4 322 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Göra förråd av oinredd vind
Vår vind (på timmerstomme från 1910-talet vilken blev påbyggd och renoverad 1965) är helt oinredd och är isolerad med kutterspån ned mot bostadsdelen. Taket är inte isolerat. Tyvärr går det inte att använda som bostadsrum, då det är för lågt i tak, men vi skulle vilja inreda den enkelt och kunna använda den som förråd, vilket man inte kan få för mycket av.
Vad ska man tänka på? Isoleringen mot yttertaket? Vad behöver man göra för innan man spikar på golvplank? Hur mycket isolering behövs? Luftspalter? etc
Vad ska man tänka på? Isoleringen mot yttertaket? Vad behöver man göra för innan man spikar på golvplank? Hur mycket isolering behövs? Luftspalter? etc
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Vi har en kallvind som det står "bröte" på, ingen speciell isolering att prata om. Golvet är det råspont på så jag är osäker på vad det är för isolerng där, men antagligen spån. Men jag har iaf inte märkt nån fukt på saker som står där uppe.
Jag skulle inte använda en kallvind som förråd pga den delikata fuktbalansen och mögelrisken. Möjligen skulle jag lägga upp icke-organiskt material, inget annat.
Den seriöse bygger om kallvinden till en klimatvind, då försvinner dessa begränsningar. Men då får man isolera "utifrån-in", inte tvärtom som i kallvind.
*edit* Läste länken ovan. Paroc redovisar på sin hemsida alla recept som leder till mögelvind. De verkar inte har följt de senaste 10 årens rön.
Mer ventilation + mer isolering --> kallare vind och större mögelrisk.
Den seriöse bygger om kallvinden till en klimatvind, då försvinner dessa begränsningar. Men då får man isolera "utifrån-in", inte tvärtom som i kallvind.
*edit* Läste länken ovan. Paroc redovisar på sin hemsida alla recept som leder till mögelvind. De verkar inte har följt de senaste 10 årens rön.
Mer ventilation + mer isolering --> kallare vind och större mögelrisk.
Redigerat:
Klicka här för att svara