av jobben, tätskikt, kakling etc. är inte speciellt jobbigt eller svårt om man är noggrann. VVS jobben kanske kräver en insats av rörmokare men är egentligen något som man i många fall kan klara av själv om man är lite händig. Jag har inte arbetat med jättebadrum...dina 20kvm låter gigantiskt i mina öron, skall du ha pool?? 
Är man noggrann och inte rädd för att prova så blir det bra.
Skillnaden är tidsaspekten, en yrkesutövare grejar detta på "en pisskvart" medans jag som glad amatör tar väldigt mycket längre tid på mig. Det innebär då att man kanske inte kan fylla en rulle till bredden med fix och bara köra....
Personligen har jag kaklat en 4m² WC och två stänkskydd a la kök men mycket gott resultat, rakt snyggt och det tandar inte. Tvättstugan i källaren är på G.
Med ett bra underarbete är det enkelt att kakla!
Skillnaden är tidsaspekten, en yrkesutövare grejar detta på "en pisskvart" medans jag som glad amatör tar väldigt mycket längre tid på mig. Det innebär då att man kanske inte kan fylla en rulle till bredden med fix och bara köra....
Personligen har jag kaklat en 4m² WC och två stänkskydd a la kök men mycket gott resultat, rakt snyggt och det tandar inte. Tvättstugan i källaren är på G.
Med ett bra underarbete är det enkelt att kakla!
Klicka här för att svara