BirgitS
O oliven1 skrev:
du har vanlig plyfa eller osb, fungerar alldeles utmärkt.

vad är problemet?
Så du kom just fram till att det är dumt att bara kortla?

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Varför vill man inte ha en vägg byggd som är godkänd enligt säker vatten ?
Bara för att man har folksam nu som inte kräver det, betyder det inte att man har samma bolag när/om olyckan är framme.

Hur många kronor dyrare är K-Plywood kontra spån eller OSB som bilder visar i samanhanget.

Nej dra en lans för något annat imo
varför ser alla hus inte exakt likadana ut, jo för det finns oändligt många lösningar på olika problem.
Det är bra för branschen i sin helthet och konsument i slutänden att man inte låser inte entreprenadbolagen till en viss specifik lösning.

det är en väsentlig del av varför man tog fram totalentreprenad formen från första början.

O
BirgitS BirgitS skrev:
Så du kom just fram till att det är dumt att bara kortla?
har jag någongång i denna tråden sagt att det är bra att endast korta?

jag har sagt att TS hantverkare har tänkt rätt och att 15 K-plyfa ej är ett krav vilket det inte är.

O oliven1 skrev:
varför ser alla hus inte exakt likadana ut, jo för det finns oändligt många lösningar på olika problem.
Det är bra för branschen i sin helthet och konsument i slutänden att man inte låser inte entreprenadbolagen till en viss specifik lösning.

det är en väsentlig del av varför man tog fram totalentreprenad formen från första början.
Att hus ser olika ut har ju ingenting med detta att göra.
Om ett tex slott eller koja har en badrumsvägg byggd efter säker vatten eller inte kommer knappast påverka hur dennes fasad eller planlösning ser ut.

Vad missar jag i ditt argument?

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
O
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Att hus ser olika ut har ju ingenting med detta att göra.
Om ett tex slott eller koja har en badrumsvägg byggd efter säker vatten eller inte kommer knappast påverka hur dennes fasad eller planlösning ser ut.

Vad missar jag i ditt argument?
okej kanske var otydlig,
tanken i sverige när man upprättat byggreglerna är att det ska inte finnas en enda lösning som är godkänd.
det är tex hela tanken med entreprenadformen totalentreprenad, även BBR är utformat efter funktionskrav inte tekniska lösningar.
(nya BBR som kommer nu kommer vara ändå mer lutat mot funktionskrav än dagens)

detta för att man ska helt enkelt gynna kreativiteten och fastighetsbolag/entreprenadbolags vilja att komma på nya lösningar på problem och i sista änden konsumenten som får bättre och billigare lösningar.

hade man sagt att en typ av vägg måste alltid byggas i badrum, tex säker vatten väggen, så hade man alltid byggt den och man hade aldrig lagt någon tid på att projektera fram alternativa lösningar nu som är både bättre och billigare eftersom det hade inte funnits något incitament att göra det.

• Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
O oliven1 skrev:
har jag någongång i denna tråden sagt att det är bra att endast korta?

jag har sagt att TS hantverkare har tänkt rätt och att 15 K-plyfa ej är ett krav vilket det inte är.
Men TS snickare ansåg sig ju behöva kortla (inlägg 9) för att få till godkända infästningar. Så då gör ju den snickaren fel som kortlar i onödan enligt dig och har alltså inte alls tänkt rätt. Du får bestämma dig.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
O oliven1 skrev:
detta för att man ska helt enkelt gynna kreativiteten och fastighetsbolag/entreprenadbolags vilja att komma på nya lösningar på problem och i sista änden konsumenten som får bättre och billigare lösningar.

hade man sagt att en typ av vägg måste alltid byggas i badrum, tex säker vatten väggen, så hade man alltid byggt den och man hade aldrig lagt någon tid på att projektera fram alternativa lösningar nu som är både bättre och billigare eftersom det hade inte funnits något incitament att göra det.
Så på vilket sätt är det bättre att ha något annat än k-plyfa?
Vill man ha det billigare så kan man ju köra med bara gips och kortla, det gjorde man ju för typ 15 år sen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför köper man en försäkring som inte gäller trots att man gjort allt rätt bara för att nåt papper saknas?

Att det på riktigt finns bolag som kan neka ersättning, trots att allt är byggt som det ska vara, för man gjort det själv..... ? Vad händer?🤔
Finns väl flertalet anledningar. Den mest uppenbara är väl att man har sitt papper och att försäkringen i övrigt är den som täcker dem behoven man har bäst.

Men det mest troliga är för att man inte vet vad man köper. Man går på den billigaste, köper myten om att alla försäkringar ser ungefär likadana ut, lägger samtliga försäkringar på samma bolag för att få rabatter och för att det är bekvämt.

Paul-Staffanstorp
GoC GoC skrev:
Bara ett exempel Helge. Du är så självgod och övertygad om din förträfflighet, förvisso bra och en sådan jag skulle vilja anlita, men klister duger bra att sätta upp en handdukskrok med.
Ganska stor skillnad på en handdukskrok eller en kommod, duschdörrar, spegelskåp eller liknande som inte jag skulle limma upp oavsett att det kommit bättre saker än för en del år sedan.
Jag limmade upp några handdukskrokar med något skit Loctite släppte för typ 8år sen eller något... och de låg på golvet två dagar senare... lite därav mitt skratt. 😉🤣🙈

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Prata inte regler med mig för jag kan reglerna och det är inte godkänt att göra infästningar i OSB !!
Är det någon som har påstått att det är det. Det är sedan långt tillbaka avhandlat att snickaren har tänkt sätta reglar/kortlingar där allt ska hängas upp. Om du nu känner till reglerna så bra som du påstår, vet du att det är en godkänd lösning.
Vidare talar både du och bl.a. @Birgit S om att det inte går att sätta nya speglar och/eller kommoder. Speglar är iallafall det minsta problemet. Dels är det tillåter att skruva upp så lätta saker i OSB, men annars limmar man bara upp krokar, eller hela spegeln.
Vad gäller kommoden så det väl en enkel match för någon med lite snickerikunskaper att anoassa nya kommoden så den fästs i samma hål som den gamla.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
A AG A skrev:
Är det någon som har påstått att det är det. Det är sedan långt tillbaka avhandlat att snickaren har tänkt sätta reglar/kortlingar där allt ska hängas upp. Om du nu känner till reglerna så bra som du påstår, vet du att det är en godkänd lösning.
Vidare talar både du och bl.a. @Birgit S om att det inte går att sätta nya speglar och/eller kommoder. Speglar är iallafall det minsta problemet. Dels är det tillåter att skruva upp så lätta saker i OSB, men annars limmar man bara upp krokar, eller hela spegeln.
Vad gäller kommoden så det väl en enkel match för någon med lite snickerikunskaper att anoassa nya kommoden så den fästs i samma hål som den gamla.
Nej, det är inte tillåtet att hänga lättare saker i osb heller, infästningar är infästningar oavsett och jag har hela tiden pratat om efterkommande infästningar för JAG VET att det är godkänt att skruva i osb MED kortling bakom, men som sagt inte det jag säger emot heller om du hade öppnat ögonen !!

• Gilla
iviartin
  • Laddar…
Farstatjej90
insubrf insubrf skrev:
Finns väl flertalet anledningar. Den mest uppenbara är väl att man har sitt papper och att försäkringen i övrigt är den som täcker dem behoven man har bäst.

Men det mest troliga är för att man inte vet vad man köper. Man går på den billigaste, köper myten om att alla försäkringar ser ungefär likadana ut, lägger samtliga försäkringar på samma bolag för att få rabatter och för att det är bekvämt.
Läser man inte försäkringsvillkoren är det ok för mig att man blir utan ersättning.
Av alla hundratals villkor man "borde" läsa så är försäkring de viktigaste.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ganska stor skillnad på en handdukskrok eller en kommod, duschdörrar, spegelskåp eller liknande som inte jag skulle limma upp oavsett att det kommit bättre saker än för en del år sedan.
Jag limmade upp några handdukskrokar med något skit Loctite släppte för typ 8år sen eller något... och de låg på golvet två dagar senare... lite därav mitt skratt. 😉🤣🙈
Då får jag fråga om du läste instruktionerna ;-)
Det brukar vara så att limmade krokar inte ska belastas de första 48-72 timmarna efter montering.

Vi har bara limmade krokar och toapappershållare och annat sånt krafs i våra badrum och de sitter uppe bra.

Däremot skulle jag inte vilja ha en limmad kommod.

Det som jag blir fascinerad av är att Oliven1 som annars brukar propagera AMA som en tok i det här fallet pratar emot vedertagen branschstandard om 15 mm plyfa i väggarna. Det är klart att det finns andra lösningar, men varför? Det kan inte handla om många hundralappar på ett helt badrum att sätta plyfa i väggarna istället för en massa kortlingar som ingen kommer att hitta när det ska monteras grejer. Även på ett stort projekt så räcker det att en kommod ramlar ner under garantitiden så har man igen att montera plyfa överallt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag funderar på hur mycket (arbets)tid det tar att sätta kortlingar,(kostnad timpenning) mot att sätta plyfa...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag funderar på hur mycket (arbets)tid det tar att sätta kortlingar,(kostnad timpenning) mot att sätta plyfa...
Plyfa måste bli billigare. Du ska ju sen hålla reda på var f*n du satt kortlingarna.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.