Byurn Byurn skrev:
Plyfa måste bli billigare. Du ska ju sen hålla reda på var f*n du satt kortlingarna.
Ja ,och troligen inte där man behöver dom...😆
Tänkte att oliven skulle ta med det i ekvationen...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, det är inte tillåtet att hänga lättare saker i osb heller, infästningar är infästningar oavsett och jag har hela tiden pratat om efterkommande infästningar för JAG VET att det är godkänt att skruva i osb MED kortling bakom, men som sagt inte det jag säger emot heller om du hade öppnat ögonen !!
Du har ju bara tjafsat om att det är otillåtet. Inte nämnt ett ljud om efterkommande. Du måste väl fatta att det inte är något som är otillåtet. Möjligen kan det i framtiden göras FEL, och skruvas på fel ställe. Men samtigt, TS bygger sprillans nytt badrum nu. Hur stor är risken att han ska byta kommod inom de närmsta 20 åren. Dessutom har vi inte en aning om vad branschreglerna säger om 10år. Då kanske det inte är tillåtet med plywood heller.
Som jag dessutom sa. Om TS mot all förmodan får för sig att byta kommod, så går det att skruva i samma hål.
Att det sedan är en bättre lösning med plywood må sedan vara hänt. Men i det här fallet handlar det om vad som är tillåtet. Om du sedan vill prata om vad som är tillåtet om 10-20år, så får du nog vara mer tydlig om att det är just det du pratar om.

BirgitS
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Läser man inte försäkringsvillkoren är det ok för mig att man blir utan ersättning.
Av alla hundratals villkor man "borde" läsa så är försäkring de viktigaste.
Precis.

Försäkring kan vara komplext ibland. Men det är nästan uteslutande de lättolkade skrivelserna folk blir förbannade på och det kommer på riktigt in överklaganden med motiveringen ”hur ska man orka läsa försäkringsvillkoret”.

Men det är någonting med just försäkringar, man vägrar att ens försöka förstå. Men slänga ur sig något påstående om hur saker ligger till utan att överhuvudtaget ha en ambition att ta reda på om det stämmer.

Två praktexempel av det har vi här i tråden. Man fortsätter svinga även när texten hamnar mitt framför ögonen. Troligtvis läses det inte ens

Äger man en villa, och framförallt om man har en familj enligt min åsikt, så är villaförsäkringen något av det absolut viktigaste man bör investera tid och pengar i. Ett par tusenlappar lägre premie om året är prio nummer ett.

BirgitS BirgitS skrev:
Ta och läs inlägg 44 igen: [länk]
Vad står det i den röda rubriken i bilden?
Om jag inte läser fel står det "Skruvinfästningar ska endast göras i massiv konstruktion", inget om just Plyfa, kanske Plyfa 15 inte ses som tillräckligt Massiv konstruktion i paritet med betong, kortling, regel, murverk och i så fall kanske Plyfa, enligt vissa, till och med är ett felaktigt val.

BirgitS
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Om jag inte läser fel står det "Skruvinfästningar ska endast göras i massiv konstruktion", inget om just Plyfa, kanske Plyfa 15 inte ses som tillräckligt Massiv konstruktion i paritet med betong, kortling, regel, murverk och i så fall kanske Plyfa, enligt vissa, till och med är ett felaktigt val.
Nu läste du inte hela mitt inlägg inkl. det jag citerade.

Paul-Staffanstorp
A AG A skrev:
Du har ju bara tjafsat om att det är otillåtet. Inte nämnt ett ljud om efterkommande. Du måste väl fatta att det inte är något som är otillåtet. Möjligen kan det i framtiden göras FEL, och skruvas på fel ställe. Men samtigt, TS bygger sprillans nytt badrum nu. Hur stor är risken att han ska byta kommod inom de närmsta 20 åren. Dessutom har vi inte en aning om vad branschreglerna säger om 10år. Då kanske det inte är tillåtet med plywood heller.
Som jag dessutom sa. Om TS mot all förmodan får för sig att byta kommod, så går det att skruva i samma hål.
Att det sedan är en bättre lösning med plywood må sedan vara hänt. Men i det här fallet handlar det om vad som är tillåtet. Om du sedan vill prata om vad som är tillåtet om 10-20år, så får du nog vara mer tydlig om att det är just det du pratar om.
Du får nog fan öva upp din läsförståelse och försöka öppna ögonen för jag har nämnt efterkommande installationer mååånga ggr !!! 🫣
Dessutom har jag aldrig nämnt att byta kommod men t.ex att kunden i fråga t.ex förolyckas och behöver få uppsatt ett stödhandtag i duschen t.ex. och då vill jag se dig skruva i kortlingen som inte finns. 🙈 ...eller att bara skruva i en osb vilket då inte är godkänt !
Glöm dessutom att skruva två ggr i samma hål i en osb och inbilla dig att skruven drar ordentligt, men i en plyfa gör den det... där har du skillnaden du inte verkar begripa.
Skruvar man i en osb gäller det att stoppa när skruven är i botten för skruvar du lite för långt så fräser skruven ett hål i osb och sen är du körd !

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Byurn Byurn skrev:
Då får jag fråga om du läste instruktionerna ;-)
Det brukar vara så att limmade krokar inte ska belastas de första 48-72 timmarna efter montering.

Vi har bara limmade krokar och toapappershållare och annat sånt krafs i våra badrum och de sitter uppe bra.

Däremot skulle jag inte vilja ha en limmad kommod.

Det som jag blir fascinerad av är att Oliven1 som annars brukar propagera AMA som en tok i det här fallet pratar emot vedertagen branschstandard om 15 mm plyfa i väggarna. Det är klart att det finns andra lösningar, men varför? Det kan inte handla om många hundralappar på ett helt badrum att sätta plyfa i väggarna istället för en massa kortlingar som ingen kommer att hitta när det ska monteras grejer. Även på ett stort projekt så räcker det att en kommod ramlar ner under garantitiden så har man igen att montera plyfa överallt.
Nu pratar jag kanske 8-10år tillbaka eller något när det var väldigt nytt med limlösningar och ja, jag läste väldigt noga men det fungerade inte ändå... på den tiden... men sen vet jag det kommit bättre saker med tiden men det är ointressant ändå i min värld.

Paul-Staffanstorp
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag funderar på hur mycket (arbets)tid det tar att sätta kortlingar,(kostnad timpenning) mot att sätta plyfa...
Jag kan garantera dig att än om plyfan kostar något mer i inköp så blir totalkostnaden inklusive arbete billigare än nåt jäkla hittepå med osb och kortlingar och framförallt vill jag inte stå där som ett fån när allt är klart eller ett år efter och kunden kommer med något den vill ha upphängt där det inte är kortlat. 😉

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag kan garantera dig att än om plyfan kostar något mer i inköp så blir totalkostnaden inklusive arbete billigare än nåt jäkla hittepå med osb och kortlingar och framförallt vill jag inte stå där som ett fån när allt är klart eller ett år efter och kunden kommer med något den vill ha upphängt där det inte är kortlat. 😉
Imponerande att du orkar. All heder.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu pratar jag kanske 8-10år tillbaka eller något när det var väldigt nytt med limlösningar och ja, jag läste väldigt noga men det fungerade inte ändå... på den tiden... men sen vet jag det kommit bättre saker med tiden men det är ointressant ändå i min värld.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag aldrig har borrat i kakel och du har gjort det ofta.

Har viss ångest över att spräcka en platta. Hål i tätskiktet är den mindre oron…

Paul-Staffanstorp
Byurn Byurn skrev:
Skillnaden mellan dig och mig är att jag aldrig har borrat i kakel och du har gjort det ofta.

Har viss ångest över att spräcka en platta. Hål i tätskiktet är den mindre oron…
Full täckning bakom och rätt saker så är det inga problem... men jag förstår dig... 👍

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Full täckning bakom och rätt saker så är det inga problem... men jag förstår dig... 👍
Sen är det enkelt att ångra sig med limmade krokar. Bara att ta bort och göra rent.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Byurn Byurn skrev:
Sen är det enkelt att ångra sig med limmade krokar. Bara att ta bort och göra rent.
Just handdukskrokar har vi själv men vi kör med självhäftande från Beslagsboden... de sitter kanon 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.