1 500 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Gör som Birgit Friggebo, släpp solcellselen fri!
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
http://www.byggahus.se/varme/naturskyddsforeningen-kritiserar-forslaget-om-nettodebitering
10kvm hus utan byggnadslov, succe? Största enskilda bästa beslut som någonsin gjorts.
Ulf Adelson (tyvärr met känd som bastkjolsdansare) hjälpte till och släppa på krockprovet för amatörbyggda bilar, denna vackra frihet.
Nu är det dags igen, vem vill profilera sig som den som släppte elen fri?
10kvm hus utan byggnadslov, succe? Största enskilda bästa beslut som någonsin gjorts.
Ulf Adelson (tyvärr met känd som bastkjolsdansare) hjälpte till och släppa på krockprovet för amatörbyggda bilar, denna vackra frihet.
Nu är det dags igen, vem vill profilera sig som den som släppte elen fri?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det får väl sätta upp hur mycket solceller du vill,
såvida det inte kräver bygglov förstås.
Var så god!
Men låt mig slippa subventionera dina installationer med skatten.
såvida det inte kräver bygglov förstås.
Var så god!
Men låt mig slippa subventionera dina installationer med skatten.
Diskussionen om solel kan väl delas upp i två delar;
1. Subventioner för installationen. Ja, där håller jag med KnockonWood att det är inte rätt att andra skall betala för detta.
Tyskland är ju ett avskräckande exempel där subventionerna nu är så höga så det påverkar det totala priset.
2. Försäljningen av producerad el. Detta är en nytta som kommer alla till godo och småproducenter skall inte förfördelas pga sin litenhet. Detta är nu fallet med nuvarande system där man är totalt i händerna på dom stora elbolagens godtycke om betalningen. Detta styrkeförhållande bör nog omfördelas till den lille producentens fördel.
För att göra detta attraktivt och enkelt tycker jag att nettodebitering per månad producerat/konsumerat hörs enkelt att implementera. Detta system finns i andra EU-länder så politikernas "surr" att EU-regler sätter stopp för detta är märkligt.
1. Subventioner för installationen. Ja, där håller jag med KnockonWood att det är inte rätt att andra skall betala för detta.
Tyskland är ju ett avskräckande exempel där subventionerna nu är så höga så det påverkar det totala priset.
2. Försäljningen av producerad el. Detta är en nytta som kommer alla till godo och småproducenter skall inte förfördelas pga sin litenhet. Detta är nu fallet med nuvarande system där man är totalt i händerna på dom stora elbolagens godtycke om betalningen. Detta styrkeförhållande bör nog omfördelas till den lille producentens fördel.
För att göra detta attraktivt och enkelt tycker jag att nettodebitering per månad producerat/konsumerat hörs enkelt att implementera. Detta system finns i andra EU-länder så politikernas "surr" att EU-regler sätter stopp för detta är märkligt.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Det är väl TS egna inbetalda skatt som subventionerar i så fall...KnockOnWood skrev:
Och TS kanske tjänar mer än du och jag tillsammans.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Låt nu inte detta bli en skattefråga, utan släpp det fritt så det kommer fungera för alla.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Que?cust3000 skrev:
Det är väl vår gemensamma skatt?
Eller menar du att TS skatt går till hans solceller,
och min och din går till kommungubbarnas löner?
Nej du, vi får nog vara med och betala solcellssubventionerna
(och TS får vara med och betala det andra också).
Javisst. Och jag kanske tjänar mer än hela Östergötland.cust3000 skrev:
Vad vill du ha sagt med detta?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3482969.ece
Det är på gång, men jag upplever fortfarande att det är någon som ska ha av en kaka i onödan.
Då menar jag att det finns regler och skatter som inte främjar ett enkelt sätt att ta hand om solenergin.
Det är på gång, men jag upplever fortfarande att det är någon som ska ha av en kaka i onödan.
Då menar jag att det finns regler och skatter som inte främjar ett enkelt sätt att ta hand om solenergin.
Att du resonerar som hela vänsterrörelsen, tjänar du mycket så ska du faen ha högre procentuell skatt...KnockOnWood skrev:Que?
Det är väl vår gemensamma skatt?
Eller menar du att TS skatt går till hans solceller,
och min och din går till kommungubbarnas löner?
Nej du, vi får nog vara med och betala solcellssubventionerna
(och TS får vara med och betala det andra också).
Javisst. Och jag kanske tjänar mer än hela Östergötland.
Vad vill du ha sagt med detta?
Även om du tekniskt betalar mer pengar i skatt än en medelinkomsttagare, även om du har samma procentuella skatt.
Iofs. ovidkommande i topic, men jag ogillar när folk blandar in den globala inbetalda skatten i den enskildes skattereduktion för dennes egna avdrag...
Missförstå mig rätt knockOnwood, för jag tycket du har i övrigt sunda åsikter och vill inte ha några onda ögon...
Edit: förtydling, vid skattereduktion så har den enskildes skattekonto belastas, dvs. den enskilde kan ha betalat en miljon i skatt medans du och jag betalat två hundra tusen ihop...
Se min röda tråd....
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, Cust3000, vad jag tänkte på var alltså investeringsbidraget för solceller
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/
Det har ju ingenting med TS eller din/min inkomst eller skatt att göra.
Men tack i alla fall! Det var första gången jag beskylldes för vänsterresonemang
Jag visste inte att vänstern var emot statsbidrag
Trodde faktiskt att det ingick i vänsterideologin att dra in så mycket som möjlig i skatter och sedan pytsa ut det enligt makthavarnas önskemål.
Vad jag ville ha sagt är att den som vill får köpa hur mycket solceller han/hon vill så länge de köps för egna pengar.
Och statligt bestämda konstgjorda feed-in-tariffer snedvrider utvecklingen.
När solcellerna kan leverera mer än ägaren själv behöver är ju främst under dagtid på sommaren, när elpriserna är som lägst.
Det är klart att en enda solcellsägare är maktlös mot elbolagen, men 1000 eller 100.000 solcellsägare kan ju sluta sig samman för att få muskler, precis som man gör vid köp av elenergi , t.ex. Kundkraft.
Men, som sagt, jag anser att subventioner och liknande snedvrider utvecklingen.
Varför skall solceller subventioneras?
Varför inte lika gärna isolering, treglasfönster eller värmepumpar? Eller duntofflor
Trevlig helg
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/
Det har ju ingenting med TS eller din/min inkomst eller skatt att göra.
Men tack i alla fall! Det var första gången jag beskylldes för vänsterresonemang
Jag visste inte att vänstern var emot statsbidrag
Trodde faktiskt att det ingick i vänsterideologin att dra in så mycket som möjlig i skatter och sedan pytsa ut det enligt makthavarnas önskemål.
Vad jag ville ha sagt är att den som vill får köpa hur mycket solceller han/hon vill så länge de köps för egna pengar.
Och statligt bestämda konstgjorda feed-in-tariffer snedvrider utvecklingen.
När solcellerna kan leverera mer än ägaren själv behöver är ju främst under dagtid på sommaren, när elpriserna är som lägst.
Det är klart att en enda solcellsägare är maktlös mot elbolagen, men 1000 eller 100.000 solcellsägare kan ju sluta sig samman för att få muskler, precis som man gör vid köp av elenergi , t.ex. Kundkraft.
Men, som sagt, jag anser att subventioner och liknande snedvrider utvecklingen.
Varför skall solceller subventioneras?
Varför inte lika gärna isolering, treglasfönster eller värmepumpar? Eller duntofflor
Trevlig helg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden