mrfrenzy skrev:
På biltema står det vid elavdelningen jättelika skyltar med innebörd liknande denna:
det har jag inte lyckats se än

mycke_nu skrev:
Det har i alla fall jag aldrig sett i Sverige. I USA finns något liknande och dom gör mej mörkrädd. Snacka om tveksam kontaktering. :eek:
jo, har en sån liggande i byrålådan, 2-stifts vit stickprop av märket Cooper electric där man trycker ihop stiften och drar ut dom ur proppen, sen stoppar man in en helt oskalad lampsladd (jag provade på en bordslampa med en SKX fast genomskinlig sladd)
så klämmer man ihop stiften mot sladden och stoppar tillbaka allt i proppen, det som har hänt är att två ytterst små piggar har punkterat sig in i ledningen.....:eek: tur att den bara matar en 25w lampa, mer än så hade nog vart ytterst osäkert, trots att den var märkt med 8Amp

Jaha, hur gör ni då som har jordade uttag när ni ska koppla in den gamla julgransbelysningen...

Den gamla julgransbelysningen med ojordad kontakt har troligen för dålig isolering för att användas i en jordad miljö.

Kurtivan skrev:
Jaha, hur gör ni då som har jordade uttag när ni ska koppla in den gamla julgransbelysningen...
slänger den, köper en ny och säker dubbelisolerad

Och skulle nån få för sig att byta stickpropp för att ha möjlighet till att ansluta sin gamla julgransbelysning kan man ju ta en vanlig jordad stickpropp, nått behov av euro proppar finns inte.

elmont skrev:
Och skulle nån få för sig att byta stickpropp för att ha möjlighet till att ansluta sin gamla julgransbelysning kan man ju ta en vanlig jordad stickpropp, nått behov av euro proppar finns inte.
Nja, förutom att dom tar mindre plats om man har euro-kontakt föregreningsdosor.

401058_b.jpg

Jag tror mig veta att europroppar som är platta endast ska vara monterade på material (elapparater) som har en speciell klassning eller godkännande.
Man ska altså inte få eftermontera en sådan på vad som helst om det inte satt en sådan på apparaten innan....
Ska man göra en sådan förändring ska apparaten klassas upp och förses med viss typ av isolering mm.
Detta kan vara gammal information men det var så jag fick lära mig på 80 talet.
Om en armatur inte passar i uttaget ska man inte använda den där, är min regel hemma!

Som fazer skriver. får inte eftermonteras i sverige men finns att köpa för eftermontage tex.i Holland

elmont skrev:
Som fazer skriver. får inte eftermonteras i sverige men finns att köpa för eftermontage tex.i Holland
Det är ju också så att dom bara tål 4 A vilket är en brandrisk i händerna på den klantige.

På tal om de amerikanska stickpropparna så är de som konsumenter kan montera själva inte polariserade. Man anser tydligen att det trots riskerna är OK att sälja dessa.

Redigerat:
Ja alltså dom finns ju numera att köpa i Sverige, dock vet jag inte hur länge dom funnits här.

Det är dock ett ganska vanligt problem, med alla äldre prylar som folk har hemma. Lampor osv. Som nu han en rund ojordat kontakt.
Om man sen flyttar till nått nyare eller jordar allt så passar det ju inte.

Vad som då är bäst,
att skruva dit en jordad kontakt eller en platt press kontakt kan inte jag svara på, men för första känns ju spontant fel, och det andra verkar inte helt tillförlitligt.
Visst ibland kan man byta hela sladden med kontakt.

Mikael_L
bjarne1 skrev:
Ja alltså dom finns ju numera att köpa i Sverige, dock vet jag inte hur länge dom funnits här.

Det är dock ett ganska vanligt problem, med alla äldre prylar som folk har hemma. Lampor osv. Som nu han en rund ojordat kontakt.
Om man sen flyttar till nått nyare eller jordar allt så passar det ju inte.

Vad som då är bäst,
att skruva dit en jordad kontakt eller en platt press kontakt kan inte jag svara på, men för första känns ju spontant fel, och det andra verkar inte helt tillförlitligt.
Visst ibland kan man byta hela sladden med kontakt.
Båda sätten är nog otillåtna, tyvärr.
Euro-kontakt får bara sitta på dubbelisolerade föremål, som säkerligen ska vara testade enligt rätt norm.
Jordad kontakt får inte sitta på föremål ifall inte metalldelarna verkligen är jordade.

Så har jag uppfattat det.
Men nånstans kan ju även lite sunt förnuft få råda, men alla lampsladdkopplare besitter kanske inte tillräckligt mängd av detta ...

lars_stefan_axelsson skrev:
Det är väl bara 2.5A, eller? (Kolla exv. [länk])
Ja, fel av mej!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.