Hej!vi ska bygga ett smålandsvillan hus ,ett västervik.Vi har funderat på att göra grunden själva och jag undrar om det finns nån som har planer på det  samma med et sådant hus..skulle behöva lite tips råd.

En grund är inte svårt att göra, men det är tungt, fasen så tungt. Du bör samla ihop ett helt gäng som kan hjälpa till på själva gjutningsdagen så allt blir bra innan det bränner.

Grävarbetet måste göras med en grävmaskin om du inte vill knäcka dig helt.

Jag har nu förmodat att du ska gjuta en platta. Rätt eller fel?

lastkaj skrev:
Jag har nu förmodat att du ska gjuta en platta. Rätt eller fel?
Troligtvis fel, eftersom bessi skulle bygga ett Smålandsvillan som är ett modulhus (kräver krypgrund).

Jaha, då har tyvärr ingen direkt erfarenhet.... :-[

S
vi har gjort en krypgrund själva, dock inte så stor ca 70m2 men förfarandet borde vara det samma.
kolla gärna min sida för bilder.

http://www.steelis.blogspot.com/

/Steelis

Det såg ut att bli väldigt bra med er grund! :) Är Grund och markarbete din profession??tycker du är det dumt att ge sig på det för en
"lekman" i branschen?min sambo är snickare men vi har lite kunnigt folk omkring sig?

Bygger till 45 m2 och snickaren som skulle hjälpa mig drog på tiden. Grejorna bara stod och väntade (block och bruk) Till slut så tröttnade jag då jag ville komma igång och snickra så jag tog tag i det själv. Det svåraste var att våga komma igång...

Putsningen lät jag snickaren göra pga av att jag inte litade på att jag skulle få det jämt och snyggt. Då bruket hade tagit slut för mig med tre block kvar satte snickaren dem i samband med putsningen.... och jag kan lova att de tre block i grunden som sattes "slarvigast" var dem. Jag satte alla block med mm precision med vattenpass mot mursnöre. Snickaren "slängde" upp dem tog ett steg bak och körde ögonmått mot snöret och sa att det inte är så jä... noga :o

Jag uppskattar att det tog ca 4 ggr så lång tid för mig som för en van murare. Och det är för att man är så jä... noggran. En murare skall det gå fort för och då skall stenarna pang pang upp. Nu i efterhand så hade jag inte varit så jä... noggran förutom med översta lagret.... Lika så är det inte så jä... noggrant om muren är helt rak. Det trollar man bort när man putsar. Någon cm hit eller dit spelar ingen roll... ::)

Men som sagt. Min krypgrund lär nog vara den mest välmurade på gatan ;D ;D ;)

S
bessi skrev:
Det såg ut att bli väldigt bra med er grund! :) Är Grund och markarbete din profession??tycker du är det dumt att ge sig på det för en
"lekman" i branschen?min sambo är snickare men vi har lite kunnigt folk omkring sig?
Vi gjorde allt utom grävning, även utmätningen fick vi hjälp med. Ingen av oss som gjorde grunden hade gjort något liknande förut, det gick bra, fast det tog hela semestern ca 4v.
Bara att prova ;) vi tjänade ca 20000:- på att göra det själva. ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.