Jag har ett Perilex uttag där jag vill koppla in 3 maskiner på. Tänkte att koppla stickkontakten till en lös dosa och splittra ledningarna. Räknas detta som apparat/skarvsladd som man får göra själv?
Tänkte ha häll på 1, 2 ugn på 3 och micro på 2. Jag är medveten om att man inte kan använda micron och halva hällen på full effekt samtidigt.
Tänkte göra själva kopplingen med dessa i en box.
Tänkte ha häll på 1, 2 ugn på 3 och micro på 2. Jag är medveten om att man inte kan använda micron och halva hällen på full effekt samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe . Roligt inlägg. Kör så det ryker
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du funderar alltså på att tillverka något typ denna, fast med ett uttag som är perilex?
Ja det får du göra, dvs det krävs ingen behörighet. Men BH kräver både handlag och omdöme
. Ett dylikt gren uttag är egentligen ingenting konstigt men kan anses vara olämpligt i hushåll för effektslukande apparater som häll, ugn och mikro. Går det varmt och orsakar en olycka lär knappast brandutredaren vara mild mot dig.
Dessa Wago-klämmor kan du använda, fast endast i en kopplingsdosa. Jag föreslår att du spikar upp en kopplingsdosa och de uttag du vill ha på en bräda eller dylikt och kopplar samman, utan att det någonstans syns enkelisolerade ledare.
Visa oss gärna både det pågående arbetet hur du tänkt göra och det slutliga resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det får du göra, dvs det krävs ingen behörighet. Men BH kräver både handlag och omdöme
Dessa Wago-klämmor kan du använda, fast endast i en kopplingsdosa. Jag föreslår att du spikar upp en kopplingsdosa och de uttag du vill ha på en bräda eller dylikt och kopplar samman, utan att det någonstans syns enkelisolerade ledare.
Visa oss gärna både det pågående arbetet hur du tänkt göra och det slutliga resultatet.
Fast inkoppling är något som du formellt inte får göra själv.
Kablarna ut till apparaterna måste vara dragavlastade. Jag är osäker på om det finns anslutningsdosor med tre dragavlastningar. Kanske du behöver två dosor.
Wago 221 är bra till den inkopplingen eftersom de fungerar bra till mångtrådig ledare och dessutom är lätt öppningsbara.
Kablarna ut till apparaterna måste vara dragavlastade. Jag är osäker på om det finns anslutningsdosor med tre dragavlastningar. Kanske du behöver två dosor.
Wago 221 är bra till den inkopplingen eftersom de fungerar bra till mångtrådig ledare och dessutom är lätt öppningsbara.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Som sagt, om du kopplar kablarna till en dosa där du förgrenar, så behöver du ha dragavlastning på kablarna. Det kan man lösa aningen genom att dosan ör en anslutningsdosa, med inbyggd dragavlastning, Eller med vanlig kopplingsdosa med "lös" dragavlastning i dosan. Finns att köpa som tillbehör till dosor.
Jag skulle undvikit den MacGyverlösningen att dela en fas till hällen med micron. Har du verkligen inte möjlighet att hitta el till micron någon annan stans?data55 skrev:
Jag har ett Perilex uttag där jag vill koppla in 3 maskiner på. Tänkte att koppla stickkontakten till en lös dosa och splittra ledningarna. Räknas detta som apparat/skarvsladd som man får göra själv?
[bild]
Tänkte köpa proffsmicro som behöver typ 2800w in. Sen så känns det bättre att dela säkring med spis jämfört med att dela med kyl, diskmaskin eller uttag. Jag kan 99% garantera att jag inte behöver micra och använda mer än halva spisen samtidigt men micra och diskmaskin kan överlappa.K Kane skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ok, en perilexstickpropp är avgörande för att det ska bli behörighetsfritt, men är egentligen en sämre lösning. Men ändå är du rätt ute, det bör sitta en perilexstickpropp på din förgrening.
Däremot, visst kan du ansluta apparaterna fast i dosan och du vill. Det kan vara lite praktiskt, men den fast anslutning är säkrare än uttag. Mikron kommer med stickpropp, kanske ugnen också, men inte hällen. Du kan göra som du vill här, med de brasklappar jag gav i #3
Däremot, visst kan du ansluta apparaterna fast i dosan och du vill. Det kan vara lite praktiskt, men den fast anslutning är säkrare än uttag. Mikron kommer med stickpropp, kanske ugnen också, men inte hällen. Du kan göra som du vill här, med de brasklappar jag gav i #3
Klicka här för att svara