O onetrickpony skrev:
Går det att göra ett sånt här sidobord [länk]

... av delar från dessa? [länk]

Så att det blir snyggt och inte bara limma ihop. Vad kan det kosta för ett snickeri att göra det?
Är meningen att spara pengar så blir det nog betydligt dyrare att anlita än att köpa den i din första länk.
Vill du anlita ett snickeri för att få den i cypress(?) så tror jag inte de vill utgå från materialet i din andra länk utan hellre köper in mer ändamålsenligt material.

Jo jag förstår att det blir dyrare att att anlita experter som bygger ihop den.

Precis, jag är ute efter hinoki-träet då det är ett exklusivt träd från Japan som luktar gott. Har en annan sak i hinoki och det luktar ljuvligt. Vet inte riktigt vilket annat träslag som passar bättre än hinoki? Hinoki har används för att bygga hus i Japan i tusentals år så det borde ju gå att bygga ett sidobord med materialet.

Ett snickeri borde kunna köpa in Hinokiträ och göra ett sidobord istället för att göra om någon annan produkt.

Bart Bart skrev:
Ett snickeri borde kunna köpa in Hinokiträ och göra ett sidobord istället för att göra om någon annan produkt.
Men blir inte det dyrare för mig? Om jag köper dessa som jag länkade till så får jag ju hinokibitar "gratis". Istället för att kasta dom så kan man ju använda dom till ett litet sängbord tänker jag.

O onetrickpony skrev:
får jag ju hinokibitar "gratis
Bitarna i länken är 8*3*2cm. Det behövs många bitar för att få till nåt o ska du göra en skiva som i din första länk får du skarva på längden o det kommer se ut som typ parkettgolv....o kosta multum. Du får ju bara två bitar för 15 dollars+ frakt o tull o moms. En skiva på 40*32cm skulle betyda minst 20 bitar, eller snarare 30 för du måste skifta skarvarna på längden = 225 dollar + frakt, tull o moms. Så säg du landar på 4000-5000:-

Ganska dyrt för en 40*32cm träskiva.

Ola C Ola C skrev:
Bitarna i länken är 8*3*2cm. Det behövs många bitar för att få till nåt o ska du göra en skiva som i din första länk får du skarva på längden o det kommer se ut som typ parkettgolv....o kosta multum. Du får ju bara två bitar för 15 dollars+ frakt o tull o moms. En skiva på 40*32cm skulle betyda minst 20 bitar, eller snarare 30 för du måste skifta skarvarna på längden = 225 dollar + frakt, tull o moms. Så säg du landar på 4000-5000:-

Ganska dyrt för en 40*32cm träskiva.
Ja det lät dyrt. Undrar om det blir billigare om snickeriet tar hem hinokiträ.

Finns det något annat man kan använda bitarna till?

Bart Bart skrev:
Eller köp en skärbräda modell stor i Hinokiträ och lägg till två klossar under. Det gör du enkelt på egen hand.
[länk]

[länk]
Det var en smart idé. Kanske inte blir så stiligt dock.

O onetrickpony skrev:
Det var en smart idé. Kanske inte blir så stiligt dock.
Bara tänk på att inte limma fast klossarna. Brädan måste kunna arbeta, annars spricker den.

Tilman Tilman skrev:
Bara tänk på att inte limma fast klossarna. Brädan måste kunna arbeta, annars spricker den.
Ok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.