Hallå
Håller på och bygger en bastu med en ”loungedel” i en gammal friggebod. I ”loungedelen” så har jag under taket en luftspaltskiva , sen isolering och sen satt fuktspärrsplast, men märker efter en dag att det är mycket kondensvatten på ovansidan. Har därför skurit upp plasten så att det kan torka ut innan jag tejpar igen och sen sätter takpanel. Men undrar var fukten kommer ifrån? Kommer den tillbaka ? Har jag gjort något fel?
Tacksam för tips

Tomture61
Oftast så är friggebodar ej ämnade att isolera .
Skulle tippa att din luftspalt ej är öppen upptill / nedtill .

I komplementsbyggnader som inte är uppvärmda och har fullgod ventilation ska ej plast finnas. Du kommer inte lyckas få ut all fukt, speciellt inte efter en bastu.

Hej
Tack för svar. Planerar att ha grundvärme i loungen på vintern för att förvara växter. Men menar du/ni att jag inte alls ska ha ångspärr? El ska jag behålla på väggarna och ta bort i tak?sorry kanske korkade frågor?

Tomture61
Hur är taket konstruerat , i detalj .
Uppkom fukten när på året ?
Har du uppvärmning på vinterhalvåret , min +16 gr .

Taket idag utifrån = pressening ( kommer lägga plåt), takpapp, panel, luftspalt, spaltskiva, isolering, plast. Fukten dök upp efter satt plasten för en vecka sedan. Uppvärmning vintertid typ 5 grader

5 grader är inte så varmt, skippa plasten, se mitt svar #5 :=)

• Gilla
Janneki
  • Laddar…
Janneki Janneki skrev:
Taket idag utifrån = pressening ( kommer lägga plåt), takpapp, panel, luftspalt, spaltskiva, isolering, plast. Fukten dök upp efter satt plasten för en vecka sedan. Uppvärmning vintertid typ 5 grader
Ta bort plasten!

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ta bort plasten!
Redan gjort. Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.